Chandhok: 'Wat Ferrari deed, was reageren op de Verstappen-pitstop' Formule 1
Formule 1

Chandhok: 'Wat Ferrari deed, was reageren op de Verstappen-pitstop'

Chandhok: 'Wat Ferrari deed, was reageren op de Verstappen-pitstop'

Karun Chandhok biedt inzicht in de strategische keuzes van Ferrari tijdens de Grand Prix van Hongarije. Wederom leken de strategen van de Italiaanse renstal ernaast te zitten, waarna Charles Leclerc op P6 eindigde, en teamgenoot Carlos Sainz op P3. Volgens de Sky Sports F1-analist richtte Ferrari zich vooral op Max Verstappen. Ook neemt hij Leclerc niets kwalijk. De Monegask heeft uitstekend werk geleverd op de Hungaroring.

'Wat ze deden, was reageren op de Verstappen-pitstop', zo steekt de autocoureur van wal na afloop van wederom een tegenvallende wedstrijd voor Ferrari. 'Toen ze Leclerc binnenhaalden, zetten ze hem op de harde band, duidelijk de band die niet werkte. Ik begrijp niet waarom ze überhaupt reageerden', voegt hij daaraan toe. Verstappen dook naar binnen voor een setje mediums, om die keuze af te dekken ging Ferrari over op de harde band, maar de pace van de F1-75 lag op die compound erg laag.

Ferrari maakte daar dus een vergissing, maar nam aan dat de wedstrijd op het geel omrande rubber niet uit te rijden was. Mercedes dacht daar hetzelfde over, maar besloot niet om op Red Bull te mikken, maar simpelweg de stint te verlengen zodat de softs in de eindfase gebruikt konden worden. 'Wat Mercedes deed, was Hamiltons stint verlengen', ziet Chandhok.

'Dat deed Ferrari met Carlos Sainz later ook. Leclerc haalden ze meteen binnen, om later op de softs de race nog uit te rijden', zo belicht hij waar het fout ging voor titelkandidaat Leclerc. Die extra pitstop bleek uiteindelijk niet nodig, maar Leclerc had dusdanig veel moeite op de harde band dat het team uit Maranello genoodzaakt was om nog eens naar binnen te duiken. Daardoor eindigde Leclerc op P6.

'Leclerc levert goed werk'

Die zesde plek is Leclerc zelf totaal niet kwalijk te nemen, beargumenteert Chandhok: 'Hij is in de Grand Prix van de eerste plek naar de zesde plek gegaan. Hij heeft goed werk geleverd, een geweldige inhaalactie geplaatst op George Russell en de leiding overgenomen, maar eindigt dan toch op de zesde plaats', observeert de analist lichtelijk verrast.

'Red Bull deed het beter dan Mercedes'

Over het optreden van Red Bull en Max Verstappen is Chandhok verder zeer te spreken: 'Red Bull deed het vandaag beter dan Mercedes. Vergeet niet dat Red Bull in die eerste stint achter Hamilton zat. Red Bull ging voor de undercut bij Hamilton, Hamilton bleef drie ronden langer buiten, en verloor daarmee zijn positie. Daardoor won Verstappen uiteindelijk de race.'

'Tachtig punten is heel veel', zo gaat hij verder over het puntenverschil dat inmiddels ontstaan is tussen Verstappen en Leclerc. 'Hij (Verstappen, red.) kan zich nu drie DNFs veroorloven. Als een coureur als tiende begint, spint en nog steeds de race wint, kan je stellen dat het momentum bij hem ligt.' Verstappen haalde Leclerc in, spinde, en reed daarna wederom zonder al te veel moeite langs zijn titelrivaal.

'Russell leek vandaag de pace niet te hebben die Hamilton wel had. Hij zat er qua snelheid niet bij. In essentie waren Verstappen en Leclerc sneller dan hij. Als Hamilton in de kwalificatie geen DRS-probleem gehad had, en vanaf de eerste of tweede startrij begonnen was, had hij de race gewonnen', concludeert de Sky-man verder.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws