De race van Giovinazzi | 'Ah kom op, hij haalde me in buiten de baan!' Formule 1
Formule 1

De race van Giovinazzi | 'Ah kom op, hij haalde me in buiten de baan!'

De race van Giovinazzi | 'Ah kom op, hij haalde me in buiten de baan!'

In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Antonio Giovinazzi, die een interessante schermutseling had met Fernando Alonso.

Giovinazzi begon op uitstekende wijze aan het weekend in de Verenigde Staten. Tijdens de eerste vrije training noteerde de Italiaan een 1:36,874, wat goed genoeg was voor een negende tijd. Kimi Räikkönen zat precies twee duizendsten van een seconde daarachter. Giovinazzi was tijdens de tweede vrije training wederom terug te vinden in de top tien, ditmaal met een 1:36,138 op P10. Zijn teamgenoot deed het met een 1:36,558 iets minder en klokte de veertiende tijd.

Räikkönen was in de derde vrije training op zaterdag de snellere man van de twee Alfa Romeo's. De Fin, die aan het einde van dit seizoen de Formule 1 gedag zegt, eindigde de ochtendsessie op P13 en was een kleine twee tienden sneller dan Giovinazzi, die met een 1:36,252 vijftiende werd. In de kwalificatie wist de 27-jarige weer voor zijn teamgenoot te eindigen, die al in Q1 werd uitgeschakeld. Giovinazzi stootte door naar Q2 en deed het daar verdienstelijk met een dertiende tijd van 1:35,920.

Bottas verrassende voorligger van Giovinazzi

Giovinazzi begon de race op het Circuit of the Americas als twaalfde dankzij een gridstraf voor Sebastian Vettel, die tijdens de kwalificatie vóór de Italiaan eindigde. Bij de start vertrok Giovinazzi op uitstekende wijze. Hij pakte meteen Esteban Ocon en ging aan de buitenkant van bocht 4 zelfs kortstondig voorbij aan Pierre Gasly. De Fransman won zijn tiende plek vier bochten later echter terug. Even dacht Giovinazzi dat er wat met zijn rechter achterband was gebeurd, maar ingenieur Jörn Becker stelde hem gerust: 'Alles is oké.'

Valtteri Bottas, die vanaf een negende plek begon wegens een gridstraf, was plotseling de man voor Giovinazzi nadat hij niet voorbij Yuki Tsunoda kon komen en werd ingehaald door Pierre Gasly. In ronde 5 was het verschil tussen de Mercedes-coureur en Alfa Romeo-man ronde de twee seconden. Räikkönen was inmiddels opgeklommen naar de twaalfde plek, eentje achter zijn teamgenoot, en het verschil tussen de collega's bedroeg ongeveer een seconde.

'Vergeleken met onze concurrenten missen we momenteel vooral topsnelheid', vertelt Becker aan het begin van ronde 8. Ook gaf hij een instructie mee: 'Probeer te werken aan een betere exit in bocht 11.' Tevens deelde de ingenieur een compliment uit: 'Je rijdt nu gelijkwaardige rondetijden vergeleken met de mannen voor je, ga zo door.' Daar stopte de communicatie niet, want hij instrueerde Giovinazzi ook om nog diezelfde ronde naar binnen te gaan voor een bandenwissel. Hij wisselde van de mediums naar, opnieuw, de mediums.

Giovinazzi moet Räikkönen voorbij laten

Giovinazzi zakte terug naar een zestiende plek na zijn pitstop en had nu Alonso, op de harde banden, achter hem op ongeveer twee seconden afstand. Dankzij een pitstop van George Russell steeg de Alfa Romeo-coureur alweer een plekje. Zijn ingenieur was tevreden met het tempo: 'Je rijdt sneller dan Alonso achter je, goed werk.' Gasly, inmiddels de man voor Giovinazzi, viel in ronde 14 uit met een probleem aan zijn wielophanging. Hierdoor steeg de 27-jarige naar de twaalfde plek.

Vettel en Lance Stroll moesten allebei nog hun pitstop maken, waardoor Giovinazzi virtueel rondreed op een tiende plaats. Een virtuele P10 werd in ronde 18 een echte P10, doordat het Aston Martin-duo hun eerste bandenwissels van de dag hadden gedaan. Becker wees zijn coureur er nogmaals op dat de exit van bocht 11 beter kan: 'Richt je op je voorbereiding op de exit in die bocht.'

Giovinazzi kreeg in ronde 18 de instructie om Räikkönen voorbij te laten in bocht 12, maar deed dit niet op dat moment: 'Alonso is te dichtbij.' Hier bleek geen sprake van te zijn, want de Alpine-routinier zat op drie seconden afstand van de Italiaan. 'We doen het wel op de main straight', zei Giovinazzi in sector 3. In ronde 19 liet hij zijn teamgenoot dan ook passeren in bocht 1.

Alonso niet helemaal zuiver voorbij aan Giovinazzi

Alonso ging in de twintigste ronde het duel aan met Giovinazzi, maar helemaal zuiver ging dat niet. Aan de buitenkant van bocht 12 passeerde de Spanjaard zijn voorligger, maar voordat hij er helemaal voor kwam te zitten, ging Alonso wel even van de baan. 'Ah kom op, hij haalde me in. Hij pakte me en deed dat buiten de baan', klaagt Giovinazzi over de boordradio. Ingenieur Becker zei dat het voorval naar de stewards was gestuurd en dat hij zijn hoofd koel moest zien te houden.

Terugkomend op Räikkönen: zijn teamgenoot moest hem natuurlijk laten passeren. Dit bleek een gunstige zet te zijn van Alfa Romeo, want aan het eind van ronde 23 lag de Fin al op elf seconden voorsprong ten opzichte van Giovinazzi. Wel kreeg hij zijn elfde plek terug in bocht 14, nadat de stewards besloten dat de actie van Alonso drie ronden eerder onreglementair was. Becker gaf vervolgens aan waar zijn coureur tijd verloor ten opzichte van zijn teamgenoot: 'Dat gebeurt tussen bochten 12 en 15, focus je daar op.'

Giovinazzi moest in ronde 25 Alonso juist weer voorbij laten. De Alfa Romeo-coureur ging zelf ook een keer te veel over de witte lijn in zijn duel met de tweevoudig wereldkampioen. 'Maar híj duwde míj van de baan?', aldus de 27-jarige. Een ronde later liet de voormalig vicekampioen van de GP2 weten dat zijn banden het niet meer volhielden. Een pitstop kwam er dan ook aan in ronde 26. De mediumbanden werden ingewisseld voor een setje hards. Precies toen Giovinazzi de pitstraat uitreed, kwam er een virtual safety car. Een marshal rende in sector 1 de baan op om een brokstuk weg te halen. Het duurde dan ook maar rond de halve minuut voordat de groene vlag weer werd gezwaaid.

Verstappen zet jagende Giovinazzi op een ronde

Becker had gedurende de race al de nodige instructies en tips voor Giovinazzi, inmiddels op P14, en bleef daar in de tweede helft van de wedstrijd vrolijk mee verdergaan. Zo zei hij in ronde 34: 'Probeer bocht 8 wat minder aan te vallen, dan heb je een betere exit in bocht 9.' De Alfa Romeo-coureur begon wel steeds te versnellen. Zo was hij de enige die rondetijden in de 1:41 wist te noteren in een groepje bestaande uit Alonso, Räikkönen, Tsunoda en hijzelf. De andere drie coureurs zaten nog in de 1:42'ers.

Giovinazzi lag wel slechts op P13 in ronde 38, maar het tempo ging dus steeds meer de goede kant op. Wel werd de Alfa Romeo-coureur op een ronde achterstand gezet door Max Verstappen. Vettel en Stroll, die beiden voor Giovinazzi lagen op dat moment, gingen wederom wat later naar binnen. Alonso ging als laatste van het hele veld nog in ronde 39 naar binnen voor een pitstop en zo lag Giovinazzi op de elfde plek.

Räikkönen zat nog wel op vier seconden afstand voor hem op plaats tien, maar de punten leken nu steeds meer een mogelijkheid voor in ieder geval één van de Alfa Romeo-coureurs. Vettel zat na zijn pitstop nog op een kleine zes seconden achterstand van de Italiaan, maar had wel veel betere harde banden. Het verschil in rondetijd tussen de Italiaan en Duitser was rond de seconde in het voordeel van de Aston Martin-man.

Giovinazzi kan Vettel niet afstoppen

Giovinazzi liet het gat naar Räikkönen krimpen tot drie seconden in ronde 43, maar Vettel deed datzelfde op eerstgenoemde. Drie ronden later waren beide verschillen gekrompen tot twee seconden, waardoor het gevecht om de tiende plaats en zo ook het laatste punt steeds spannender werd. Vettel leek het meeste zich te houden op de top tien, al moest hij wel eerst Giovinazzi daarvoor zien te passeren. 'Het is goed als je nu wil pushen', zei Becker tegen Giovinazzi in ronde 46.

Vettel bleek echter niet te stoppen. In ronde 50 passeerde de viervoudig wereldkampioen Giovinazzi aan de buitenkant van bocht 12, mede dankzij de hulp van zijn DRS-systeem. Hierdoor zakte de Alfa Romeo-coureur terug naar P12. Wel kreeg hij de elfde positie terug, maar dat kwam doordat Räikkönen zichzelf uitschakelde in de strijd om P10. De Fin spinde in bocht 6 in ronde 52 en verloor zo zijn tiende plek. Vettel profiteerde en nam de laatste plek voor de punten over.

Alfa Romeo wist er niet in te slagen om een verdienstelijk weekend te bekronen met punten, maar de snelheid zat er wel degelijk in. Met een elfde plek kwam Giovinazzi dichtbij. Na afloop liet de ietwat teleurgestelde Italiaan enkel het volgende weten over de boordradio, nadat Becker hem op de hoogte stelde over zijn positie: 'Copy.' In Mexico, over een kleine twee weken, krijgen Giovinazzi en Alfa Romeo een herkansing om in de punten te eindigen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws