De race van Stroll | Bandenproblemen zorgen voor frustraties: 'Het is f*cking vreselijk' Formule 1
Formule 1

De race van Stroll | Bandenproblemen zorgen voor frustraties: 'Het is f*cking vreselijk'

De race van Stroll | Bandenproblemen zorgen voor frustraties: 'Het is f*cking vreselijk'

In 'De race van' houdt F1Maximaal iedere Grand Prix de bezigheden van een Formule 1-coureur in de gaten. Hiermee brengen we de uitzonderlijke, middelmatige en teleurstellende prestaties van rijders in beeld die je tijdens de wedstrijd misschien wel volledig hebt gemist. Deze week volgen we Lance Stroll, die ondanks een touché met zijn teamgenoot een uitstekend resultaat behaalde op Monza.

Stroll begon tijdens de eerste vrije training op uitermate goede wijze aan zijn weekeinde. De Canadees klokte de vierde tijd met een 1:21,676. Dat was een kleine twee tienden van een seconde sneller dan Sebastian Vettel, die zesde werd. Omdat het een sprintrace-weekend was, vond de kwalificatie al op de late vrijdagmiddag plaats. De rondetijden verbeterden, zo ook die van het Aston Martin-duo, maar de posities verslechterden. Een 1:21,415 van Stroll was slechts goed genoeg voor plaats twaalf. Vettel noteerde een 1:21,394 en kwalificeerde zich als elfde voor de sprintrace.

Eerst was het op zaterdag nog tijd voor de tweede vrije training. Het ging verder meer achteruit met de Aston Martin-coureurs. Stroll werd met een tijd van 1:25,763 zeventiende, terwijl Vettel een plekje daarachter stond met een 1:25,935. Tijdens de sprintrace op zaterdagmiddag ging het weer beter. Stroll wist twee plekken te winnen en pakte een tiende plek. Zo wist de 22-jarige ook voor zijn teamgenoot te eindigen: Vettel werd twaalfde.

Chaotische start resulteert in touché met Vettel

Door een gridstraf van Valtteri Bottas schoven Stroll en Vettel allebei een plekje omhoog vergeleken met hun sprintrace-resultaat. Bij de start boekte de Canadees in eerste instantie geen winst qua posities. Daarnaast moest Stroll in de tweede chicane de bocht afsnijden om Sergio Pérez niet vol van achteren te raken, terwijl Vettel al aan de binnenkant zat van zijn teamgenoot. Na de chicane spinde Antonio Giovinazzi en zat Vettel nu aan de buitenkant voor de Curve di Lesmo. Hier ging het fout tussen de Aston Martin-mannen. Stroll duwde zijn collega erg wijd en nog net niet volledig van de baan. Hierdoor verloor Vettel drie plekken en lag de Duitser op P12. Stroll lag nu achtste, mede door de spin van Giovinazzi.

De virtual safety car werd 'naar buiten gebracht' door de fout van de Alfa Romeo-coureur, maar omdat hij zijn weg kon vervolgen, duurde de periode minder dan een halve ronde. Toen er weer werd geracet, merkte Stroll even later in de vierde ronde op dat zijn auto niet helemaal deed wat hij wilde: 'Ik heb last van onderstuur.' Ingenieur Brad Joyce gaf het advies om het differentieel aan te passen om het op te lossen.

De gaten met Pérez voor en Fernando Alonso achter hem groeiden in de tussentijd uit tot ruim twee seconden. Aan het begin van ronde 6 deelde Stroll opnieuw zijn ongenoegen: 'De achterbanden zijn aan het oververhitten.' Joyce vertelde dat het managen van het inkomen van een bocht beter moest om daar van af te komen. Het uitkomen van bocht 5 zou ook beter moeten gaan volgens de ingenieur.

Frustraties lopen hoog op: 'Het is f*cking vreselijk'

'Hoe is de balans nu, Lance?', vraagt Joyce zich af in ronde 7. 'Ik heb gewoon last van onderstuur en de banden zijn aan het oververhitten, ze werken totaal niet mee', luidt het antwoord van Stroll. Het managen van de ondergrond zou nu een belangrijke factor zijn voor de Aston Martin-rijder om beter met de problemen van de AMR21 om te kunnen gaan, als het aan Joyce lag.

Het tijdsverschil met Alonso was ondanks de moeilijkheden die Stroll had aan het groeien. Joyce in ronde 9: 'Het gat met Alonso is nu plus drie seconden.' De coureur verstond het echter niet helemaal goed: 'Wat?!' De ingenieur herhaalde het verschil, maar kreeg verder geen gehoor. Pérez was inmiddels voorbijgegaan aan Carlos Sainz, die nu de voorligger werd van Stroll. Het verschil met de Ferrari-coureur was een kleine drie seconden in ronde 11. Joyce vertelde zijn coureur dat hij soortgelijke rondetijden reed als die van Sainz.

De bandenprobleem die Stroll had, werden er in de twaalfde ronde volgens Stroll niet beter op: 'De achterbanden slijten steeds meer en meer.' Twee ronden later had Joyce echter een bemoedigend bericht: 'Wij denken dat je nu wel wat meer kan pushen.' Of Stroll dat ook vond? 'Dat doe ik al, maar het werkt niet. Ik kan niet veel meer doen dan dit, het is f*cking vreselijk.' Het gat met Sainz groeide inmiddels tot over de vier seconden, terwijl Alonso nog maar op twee seconden achterstand lag van de Aston Martin.

Stroll gat duel aan met Bottas, ondanks instructie om het niet te doen

Valtteri Bottas was door zijn gridstraf (motorwissel, red.) bezig aan een inhaalrace en in ronde 17 lag de Fin al in de top tien. De Mercedes-coureur was nu dan ook de directe tegenstander van Stroll op de baan voor P8, zo liet ingenieur Joyce weten. Het gat was net over de anderhalve seconde met Bottas, maar de 32-jarige reed op een moordend tempo naar de Canadees toe. Een ronde later was het verschil al minder dan een seconde.

'Ik denk eraan om te stoppen voor een bandenwissel', liet Stroll weten in ronde 19. De jongeling uit Montreal was helemaal klaar met zijn medium-bandenset. Joyce vond dat geen goed idee, omdat zijn coureur volgens hem terug op de baan zou komen in verkeer. Hij hield zich liever bezig met Bottas: 'Verspil je tijd en energie niet aan hem, dat kost ons alleen maar tijd', vertelde de Engelsman in ronde 20.

Maar daar wilde Stroll helemaal niks van weten. Toen Bottas met DRS aanviel in bocht 1 tijdens ronde 21, bleef de Canadees brutaal aan de buitenkant en daardoor ervoor. Vervolgens verdedigde de 22-jarige zijn positie in de tweede chicane door vlak voor de remzone terug te gaan naar de racelijn. Stroll meldde zich het volgende, ietwat tegenstrijdige bericht over de boordradio: 'Hij kan me maar niet passeren. Ik probeer hem letterlijk voorbij te laten gaan, het is zo ongemakkelijk om met hem te vechten.'

Stroll profiteert van crash Verstappen en Hamilton

In ronde 22 had Bottas geen kind meer aan Stroll en lukte het de Mercedes-rijder nu wél om met DRS voorbij te gaan aan de Aston Martin in bocht 1. Hoewel hij nu zevende lag, zakte Stroll terug naar een virtuele negende plek, gezien Max Verstappen in de 23ste ronde zijn pitstop maakte en Lando Norris een ronde later. Tevens een ronde later, ronde 25, was het de beurt aan Stroll zelf om een bandenwissel te doen. De pitcrew van Aston Martin monteerde de harde banden aan de AMR21.

Uitkomend van de pitstraat leefde het publiek plotseling op. Verstappen en Lewis Hamilton waren namelijk met elkaar in aanraking gekomen in bocht 2. 'Safety car, safety car', roept Joyce over de boordradio terwijl de wagen van Verstappen bovenop die van Hamilton lag. Doordat de twee titelrivalen uitvielen, lag Stroll nu écht op een zevende plaats. Joyce gaf ondertussen een update over de directe concurrenten van zijn coureur: 'Bottas voor je op nieuwe mediums, Alonso achter je op harde banden van dezelfde levensduur als die van jou.'

Door het ongeluk van Verstappen en Hamilton zag de top tien er ineens heel vreemd uit. Zo vertelde Joyce dat Daniel Ricciardo, Charles Leclerc en Norris aan kop gingen. Stroll maakte zich echter om iets anders druk: 'De remmen vormen nu een probleem.' Volgens zijn ingenieur moest hij wat minder hard remmen om ze op te warmen gedurende de safety car-fase. Dat zou al een groot verschil maken volgens de Engelsman.

Stroll weet niet zeker of Sainz hem ophoudt

De safety car-periode werd beëindigd in ronde 31, maar al daarvoor was Joyce scherp: 'Alonso klaagde net over problemen met de motor. Het is niet precies duidelijk wat er aan de hand is, maar zorg dat je exit uit bocht 11 perfect is, dat is cruciaal.' Slaagde Stroll daarin? Je zou kunnen zeggen van wel. Bottas, die Sainz aanviel, werd niet bereikt, maar Alonso wist ook geen potten te breken om voorbij te gaan aan de Aston Martin-coureur.

'Mag ik meer energie gebruiken?', vroeg Stroll zich in een ronde later af. Joyce gaf daar zijn toestemming voor. In de 35e ronde liep het gat met Alonso op tot bijna een seconde, terwijl Sainz op P6 op ruim vijf tienden voorsprong lag. Joyce: 'Houdt Sainz je op?' Stroll dacht van niet: 'Niet echt, misschien een beetje?' Of Sainz hem nu wel of niet ophield, duidelijker werd het er in ieder geval niet op voor zijn ingenieur.

Sainz lag twee ronden later al op anderhalve seconde voorsprong en begon steeds meer te versnellen, viel ook Joyce op: 'Hij was drie tienden sneller tijdens de afgelopen ronde.' Stroll vroeg zich vervolgens af of zijn team blij was met hoe hij de banden aan het managen was. 'Ja, ja', luidde het antwoord van zijn ingenieur op de vraag van de Europees Formule 3-kampioen van 2016.

Stroll vergist zich in tempo Alonso

Stroll bleef tijd verliezen ten opzichte van Sainz voor hem. Aan het einde van ronde 40 had de Spanjaard een voorsprong van drie seconden. 'Alonso is toch de man achter me?', vroeg Stroll zich de volgende ronde af. Joyce bevestigde dit en kreeg nog een vraag: 'Hij verliest wel terrein toch?' Nou, nee. Alonso liep juist twee tienden in en ook in ronde 42 was dit het geval. 'Maar maak je geen zorgen, Lance, zij hebben moeite met de motortemperatuur', aldus Joyce die Stroll gerust wilde stellen.

Er kwam een tweede virtual safety car-periode aan in de 44e ronde. Nikita Mazepin parkeerde zijn auto uitkomend van bocht 10 met motorproblemen. Joyce hield Stroll meteen scherp: 'Dit zal niet lang duren, dus wees klaar voor de herstart.' En hij had gelijk. Nog geen halve ronde later was de gestrande Haas al weggehaald door de marshals. Iedereen leek klaar te zijn voor de herstart, gezien Stroll niet wist uit te lopen op Alonso of in te lopen op Sainz. De gaten bleven respectievelijk 2,2 seconden naar de Alpine-coureur en 3,9 seconden naar de Ferrari-man.

Uiteindelijk wist Stroll de zevende plek in handen te houden en kwam hij ook over de eindstreep op die positie. Het gat met Sainz groeide nog tot over vijf seconden, terwijl Alonso 1,4 seconden moest toegeven op de Aston Martin-rijder. Joyce was zeer tevreden met dit uitstekende resultaat: 'Dat is P7, P7, goed gedaan!' Ook Stroll zelf liet weten blij te zijn: 'Jaaa, Brad, lekker gedaan! Dat was een goede race, we maakten geen enkele fout. Dat was geweldig!' Zo kwam er een mooi einde aan een wisselvallig weekend voor de Canadees in Italië.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws