Dit is waarom de achterkant van de Red Bull RB16B zo stabiel is Formule 1
Formule 1

Dit is waarom de achterkant van de Red Bull RB16B zo stabiel is

Dit is waarom de achterkant van de Red Bull RB16B zo stabiel is

Red Bull heeft door jarenlang een hoge-rake concept door te ontwikkelen voordeel kunnen pakken ten opzichte van de concurrentie met de 2021-reglementen. Het team leerde met deze ontwikkeling al van tevoren hoe het om moest gaan met luchtstromen die loskomen van de grond. Door de reglementair verkorte diffusor krijgen andere teams nu ook hiermee te maken, meldt Motorsportweek.

Volgens het medium heeft de diffusor van Red Bull een 'andere functie' dan bij andere teams. 'De hoge rake verhoogt de opening aan de achterkant, waardoor de luchtstroom snel kan uitzetten en een sterk vacuümeffect ontstaat.' Dit concept is alleen lastig te perfectioneren. 'Alles aan de auto moet worden herzien als de diffusor erg hoog van de grond is, omdat dit het risico op afslaande luchtstromen vergroot.'

'Dat is ook de reden waarom teams nu verschillende soorten vinnen introduceren op hun auto's', beschrijft Motorsportweek. 'Het is een poging de luchtstroom beter te beheersen en te voorkomen dat deze verstoord raakt.' De nieuwe regelgeving heeft de maximale hoogte van de interne vinnen verkort met 50 millimeter en dat maakt de klus lastig voor teams die moeite hebben met stabiliteit aan de achterkant.

Gewenning bij Red Bull

Red Bull kent dat probleem niet en profiteert nu juist van een zeer stabiele achterzijde. 'Het team was al gewend om de loskomende luchtstromen te sturen. De nadelen van het concept heeft het al overwonnen, in tegenstelling tot de concurrentie. De RB16B moet daarom eerst begrepen worden, voordat deze gekopieerd kan worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws