Dit is hoe de brandstoftests van de FIA werken en hoe Vettel nog gered kan worden Formule 1
Formule 1

Dit is hoe de brandstoftests van de FIA werken en hoe Vettel nog gered kan worden

Dit is hoe de brandstoftests van de FIA werken en hoe Vettel nog gered kan worden

Na afloop van de chaotische maar spectaculaire Grand Prix van Hongarije werd bekend dat Sebastian Vettel gediskwalificeerd werd van de race. De Aston martin-coureur voldeed niet aan de FIA-eisen voor het afnemen van een brandstofsample, waardoor hij zijn P2-finish ziet verdwijnen. Maar wat ging er precies niet goed en hoe werken de brandstoftests? F1Maximaal legt het uit.

In de reglementen van de FIA staat zwart op wit dat er minstens één hele liter aan brandstof uit de brandstofcel van een bolide moet kunnen worden gehaald. Dit is nodig om te testen of de juiste brandstof is gebruikt tijdens de race. Ook hier zijn specifieke eisen voor, wat natuurlijk logisch is: een team met speciale, betere brandstof heeft al gelijk een flink voordeel op de rest van het veld. Als er niet genoeg brandstof over blijft voor de FIA om de test uit te voeren, kan niet gecheckt worden of er legaal mee geracet is en wordt de desbetreffende auto dus gediskwalificeerd.

Hoe ziet de brandstofcel er uit?

Een brandstofcel ziet er in een Formule 1-bolide flink anders uit dan een tank die je terugvindt in de gemiddelde straatauto's. Naast dat ze enorm goed beveiligd zijn tegen crashes (zodat ze niet ontploffen op hoge impact, red.), zitten er verschillende vormen in de zak om plaats te maken voor andere onderdelen en sensoren. Door een aantal van deze onderdelen loopt brandstof, en door de vormen onderin de brandstofcel blijft er soms wat brandstof achter na de FIA-tests.

Deze tests worden namelijk op relatief simpele wijze uitgevoerd, zoals op onderstaande foto is te zien. Er zit een opvangsysteem in de zak, die via twee slangetjes brandstof haalt vanaf de onderkant van de zak. Hier kwam in het geval van de test bij Vettel maar ongeveer 300 milliliter aan brandstof uit, wat dus veel te weinig is volgens de richtlijnen van de FIA.

Hoe kan Aston Martin de diskwalificatie terugdraaien?

Simpel gezegd kan de diskwalificatie alleen worden teruggedraaid als Aston Martin er voor zorgt dat er genoeg brandstof uit de tank gehaald wordt, dus één liter. In het FIA-opvangsysteem zit niet genoeg, maar er kan op meerdere manieren nog brandstof 'getapt' worden uit de bolide van Vettel. De hierboven genoemde vorm aan de onderkant van de tank zorgt er namelijk voor dat niet alle overgebleven brandstof opgeslurpt wordt door het FIA-systeem. Hier valt dus nog wat te winnen.

Ook in verschillende systemen en slangetjes kan nog wat overgebleven brandstof zitten, hier kan Aston Martin dus ook nog wat bij elkaar krijgen. Teambaas Otmar Szafnauer verklaarde eerder al er van overtuigd te zijn dat er genoeg brandstof aanwezig is om de tests van het veiligheidsorgaan te doorstaan. Mocht dit lukken, dan wordt Vettel dus niet gediskwalificeerd en houdt hij zijn P2-finish en zijn punten.

Toch lijkt het onwaarschijnlijk dat dit nog lukt

Het is opvallend dat er op deze manier nog geen protest is aangetekend tegen het besluit van de FIA. De diskwalificatie van Vettel gebeurde een aantal uren na de race, hoogstwaarschijnlijk omdat de monteurs van Aston Martin al aan het proberen waren genoeg brandstof te verzamelen. Een steward van het veiligheidsorgaan stond na de race dan ook uren lang naast de bolide van Vettel terwijl monteurs druk aan het werk waren.

Dat de monteurs in die uren de diskwalificatie niet hebben kunnen voorkomen, is op zijn zachts verontrustend te noemen. Twee dagen doet men doorgaans niet over het leeghalen van de brandstofcel. Of en hoe Aston Martin dus gaat protesteren tegen het FIA-besluit is niet helemaal duidelijk, maar als er genoeg brandstof wordt afgeleverd onder toezicht van de FIA, en de brandstof is 'gewoon' legaal, dan is er in principe niks aan de hand. Aston Martin heeft na de race 96 uur om te protesteren, anders staat de uitslag vast en zal Vettel zijn finish zien verdwijnen. Voor vrijdag zullen we het dus meemaken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws