Max Verstappen kende een dramatische vrijdag op de Hungaroring en het was op zaterdag dus zaak om een flinke stap voorwaarts te zetten tijdens de derde en laatste oefensessie van het Grand Prix-weekend in Hongarije. Die stap wist de viervoudig wereldkampioen echter niet te maken en het belooft dus een lastige kwalificatie te worden voor de 27-jarige Nederlander.
De vrijdag in Hongarije was er voor Verstappen en Red Bull één om snel te vergeten. Niet alleen kwam de regerend wereldkampioen over één ronde flink tekort ten opzichte van de McLarens, maar ook in de long runs verloor de Limburger bijna een volle seconde op de coureurs van de renstal uit Woking. Aan het begin van de zaterdagmiddag moesten Verstappen en Red Bull dus flink wat progressie zien te boeken met het oog op de rest van het weekend.
Aan het einde van de eerste trainingsdag was Verstappen pas terug te vinden op P14. Het resultaat is op de vrijdag echter niet zo belangrijk, maar het gevoel in de auto is dat daarentegen wel. En juist daar zat het probleem voor de Nederlander. Over de boordradio riep Verstappen meermaals dat de auto 'onbestuurbaar' was en dat hij bijzonder weinig grip had op de Hungaroring. In de derde vrije training kreeg de Red Bull-coureur nog een laatste kans om wat verbeteringen te testen voor de start van de kwalificatie, die om 16:00 uur begint.
Verstappen en Red Bull blijven worstelen
Dat laatste trainingsuur probeerde Verstappen ook te benutten en aanvankelijk leek er een stap voorwaarts te zijn gezet. Over de boordradio was de viervoudig wereldkampioen in de openingsfase vrij aardig te spreken over de prestaties van zijn RB21 op het mediumrubber. Dat goede gevoel verdween echter toen hij een setje van de zachte band onder zijn bolide liet plaatsen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Op het rode rubber liet de Limburger in alle sectoren veel tijd liggen op McLaren-mannen Oscar Piastri en Lando Norris. Dat stemde Verstappen allerminst tevreden en op de boordradio reageerde hij enorm gefrustreerd. 'Je probeert de problemen aan de achterkant op te lossen, maar dat resulteert weer in onderstuur', waarna er nog een vloekwoord volgde. De aanpassingen zorgden niet voor het effect waar men bij Red Bull op hoopte en er lijkt dus nog geen antwoord op de problemen te zijn gevonden. Verstappen eindigde in VT3 op P12 en liet maar liefst 1,2 seconden liggen op de McLarens.
McLaren klasse apart, Leclerc kan als enige in de buurt blijven
Piastri en Norris hebben de lijn van afgelopen vrijdag door kunnen trekken, want ook in de derde en laatste oefensessie stond er weer geen maat op het McLaren-duo. Het tweetal wist als enige de 1:15-grens te slechten en het zag er andermaal ogenschijnlijk eenvoudig uit bij de Britse renstal. Charles Leclerc was net als gisteren de enige coureur die nog een beetje in de buurt kon komen, maar ook de Ferrari-coureur moest vier tienden toegeven op Piastri, die ditmaal zijn teamgenoot afloste aan de top van de tijdenlijst.
De poleposition lijkt dan ook vrijwel zeker naar één van de McLaren-coureurs te gaan. Verstappen en Red Bull lijken een konijn uit de hoge hoed te moeten zien te toveren om een plekje op één van de eerste twee startrijen te kunnen bemachtigen. Op basis van de uitslagen van de vrije trainingen lijkt het halen van Q3 zelfs nog een pittige opgave te worden. Het zal echter niet voor het eerst zijn dat Red Bull kan rekenen op de Max-factor. Dat zal nodig zijn ook.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties