Red Bull Racing heeft vanaf het begin van dit seizoen een zeer competitieve auto gebouwd. Daar is natuurlijk wel het nodige onderhoud voor nodig en daarom bracht het team geregeld updates mee naar de circuits. Dat alles werd uiteraard gedaan om de voorsprong op Mercedes te behouden. F1Maximaal geeft in deze F1 Techniek-special een overzicht van alle updates en hoe deze werken.
Vanaf het begin van dit seizoen heeft het Oostenrijkse team niet stilgezeten. Al tijdens de eerste Grand Prix in Bahrein bracht Red Bull Racing de nodige updates mee naar het asfalt. Op dat moment hadden we al een klein voorproefje gehad van het niveau tijdens de wintertests, maar er waren direct al updates nodig om de vloer van de RB16B zo effectief mogelijk te maken.
Dat deed de renstal middels kleine vleugeltjes op diezelfde vloer. Die hebben de functie om de turbulentie, die wordt gecreëerd door de banden, zo veel mogelijk te voorkomen. Stabiele luchtstromen leiden namelijk tot een effectievere diffuser, waardoor de downforce naar rato groter en voornamelijk effectiever en constanter is.
Vrachtlading aan updates in Portimão
Na de eerste, toch wel wat kleinere, update van de RB16B begon Red Bull vaart te maken. De eerste grote verbeteringen kwamen in Portugal. Voor de Grand Prix op het circuit van Portimão introduceerde het team een vrachtlading aan grote updates. Zo werd de diffuser onder handen genomen en werden ook de bargeboards flink aangepast om zo meer downforce te genereren op het Portugese circuit.
Red Bull paste het middenstuk van de diffuser aan. De achterkant van de bolide kreeg in het midden een aflopende vorm, vergelijkbaar met de afbuiging van een schip (zie foto). Die afbuiging moet ervoor zorgen dat de luchtstromen nader tot elkaar komen en wederom naar buiten toe versnellen. Wanneer dat gebeurt, creëert het team daarmee weer extra lage druk, wat ervoor zorgt dat de hoge druk relatief groter is. Kortom: de oplossing is voornamelijk bedacht om extra downforce te winnen.

Wat het team ook direct doet, is het ondervangen van de luchtstromen aan de bovenkant van de vloer. Deze loopt namelijk door de vorm onder de bolide eveneens omhoog, waardoor er kunstmatig gezien ook meer hoge druk ontstaat. Kortom: meer luchtstromen met een hoge druk én meer lage druk moeten de stabiliteit aan de achterkant van de bolide versterken. Op de foto geven we een idee van hoe die luchtstromen onder en boven en onder de bolide de auto verlaten.
Aanpassen van de vloer blijft belangrijk
Veruit de meeste aanpassingen van Red Bull werden gedaan aan de vloer en aan de diffuser. Het team leek zich steeds meer te willen bekommeren om de stabiliteit van de achterkant, gezien dit vorig seizoen de grote achilleshiel was voor het Oostenrijkse team. Zo kwam de renstal in Monaco wederom met aanpassingen aan de achterkant.
De diffuser werd afgesloten met een soort 'gurney-flap' die de functie heeft om de lucht zo soepel mogelijk naar buiten te begeleiden. Daarnaast werkte deze update ook goed om de turbulentie, gecreëerd door de banden, onder de bolide zo veel mogelijk uit te sluiten. Kortom: wederom een update ten behoeve van de effectiviteit van de achterzijde van de RB16B.
Dit is echter niet de enige update geweest van Red Bull in Monaco. Meteen had het team een zeer hoog tempo te pakken wat betreft het updaten van de bolide. Naast en iets onder de vloer, tussen het bodywork en de wielen, zitten namelijk de zogeheten 'wishbones', de draagarmen van de auto. Deze wishbones horen bij de ophanging van de bolide.
Bij de achterwielophanging zien we een slim trucje van Red Bull: de onderste wishbones hebben namelijk een vleugelprofiel (zoals we zien bij vliegtuigen), maar dan omgekeerd. Dit is het beginsel van aerodynamica in de F1, zoals hieronder geïllustreerd. De RB16B creëert dus aerodynamisch voordeel op een onderdeel dat een andere hoofdfunctie heeft.
De onderste wishbones, of draagarmen, van de RB16B hebben bijna exact hetzelfde profiel als in bovenstaande afbeelding, waardoor de luchtstromen aan de onderkant van de auto zorgen voor een klein beetje extra neerwaartse druk. Daarnaast 'schiet' dit profiel luchtstromen naar de diffuser, waardoor ook dit belangrijke aero-onderdeel beter presteert.
Het dilemma van de flex-wing
Vervolgens werd Red Bull flink aangepakt door Mercedes. Het Duitse team merkte namelijk tijdens de Grand Prix van Spanje al op dat de achtervleugel van Red Bull Racing net iets meer bewoog dan bij andere bolides, wanneer de snelheden hoog waren. De 'flex-wing' leverde volgens Mercedes een oneerlijk voordeel op op het rechte stuk. Red Bull Racing bedacht daarom een nieuwe configuratie, die wel het nodige risico met zich meebracht.
De achtervleugel werd anders vormgegeven en reageerde een stuk normaler op de hoge druk die wordt gecreëerd bovenop de achtervleugel, waardoor verdere controverse omtrent het onderdeel werd ontweken. Het ontwerp bestond uit een dieper gelegen centrale sectie van de achtervleugel, terwijl de uiteinden iets hoger liggen. Dat zorgt ervoor dat er minder ‘drag’ ontstaat, met zo min mogelijk verlies van neerwaartse druk.

Dat is anders dan het oude meer 'conventionele' oude design, dat bestond uit een rechtere achtervleugel die dus meer naar beneden bewoog. Met de rechtere lijn wordt ook een hogere druk gegenereerd, waardoor de vleugel sterker bewoog. Dat werd voorkomen met de nieuwgevormde achtervleugel, daardoor is de 'flex' in de achtervleugel niet meer nodig voor het genereren van extra topsnelheid.
Effectiviteit blijft het sleutelwoord voor Red Bull
Na Baku bleef Red Bull echter werken aan zijn bolide en werd er een nieuwe aanpassing gedaan aan de bolide. Zo werden de voorvleugel en de bargeboards opnieuw onder handen genomen om de luchtstromen vanaf de voorkant zo veel mogelijk soepel te geleiden naar de achterkant. Turbulente lucht moest wederom voorkomen worden om zoveel mogelijk downforce te genereren.
Dat aerodynamische voordeel van Red Bull zit ‘m in de stabiele achterkant en de hoeveelheid downforce die de Red Bull genereert aldaar. Zo bracht Red Bull een aantal nieuwe onderdelen mee om ervoor te zorgen dat de luchtstromen zo stabiel mogelijk zijn. Een nieuwe voorvleugel, nieuwe bargeboards en een haaienvin op de achterkant van de bolide moesten ervoor zorgen dat Red Bull met minder vleugel kon rijden (zie foto).

De drie onderdelen werken in feite met elkaar samen. Zo stuurt de voorvleugel de lucht om de voorbanden heen, en hebben de bargeboards én de onderdelen op de vloer het doel om de turbulente lucht daar eveneens om de banden heen te werken. Zo wordt voorkomen dat de luchtstromen bij de diffuser instabiel zijn en werkt deze uiteindelijk effectiever. De downforce wordt vanaf de grond gegenereerd, waardoor er minder vleugel nodig is.
Kortom, alle updates moeten er bij Red Bull voor zorgen dat de achterkant zo stabiel mogelijk blijft, en dat lijkt veelal gewerkt te hebben. Die stabiele achterkant zorgt weer voor een stabiele auto in zijn geheel. Voorspelbaarheid van de auto is een zeer waardevol goed in de F1, en precies dat is wat Red Bull Max Verstappen en Sergio Perez gepoogd heeft te bieden met de RB16B. Het team zit in ieder geval niet stil in de strijd tegen Mercedes, en lijkt dit ook in de tweede seizoenshelft niet te gaan doen.
Door: Merijn Kramer
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties