'Ferrari heeft meer moeite met het budgetplafond dan Mercedes en Red Bull'

'Ferrari heeft meer moeite met het budgetplafond dan Mercedes en Red Bull'

Ferrari heeft een flinke kluif aan het voldoen aan het budgetplafond. Wegens de wetgeving in Italië zal het team veel meer moeite hebben met het herstructureren van haar werknemersgroep. Er zijn al enkele oplossingen gevonden, die op hun beurt ook weer nadelen kennen. Ten opzichte van Mercedes en Red Bull Racing gaat de nummer zes van vorig jaar vermoedelijk een nadeel ervaren wegens de reglementswijzigingen.

'Ferrari heeft het contractueel moeilijker met het budgetplafond dan Mercedes en Red Bull Racing. De arbeidswetgeving is in Groot-Brittannië veel flexibeler dan in Italië, wat het proces om te voldoen aan het budgetplafond veel lastiger maakt voor de Italiaanse renstal', laat Franco Nugnes weten, die werkzaam is voor de Italiaanse tak van Motorsport.

Om ontslagronden te voorkomen, zoekt Ferrari momenteel naar alternatieven. Zo is Simone Resta al aan de slag gegaan als technisch directeur van Haas, nadat duidelijk werd dat het Amerikaanse team nauwer samen zou gaan werken met Ferrari. Resta blijft onder contract staan bij Ferrari, maar staat op de payroll van Haas. Zo probeert Ferrari enkele werknemers baanzekerheid te geven, ondanks dat er sterk bezuinigd moet worden binnen de Formule 1.

Ferrari verdeelt werknemers maar vreest vertrekken

Maar hier houdt Ferrari het waarschijnlijk niet bij. Ze willen meer werknemers richting de GT-projecten sturen, evenals richting het Le Mans-programma. Zo kunnen ze vooralsnog haar werknemers een baan blijven bieden in tijden van crisis - het grootste argument dat ze gaven tegen de implementatie van een budgetplafond in 2021. Vanaf 2022 zal het budgetplafond nog lager liggen dan in volgend seizoen, dat als een transitiejaar gezien wordt.

Een alternatief dat overwogen wordt, is om de salarissen binnen Ferrari in zijn geheel te verminderen. Zo kan het team uit Maranello haar werknemers behouden, waardoor waardevolle informatie en ervaring die werknemers verkregen en opgedaan hebben ook niet in verkeerde handen valt. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan: er zijn werknemers die weten dat ze voor hetzelfde geld - of meer - aan de slag kunnen bij een van de andere deelnemers.

'Het is duidelijk dat de maatregelen die genomen zijn wegens het coronavirus een grotere impact hebben op Ferrari', stelt Nugnes. Dit zit hem vooral in het feit dat onder de Britse wetgeving contracten veel makkelijker te ontbinden zijn. In Italië is dit niet het geval, waardoor Ferrari nu met een flinke puzzel zit om onder tijdsdruk en met beperkte financiële middelen haar werknemersgroep tevreden te stellen.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Villeneuve: 'Hamilton gaat meer fouten maken door druk van Verstappen'

Max Verstappen moest de afgelopen jaren altijd tot het uiterste gaan en dat geeft hem een voordeel boven Lewis Hamilton, denk...

Steiner prijzend: 'Ik hou van de manier waarop Verstappen rijdt'

Guenther Steiner heeft weinig hoop voor een goed resultaat in de komende Grand Prix van Monaco. Hij verwacht dat zijn team Ha...

Marko: 'Red Bull is verbaasd over hoe Hamilton het doet tot dusver'

Mercedes en Red Bull Racing kunnen elkaar op meerdere vlakken verslaan, denkt Helmut Marko. Volgens de Red Bull-adviseur is e...

Alguersuari kijkt terug: 'Bij Red Bull kan je alleen overleven met goede resultaten'

Jaime Alguersuari maakte halverwege het 2009-seizoen zijn debuut in de Formule 1. Toentertijd was hij de jongste coureur ooit...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

Van Kalmthout pakt eerste zege in de Indycar Grand Prix van Indianapolis

Rinus van Kalmthout heeft de Grand Prix van de Indianapolis Motor Speedway gewonnen en behaalde daarmee zijn eerste zege in d...

Williams-CEO: '6000 manuren nodig om schade van Russell te herstellen'

Williams is bezig om, met behulp van investeerder Dorilton Capital, de ladder naar de top weer te beklimmen. Het zal alleen n...

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

Lees meer

Net binnen

Update | Reutemann verlaat de intensive care en is herstellende

Voormalig Formule 1-coureur Carlos Reutemann is opgenomen op de intensive care met maag- en darmbloedingen. De situatie van d...

McLaren komt met 'spectaculaire' livery voor GP Monaco

Voor de Grand Prix van Monaco, welke gepland staat voorzondag 23 mei, komt McLaren met een speciale livery. Het eenmalige uit...

F1 in het kort | Nederlandse Maya Weug kent prima debuut in Formule 4

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Voormalig race-engineer Red Bull: 'Weten wat de coureurs bedoelen is het halve werk'

Simon Rennie, voormalig race-engineer van Red Bull Racing, legt uit wat lastig was aan zijn eerdere baan bij de Oostenrijkse...

Ondertussen in de F1 | Ricciardo zet Norris voor schut in fan-meeting

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Lees meer