Ferrari is misschien wel het meest iconische team in de koningsklasse van de autosport. Met een kast vol wereldtitels en overwinningen heeft de Scuderia een glansrijke historie in de Formule 1. Toch is het inmiddels alweer jaren geleden dat de Italianen écht de maatstaf waren. Dat ligt niet alleen aan de coureurs; ook aan de pitmuur gaat het geregeld mis. En dát levert soms hilarische momenten op. De boordradio’s van Ferrari zijn vaak goud waard, en dit zijn de leukste fragmenten van 2025 tot nu toe.
Er is een hoop veranderd bij Ferrari, want aan het begin van 2025 maakte Lewis Hamilton voor het eerst zijn opwachting in een scharlakenrood racepak. Carlos Sainz moest plaatsmaken, en het was nu dan aan de zevenvoudig wereldkampioen om de boel samen met Charles Leclerc op scherp te zetten. De verwachtingen waren hooggespannen na een sterke slotfase van 2024, maar uiteindelijk viel het allemaal vies tegen. Het team begon dan ook allesbehalve lekker in Australië, vandaar dat daar ook al direct een grappig gesprek te horen was op de radio.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Leclerc, Australië
De regenrace in Melbourne bleek direct een flinke uitdaging voor Ferrari, en dat werd pijnlijk zichtbaar. Leclerc sleepte uiteindelijk nog een achtste plaats uit het vuur op het stratencircuit van Albert Park, terwijl Hamilton in zijn debuutrace voor het team niet verder kwam dan de tiende plaats. De teleurstelling was bij beide coureurs duidelijk merkbaar, maar de frustraties borrelden al tijdens de race op. Vooral Leclerc stoorde zich zichtbaar aan de manier waarop de communicatie met het team verliep.
Tijdens de race vroeg Leclerc aan zijn ingenieur Bryan Bozzi of er sprake was van een lekkage in de auto. 'Is er iets dat lekt?', vroeg de Monegask. Het antwoord dat hij kreeg, viel duidelijk niet in goede aarde. 'Een lekkage van wat?', reageerde Bozzi meteen. 'Heel mijn stoeltje zit vol met water!', stelde Leclerc. Bozzi kwam daarop met een voor de hand liggende conclusie. 'Dan zal dat wel het water zijn', aldus de ingenieur. Leclerc kon het niet laten om daar ronduit sarcastisch op te reageren. 'Laten we dat toevoegen aan het boek vol wijsheden', zei de Monegask duidelijk geïrriteerd.
Hamilton, Miami
Leclerc en Hamilton zijn dit seizoen voor het eerst teamgenoten, en dat levert vanzelfsprekend ook onderlinge spanningen op. Een duidelijk voorbeeld daarvan zagen we tijdens de Grand Prix van Miami eerder dit jaar. Richting het slot van de race vochten de twee om positie, terwijl ook Carlos Sainz zich in het gevecht mengde. Hamilton reed achter Leclerc, maar beschikte over versere banden en had het gevoel sneller te zijn. Hij drong er bij het team op aan om voorbij te mogen aan de Monegask, maar dat bleek een moeizaam proces.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Ik ben banden kapot aan het rijden achter hem', begon de Brit direct. 'Wil je dat ik heel de race zo achter hem blijf zitten?', vertelde de zevenvoudig wereldkampioen. Zijn ingenieur kwam direct met de typische Ferrari-reactie. 'We zijn er naar aan het kijken', zei Riccardo Adami. 'Dit is echt geen goed teamwork, dat is alles wat ik erover ga zeggen', legde de Brit uit. De druk werd daarmee duidelijk opgevoerd, maar het duurde nog even voordat er daadwerkelijk iets gebeurde. 'In China ging ik ook voor Charles aan de kant!', riep de Brit. Eindelijk kreeg Hamilton zijn zin: 'We gaan van plek wisselen', stelde Adami. Toch kwam er nog wat frustratie vanuit de Brit. 'Begin anders nog even een theekransje! Kom op!', stelde Hamilton.
Leclerc, Groot-Brittanië
Leclerc kan soms nog weleens emotioneel uitvallen over de boordradio, dat is inmiddels wel duidelijk. De Monegask wil altijd het beste van het beste, maar ergert zich soms zichtbaar aan Bozzi. Zo ook tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië. De ingenieur kwam op de radio met een vraag, en daar werd Leclerc allerminst vrolijk van. 'Laat me weten wanneer je van banden wil wisselen', stelde de ingenieur. 'Dan moet jij me laten weten wat er allemaal gebeurt!', riep hij direct terug. 'Dan kom je tien seconden achter de rest van het veld terecht', reageerde Bozzi. Leclerc kon zichzelf niet meer inhouden. 'Bryan, waarom stel je me zo ongelooflijk veel vragen?', aldus de Monegask. Het werd uiteindelijk een ronduit lastig weekend voor Leclerc: hij eindigde als vijftiende.
Hamilton, Monaco
Soms zegt stilte meer dan duizend woorden, en dat gevoel kregen we tijdens de Grand Prix van Monaco. Hamilton kende een lastig weekend, waarin hij al in de vrije training crashte. Het team stond daardoor voor een flinke reparatieklus. Uiteindelijk sleepte de Brit op de smalle straten van Monaco nog een vijfde plaats uit het vuur. Daarna kwam hij op de boordradio. 'Bedankt aan de jongens voor het repareren van de auto', begon hij. 'Het was absoluut niet het makkelijkste weekend, maar we kunnen in de toekomst nog altijd met elkaar vechten, dus ja', legde Hamilton uit. Vervolgens bleef het even pijnlijk stil, waarna hij nog iets vroeg. 'Ben je boos op me of zo?', klonk het aarzelend. Het moment wakkerde meteen weer flink wat geruchten aan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Leclerc, Hongarije
Ferrari miste eigenlijk het hele seizoen de snelheid om mee te strijden om overwinningen, maar in Hongarije leek Leclerc eindelijk een kans te hebben om zich in het gevecht voorin te mengen. Op zaterdag pakte hij poleposition en in de openingsfase van de race hield hij de leiding stevig in handen. In de slotfase ging het echter alsnog mis, en dat maakte zichtbaar veel los bij de Monegask. Hij kon zijn frustratie niet meer voor zich houden. 'Dit is zo ongelooflijk frustrerend. We zijn nu echt alle snelheid kwijt', klonk het woedend. 'Je moet gewoon naar mij luisteren, want ik had een manier gevonden om hier omheen te rijden. Nu is de auto onbestuurbaar! Het is een wonder als ik op het podium eindig', aldus een pislinke Leclerc.
Of het nu gaat om droog sarcasme, verhitte discussies of pijnlijke stiltes, de boordradio’s van Ferrari blijven ook in 2025 een onuitputtelijke bron van vermaak. Leclerc en Hamilton laten geen moment onbenut om hun frustraties of scherpe opmerkingen te delen, en juist die openheid maakt de momenten zo memorabel. Het toont niet alleen de emotie en druk waaronder de coureurs rijden, maar ook hoe de communicatie binnen het team soms even spectaculair is als de actie op de baan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties