Max Verstappen heeft veel successen geboekt in de Formule 1, maar heeft ook veel geduld moeten hebben. Van 2016 tot en met 2020 moest hij bij Red Bull Racing toezien hoe Mercedes de sport domineerde. De Limburger wilde niets liever dan winnen, en voormalig performance coach Bradley Scanes legt uit hoe hij de druk op Verstappen enigszins weg probeerde te nemen. Daarbij is Scanes het niet helemaal eens met de aanpak van de vertrouwelingen van Verstappen.
Scanes werd in 2020 aangesteld als trainer van Verstappen. De toen pas 22-jarige coureur zocht volgens Scanes naar meer dan alleen een professionele samenwerking. 'Het ging er ook om dat hij goed kon opschieten met me, en dat we bevriend konden zijn. Ik moest daarnaast ook een beetje op hem letten. Hij had hiervoor geen fysiotherapeut, alleen een trainer die met hem aan zijn kracht en uithoudingsvermogen werkte, dus ik moest wel echt naar het geheel kijken. Daarna verschoven we de aandacht echt naar het winnen van de wereldtitel.'
De sollicitatieronde vond plaats in Barcelona, waar Verstappen met zijn familie en vrienden aan het testen was in GT-auto's. 'Ik wilde wel een beetje indruk maken in die kennismaking, dus ik zei: ik heb een wereldtitel gewonnen. Hoe gaan we zorgen dat jij ook een wereldtitel pakt?' aldus Scanes, die turner Max Whitlock naar goud loodste. 'Daarna spraken we over hoe hij me bekender kon maken met hoe de Formule 1 werkte, en hoe ik hem kon helpen om te winnen, vanuit een fysiek oogpunt, maar ook wel vanuit een mentaal oogpunt, aangezien ik al wel iets soortgelijks had meegemaakt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Onder druk in recordjacht
Uiteindelijk gingen Scanes en Verstappen met elkaar aan de slag, vanaf 2020. Daarbij sprak Scanes ook de hoofdrolspelers rondom Verstappen uitgebreid. 'Ik weet nog dat ik met zijn manager sprak toen ik in januari 2020 voor het eerst in Monaco aankwam', zo verwijst Scanes naar Raymond Vermeulen. 'Hij stond dat jaar flink onder druk, want als hij in 2020 de wereldtitel gewonnen had, dan zou hij de jongste wereldkampioen ooit geweest zijn.'
'Die druk stond er in hun hoofd best wel op, vooral bij het team rondom Max', weet de voormalige begeleider van Verstappen nog goed. 'Bij Red Bull merkte je dat ook wel, maar zij hadden het record al met Seb (Vettel, red.), dus het was toch al hun record. Max was nu de jongste coureur in de Formule 1, de jongste coureur die een race won, en de jongste coureur bij verschillende andere records. Ze wilden het setje dus compleet hebben', lacht Scanes. 'Ik weet niet of het Max echt beïnvloedde, maar die druk was er zeker wel.'
'Ze wilden het graag verkopen als de jongste coureur in alle records. We weten hoe de sport werkt. Als jij de jongste coureur bent die een bepaalde mijlpaal behaalt, dan is dat financieel gezien heel veel waard. Daarnaast is dat voor je reputatie ook veel waard', vertelt de Brit. 'Ik kan dus wel begrijpen waarom de mensen om hem heen hiermee bezig waren, maar ik vraag me wel af of het gezond is om dit doel te stellen', luidt de kritische noot van Scanes richting het begeleidende team rondom Verstappen, waarbij hij vermoedelijk doelt op Jos Verstappen en Raymond Vermeulen, maar wellicht ook Helmut Marko.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Scanes wilde druk wegnemen
'Ik denk dat er te veel druk kwam te staan op het behalen van het doel', benadrukt Scanes, die toevoegt dat hij zijn best deed om tegengewicht te bieden in die dynamiek door de druk op Verstappen weg te halen. 'In de jaren voor 2020 zag je die druk op Max bij een paar momenten wel terug, zowel op als naast het circuit, in persconferenties en bij confrontaties met andere coureurs.' Door de jaren heen werd Verstappen steeds rustiger en zo bleef hij ook op het circuit vaak uit de problemen.
'Als ik terugkijk op mijn tijd met hem denk ik, of hoop ik, dat ik een beetje een kalmerende invloed had op Max. Ik zei aan het begin ook al: ik weet niks over de Formule 1. Ik weet dat er heel veel sensoren op de auto zitten, maar vergeet dat even. Het boeit me niet hoe de auto uitziet. Ik zei al dat het onwaarschijnlijk was dat we de titel in het eerste jaar (2020, red.) konden winnen. Geef me een jaar de tijd, dan kunnen we zien wat we in het tweede jaar kunnen doen, en daarna borduren we daarop voort.'
Scanes denkt dat hij Verstappen daarmee tot rust wist te brengen. 'Volgens mij was hij wel blij met wat ik zei, want het haalde de druk op hem ook een beetje weg, en het gaf hem ook wat meer het idee dat we die titel vroeg of laat wel gingen pakken, en dat het niet uitmaakte wanneer dat zou gebeuren. We wilden het gewoon opbouwen en ervoor zorgen dat we die titel een keer zouden winnen. Volgens mij vond hij dat wel prettig. Hij wil alleen maar winnen, en hij had nu iemand naast zich die het niet boeide wanneer hij zou winnen, waardoor die tijdsdruk wegviel.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties