lewis hamilton john elkann ferrari maranello Opinie
Opinie

Oud-Ferrari-coureur hangt de vuile was buiten: '90 procent was het oneens met komst Hamilton'

lewis hamilton john elkann ferrari maranello

Voormalig Ferrari-coureur Arturo Merzario heeft lang na zijn Formule 1-carrière nog altijd goede contacten bij Ferrari, en deelt informatie vanuit het Italiaanse bedrijf. Merzario laat weten dat de meeste kopstukken binnen het bedrijf weinig vertrouwen hadden in Lewis Hamilton. De Brit kwam toch en is bezig aan een zeer teleurstellend seizoen, met de races in België en Hongarije als dieptepunten.

Ruim vijftig jaar lang was Arturo Merzario de laatste coureur die zijn debuut in de Formule 1 maakte in een Ferrari. In 1972 mocht de coureur uit Lombardije meedoen aan de race op Silverstone. Dat leverde met een zesde plek meteen een punt op. In zijn eerste vijf races eindigde de Italiaan twee keer als vierde. Het leek de basis van een succesvolle carrière te zijn, maar Merzario wist het podium nooit te halen.

Heldendaad van Merzario

Via Ferrari, Williams, March, en enkele andere kleine avonturen, kwam Merzario in 1978 en 1979 voor het laatst in actie in de Formule 1. Dat deed de coureur voor zijn eigen team. Toch werd Merzario niet zozeer bekend vanwege zijn sportieve prestaties, maar vooral vanwege het redden van het leven van Niki Lauda op de Nordschleife in 1976. De Oostenrijker heeft vaker aangegeven dat 'Merzario het vuur insprong, en hem in zijn eentje uit de auto haalde.' Lauda bedankte Merzario na zijn levensreddende actie met onder meer een gouden Rolex.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

george russell toto wolff niki lauda mercedes f1 gp verenigde staten 2017
Lauda leefde nog 43 jaar, nadat hij door Merzario gereden werd.

Merzario werd verder vooral bekend vanwege het feit dat hij tijdens en ná zijn racecarrière nagenoeg altijd met cowboyhoed te zien was. Vanwege zijn verleden bij Ferrari en het redden van Lauda wordt Merzario nog altijd enorm gerespecteerd bij het Formule 1-team, waar hij zijn debuut maakte met Jacky Ickx en Mario Andretti als teamgenoten.

Kritiek op Hamilton

Afgelopen jaar werd Oliver Bearman de eerste coureur sinds Merzario, die zijn debuut maakte voor Ferrari. De Brit mocht Carlos Sainz vervangen, nadat de Spanjaard een blindedarmontsteking opliep. Sainz wist op dat moment al dat hij aan zijn laatste seizoen voor Ferrari bezig was, aangezien Charles Leclerc in de winter een contractverlenging tekende en Hamilton het tweede stoeltje aangeboden kreeg.

Merzario reageerde bij La Gazzetta dello Sport op het teleurstellende seizoen van de 40-jarige coureur. Hamilton eindigde dit seizoen nog niet één keer op het podium en maakte in België en Hongarije dramatische weekenden mee. Na de zoveelste teleurstelling in de kwalificatie liet Hamilton in Boedapest optekenen dat Ferrari hem waarschijnlijk beter kon vervangen. 'Ik vond zijn uitbarsting best ironisch', reageert Merzario. 'Zijn resultaten waren niet wat je van een zevenvoudige wereldkampioen zou verwachten.'

'Het lijkt wel alsof Lewis het gevoel heeft dat hij door Ferrari vernietigd wordt', voegt de 82-jarige toe. Hamilton liet ook weten dat er achter de schermen het nodige aan de hand was bij Ferrari, toen hem een dag later gevraagd werd naar verdere uitleg. De recordkampioen hintte dan ook op onderlinge frustraties.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton maranello 2025 v2 79d35d52 55ba 4477 a425 5caa2e2db200
Hamilton maakt de verwachtingen nog niet waar.

Merzario is sowieso kritisch op de transfer van Hamilton naar Ferrari. 'Ten eerste was Hamiltons komst in Maranello vooral een commerciële actie. Negentig procent van de Ferrari-insiders was het hier niet mee eens, naar wat ik gehoord heb', zo hangt Merzario de vuile was buiten. 'Als een coureur zich niet gewaardeerd voelt of niet het idee heeft dat hij een belangrijk onderdeel van het team vormt, dan verliest hij motivatie. Waarom zou je gekke fratsen gaan uithalen als je toch maar op de derde rij staat?' zo denkt Merzario dat de problemen van Hamilton ook voor een groot deel bij Ferrari liggen.

Hamilton wacht zijn kans af

Ferrari is niet alleen een legendarisch raceteam, maar er komt ook veel politiek bij kijken, weet Merzario maar al te goed. 'In 1973 koos ik er zelf voor om Ferrari te verlaten. Nadat ik Mauro Forghieri (de toenmalige ontwerper, red.) uit de problemen had gehaald, werd mijn leven bij Ferrari steeds lastiger. Ik koos er dus voor om het team te verlaten voor die laatste races.'

Merzario verwacht dat Hamilton nog sterker terug kan komen. 'Schrijf hem nog niet af. Hij wacht gewoon op de juiste kans. Hij neemt pas risico's als dat nodig is, en niet voor een achtste plek. Als hij had willen vertrekken, had hij ook wel een ander team kunnen vinden. Hamilton heeft zich al bewezen in zijn carrière. Hij zit niet in dezelfde situatie als Charles Leclerc, want Charles moet eerst nog bewijzen dat hij kampioen kan worden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws