Het Formule 1-seizoen van 2026 ligt nog maanden voor ons, maar nu al klinken er zorgen en zelfs enige kritiek. De FIA wil laten zien dat zij deze feedback serieus neemt, en vooral: dat ze de onrust wil wegnemen. Volgens Nikolas Tombazis zijn sommige reacties echter wat voorbarig. In gesprek met Motorsport.com reageert hij op de uiteenlopende opmerkingen van Charles Leclerc, Alex Albon en James Vowles.
Na een eerste kennismaking in de simulator vond Leclerc de nieuwe auto's heel anders aanvoelen dan de huidige generatie. Albon merkte op dat de Formule 1 steeds complexer wordt. Zijn teambaas bij Williams, James Vowles, waarschuwde bovendien voor een toenemende werkdruk voor de coureurs. Williams heeft zelfs een werkgroep opgericht om hen te helpen zich aan te passen aan de rijstijl die de nieuwe auto's vereisen.
Tombazis nuanceert de bezorgdheden
Tombazis nuanceert die bezorgdheden bij Motorsport.com. 'Ten eerste hebben Albon en de andere coureurs nog helemaal niet gereden onder de nieuwe regels, want die zijn nog niet definitief vastgesteld. Ten tweede: als je bepaalde zaken niet automatiseert, neemt de werkdruk voor de coureurs inderdaad toe. Dat klopt.' De FIA is zich hiervan bewust en is bezig met een evaluatie. 'Een deel van dat werk moet gebeuren tussen nu en het begin van volgend seizoen. We moeten bepalen wat er automatisch geregeld wordt, en waar de coureur de controle behoudt. We willen de rijders niet overladen met taken, maar tegelijkertijd moet er voldoende vrijheid blijven om aan te vallen en te verdedigen. Die controle moeten zij deels behouden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Er komen in ieder geval meer parameters bij, zoals energy management per ronde. ' We willen niet dat energy management een soort schaakspel wordt, dat zou extreem zijn. Aan de andere kant willen we ook niet het andere extreme, een situatie waarin een coureur alleen een stuur, gaspedaal en rempedaal gebruikt. We moeten een gulden middenweg vinden.' Albon uitte ook de vrees dat slimme coureurs mogelijk een manier vinden om de regels te 'misbruiken', al zei hij later dat hij dat niet negatief bedoelde. 'Ik denk dat slimme coureurs nu al het verschil maken', reageert Tombazis.
Mentale aspect al lang belangrijk
Volgens hem hoort dat bij het DNA van de sport. 'Een deel van het prestatieniveau in de Formule 1 hangt daar al jaren mee samen. Dat was vroeger ook al zo. Het mentale aspect speelt al minstens twintig jaar een rol. In mijn jongere jaren, toen ik met Schumacher werkte, zag je dat ook. Hij had uiteraard een uitzonderlijk talent, maar wat hem echt onderscheidde, was zijn vermogen om aan meerdere zaken tegelijk te denken tijdens een race.'
'Bij de huidige generatie zijn er coureurs die ook met meerdere factoren bezig zijn, terwijl anderen al hun CPU gebruiken om de auto te besturen', voegt Tombazis eraan toe. Toch heeft hij vertrouwen in de huidige rijdersgroep. 'Dit zijn de beste coureurs ter wereld. Ze beschikken over een groot intellect en kunnen met complexe situaties omgaan. Voor een topcoureur hoort het er nu eenmaal bij dat hij inzicht heeft in bepaalde parameters. Dat is echter niet de belangrijkste eigenschap, en we zullen ervoor zorgen dat dat zo blijft.'
Vaardigheden als coureur blijven cruciaal
De pure vaardigheden als coureur moeten bepalend blijven, stelt hij tot slot. 'De belangrijkste kwaliteiten blijven: op het juiste moment remmen, snel door de bochten gaan, de limieten opzoeken, de ideale lijnen vinden. Dát is wat het verschil moet maken tussen wie goed of slecht is. Zelf zou ik in elk geval niet in staat zijn om zo’n auto te besturen!"
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties