Het sprookje van Hamilton bij Ferrari is helaas een nachtmerrie geworden. Het is duidelijk dat Hamilton en Ferrari geen gelukkig huwelijk vormen. Er gaan verschillende theorieën rond waarom hij moeite heeft bij zijn nieuwe team. Sommige mensen in de paddock denken dat dit te maken heeft met de huidige reglementen, waar hij ook bij Mercedes al tegenaan liep. Anderen wijzen erop dat hij moet wennen aan een andere motor dan die van Mercedes, of dat hij zich simpelweg niet thuis voelt in Italië. The Racer ziet de oorzaak echter elders.
In een analyse van zijn prestaties bij Ferrari denkt het medium te weten waarom Hamilton een uitdagend seizoen doormaakt. De zevenvoudig wereldkampioen won dit jaar alleen een sprintrace in China, maar greep verder steeds naast het podium. De vraag blijft dus: waarom? Misschien ligt het antwoord in zijn manier van remmen.
Remmen
Volgens The Racer draait het probleem vooral om de remmen van Hamilton. Alles heeft te maken met engine braking, iets wat voor hem nieuw is: 'Ik heb het nog nooit gebruikt in de afgelopen twaalf jaar, en nu gebruiken we het alleen maar.' Engine braking is het proces waarbij de coureur het gas loslaat en de auto afremt zonder het rempedaal te gebruiken. Voor lezers met een elektrische auto klinkt dit waarschijnlijk bekend.
Dit heeft ook invloed op de balans van de auto tijdens het remmen. 'We hebben andere remmen. Ze zijn heel anders dan die ik in het verleden gebruikte. Bij het aanremmen beweegt de auto meer dan normaal.' Maar waarom levert dit Hamilton zoveel problemen op, en hoe probeert Ferrari dat op te lossen?
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Unieke rijstijl
Hamilton staat bekend om zijn unieke rijstijl. Volgens kenners vertrouwt hij het meest op de remmen. Hij wil dat de nadruk volledig op de voorzijde van de auto ligt. Door zijn agressieve rijstijl blokkeert hij vaak de voorremmen.
'Hamilton reageert extreem snel zodra hij begint te remmen; hij overschrijdt vaak de gripgrens van de banden en begint pas daarna, na maximale druk op het pedaal, het remsysteem te beheersen', is te lezen in het boek Unstoppable over remmenleverancier Brembo.
Temperaturen bij het aanremmen
Daarin staat verder: 'Hij wil volledige controle bij het ingaan van de bocht en laat vaak het gas los zodra hij de bocht instuurt. Het eerste deel van het remmen eindigt feitelijk bij het ingaan van de bocht, waardoor de voetafdruk kleiner wordt en het gemakkelijker is om het voorwiel te blokkeren. De enige beperking die Hamilton kent, volgens de engineers met wie hij werkt, is de maximale temperatuur van de remmen.'
Hamiltons stijl, waarbij hij eerst hard remt en daarna het pedaal doseert om blokkeren te voorkomen, paste uitstekend bij de eigenschappen van Carbone Industrie, zijn vroegere remleverancier. Bij die remmen geldt: hoe hoger de temperatuur, hoe beter de grip.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verschillen
Brembo-remmen, die Ferrari gebruikt, reageren anders. Ze zijn consistenter bij verschillende temperaturen en presteren goed onder zowel koude als warme omstandigheden. Bovendien slijten ze minder snel. Maar op de cruciale momenten, waarop Hamilton juist dat extra beetje grip verlangt, krijgt hij dat gevoel niet.
Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur zei eerder dit seizoen: 'Als je moeite hebt met de remmen omdat ze anders zijn dan je gewend bent, gaat het om een halve tiende. Maar een halve tiende is tegenwoordig het verschil tussen wel of niet Q3 halen.' Iedere coureur heeft een eigen voorkeur: sommigen willen dat de remmen direct reageren, anderen willen juist dieper kunnen aanremmen.
Nauwe samenwerking
Brembo wist vanaf het begin dat Hamilton zich niet zomaar zou aanpassen en werkt daarom intensief met hem samen. 'We weten dat hij ander materiaal gewend was, maar ook een andere afstelling, die niet alleen de remmen zelf omvat, maar ook engine braking, energieterugwinning, enzovoort.'
Ze vervolgden: 'We hebben druk uitgeoefend op het team en werken hard om de situatie te verbeteren en het beste resultaat uit Hamilton te halen. Ferrari zet alles op alles om voorop te lopen, en dat geeft ons ook de juiste motivatie. Het is een uitdaging, maar ook de manier waarop we ons product kunnen verbeteren.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verbeteringen
Een van de opvallendste upgrades dit seizoen was de introductie van een nieuw remblokmateriaal op verzoek van Hamilton. Ferrari testte dit eerst met Leclerc in Canada, waarna Hamilton ermee reed in België.
Volgens Brembo maakt dit deel uit van het proces om de rijstijl van de coureur en de eigenschappen van de remmen zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen: 'We hebben gewerkt aan het remblokmateriaal zelf, met name om een variatie te creëren die beter aansluit bij de rijstijl van Hamilton.'
Het is duidelijk dat dit een proces van gewenning en ontwikkeling is. Het kan veel verklaren voor de tegenvallende resultaten van Hamilton in zijn eerste seizoen bij Ferrari. Voor de technisch geïnteresseerden is het boeiend om te zien hoe dit zich ontwikkelt in de tweede seizoenshelft.
Belangrijker nog: misschien geeft dit Hamilton juist extra motivatie om door te zetten. Na afloop van een kwalificatie zei hij tegenover Sky Sports F1 dat Ferrari hem zou moeten vervangen. De paddock is benieuwd of hij na de zomerstop zijn mening heeft bijgesteld – en of de verbeteringen hem weer dichter bij succes kunnen brengen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties