max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zaterdag-mohammed-ben-sulayem Formule 1
Formule 1

FIA-president gaat tegen Formule 1-CEO in en steunt Verstappen: 'Het is heel vermoeiend'

max-verstappen-red-bull-racing-gp-italie-2025-zaterdag-mohammed-ben-sulayem

Formule 1-CEO Stefano Domenicali baarde recentelijk opzien met een opvallend interview. De Italiaan liet weten dat hij Max Verstappen niet wilde verliezen, maar zette wel in op meer sprintraces en stratencircuits, en stelde zelfs reversed grids voor. FIA-president Mohammed Ben Sulayem schaart zich juist meer achter Verstappen, en meent dat Domenicali het verhaal van twee kanten moet bekijken.

Volgend jaar zijn er net als in 2025 zes sprintraces, maar dat aantal gaat in 2027 mogelijk verder stijgen. Er wordt gesproken over tien of zelfs twaalf sprintraces, en Domenicali ziet het ook wel zitten om de startopstelling bij de sprintrace om te draaien. 'Commercieel gezien begrijp ik zijn standpunt', vertelt Ben Sulayem in een interview met Viaplay. De topman legt vervolgens uit waarom hij het toch niet met Domenicali eens is.

Domenicali dreigt balans te verliezen

Ben Sulayem benadrukt dat hij twee verschillende belangen tegen elkaar moet afwegen, terwijl Domenicali als topman van de Formule 1 alleen aan de waarde van de sport hoeft te denken. 'Stefano is een goede vriend. We spreken elkaar vijf keer per week, dus ik snap zeker wat hij bedoelt. Ik kijk echter ook altijd naar de extra belasting voor ons personeel. Ze reizen nu al heel veel, en het is heel vermoeiend om nog races te krijgen', zo weet de Emirati dat de teams en coureurs niet staan te trappelen om meer races te krijgen.

'Je moet je ook afvragen of het goed is voor de teams', geeft de FIA-president mee. 'Er spelen meerdere belangen mee. Het gaat niet alleen om de commerciële kant, maar ook over de sportieve kant. Als die twee onderdelen in balans zijn, dan heb je een stevige basis. Als je je alleen maar op de sportieve kant richt, dan kom je commercieel gezien in de problemen en andersom hetzelfde', legt Ben Sulayem uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mohammed ben sulayem stefano domenicali red bull racing f1 2022 fia prize giving
Domenicali gaat de constructeursbeker overhandigen.

Strijd met de teams gewonnen

Ook de kalender in de Formule 1 kwam ter sprake. Imola verdwijnt volgend jaar van de kalender, en daarna volgen ook Zandvoort en mogelijk Barcelona. Dat biedt ruimte aan andere circuits. 'Ik vind dat Afrika wel een race verdient, maar het is natuurlijk de vraag of ze dat financieel ook rond kunnen krijgen. We kunnen ook Europa niet vergeten. Daar is de sport begonnen, en daar vindt ook alle innovatie plaats. Daarnaast is Europa toegankelijk', weet Ben Sulayem.

Ben Sulayem sprak ook uitgebreid over de komst van Cadillac als twaalfde team. Na een jarenlang gevecht met de Formule 1-teams krijgen we in 2026 eindelijk weer een elfde team. De huidige tien teams zagen de komst van Cadillac niet zitten, aangezien zij het prijzengeld in de sport dan met een extra team moeten delen. 'Ik ben hier heel blij mee', zegt Ben Sulayem over de komst van Cadillac.

'Ik heb er twee jaar aan gewerkt om ervoor te zorgen dat ze de sport mogen betreden. Er was natuurlijk heel veel verzet tegen hun komst', zo wijst hij op de belangen van de teams. 'Aan het begin voelde het aan alsof ik een misdaad had begaan. Nu kan ik erom glimlachen. Ik denk namelijk dat het belangrijker is dat we meer teams hebben dan dat we meer races krijgen. Met meer teams krijgen we als sport ook een stabielere basis.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

copyright proshots 21143756jpg
Mario Andretti is als adviseur bij Cadillac betrokken.

Verstappen-dominantie

Sinds de nieuwe reglementen in 2022 zijn er 85 Grands Prix verreden. Daarvan werd ruim de helft door Max Verstappen gewonnen. De supersnelle Nederlander greep al vier wereldtitels op rij. 'Soms zeiden mensen wel eens tegen me: kun jij niet iets doen om ervoor te zorgen dat Max niet meer zo veel wint?' zo lacht Ben Sulayem over de vaak onnavolgbare wereldkampioen.

'Ik zei dan altijd: hoe kan ik succes afstraffen? Dat zou oneerlijk zijn.' Ben Sulayem legt het probleem ergens anders. 'Wil je dat de besten worden afgeremd, of is het beter als de zwakkeren beter worden? De FIA zal altijd uitdagingen hebben. We moeten onthouden wat onze missie is. We moeten ervoor zorgen dat de sport sterk en eerlijk is. Als we dat doen, zullen de grote teams ons ook meer vertrouwen', legt hij uit.

Ben Sulayem hoopt in december bij de FIA-verkiezingen verkozen te worden voor een nieuwe termijn, maar is al jarenlang niet erg populair. Zo wordt hij regelmatig uitgejoeld. 'Dat snap ik wel. Heb jij ooit een scheidsrechter gezien, die bejubeld wordt? Dat zie je in geen enkele sport. Natuurlijk krijgt de FIA dan het boegeroep. Je kunt niet iedereen blij maken, maar als je de wedstrijdleiding en de stewards weghaalt, dan krijg je chaos.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws