FIA-rapport blijkt beerput: 'Achter de schermen is dit als Crashgate' Formule 1
Formule 1

FIA-rapport blijkt beerput: 'Achter de schermen is dit als Crashgate'

FIA-rapport blijkt beerput: 'Achter de schermen is dit als Crashgate'

Motorsport-Total-hoofdredacteur Christian Nimmervoll laat in zijn column licht schijnen op het Ferrari-schandaal, waar nog lang het einde niet van in zicht is. De Duitser kijkt terug op afgelopen vrijdag en heeft aanwijzingen dat de inzet achter de schermen bijzonder groot is.

In de persconferentie van Binotto en Vettel hadden zij het over koetjes en kalfjes. Nog geen twee uur later dropte de FIA per persbericht op de redactie in de mailbox het bericht dat het de analyse van Ferrari's krachtbron had voltooid.

'De FIA hoopte dat dit onder zou sneeuwen'

'Het is geen toeval dat ze dat toen publiceerden, tien minuten voor het einde van de laatste testdag. De journalisten waren hard bezig om de belangrijkste wintertestdag te analyseren en beschrijven.' De meeste teambazen hadden de paddock al verlaten.

Nimmervoll claimt: 'De verantwoordelijken hoopten dat media niet met teamleiders zouden praten totdat het kleine F1-wereldje weken later zou opduiken in Melbourne. Dat het nieuws zou ondersneeuwen in de lawine van berichten over het coronavirus en mogelijke raceannuleringen.'

'Het is net als Crashgate'

'We belden verschillende teambazen die avond op hun mobieltjes. Drie belden zelfs terug en wilden behoorlijk graag praten. Alleen niemand wilde officieel een statement maken, begrijpelijk gezien de gevoeligheid van het onderwerp.' Men geeft naar Nimmervoll aan dat het achter de schermen te vergelijken is met Crashgate. Toen onthulde Nelson Piquet Jr. de opzet van Renault tijdens de GP van Singapore 2008.

Ferrari ging van de slechtste naar de beste motor, vrij plotseling, beschrijft de hoofdredacteur. De teams bombardeerden de FIA met vragen, waarna het met technische richtlijnen kwam. In de herfst schoten Red Bull en Mercedes in de roos en stelden vragen over dat grijze gebied, waarna de FIA dit elimineerde.

Binotto verdedigt nieuwe Ferrari-filosofie

Nimmervoll ziet net als andere journalisten een verandering in de toon van Binotto, die plots spreekt over dat het team voor meer downforce kiest. 'Het heeft natuurlijk niets te maken met die richtlijn die de motor afzwakte.' Kwade tongen zeggen dat Binotto wist dat Ferrari haar motortrucjes niet mee kon nemen naar het huidige seizoen.

In Abu Dhabi was het geduld van Red Bull en Mercedes op. Adviseur Helmut Marko zei: 'Ik neem aan dat Ferrari's truukjes in 2020 er niet meer zijn. Als de FIA er niet op reageert, dan onderneemt Red Bull actie.'

Vóór de race in Abu Dhabi bleek de hoeveelheid benzine bij Charles Leclerc in de tank significant af te wijken van wat ze hadden doorgegeven aan de FIA. Hoewel het nu weer kalm lijkt, is de druk voor de FIA om er iets aan te doen groter geworden.

Het is oprecht fout als de vermoedens tegen valsspelen van een team groeien, maar er geen gevolgen aan vast zitten. Vooral wanneer de FIA-president Jean Todt heet, en het team Ferrari is.

Reputatie Ferrari belangrijk voor team en Liberty Media

Een informant claimt dat klokkenluiders binnen Ferrari, mogelijk mensen die óf niet gelukkig waren met Binotto's leiderschap óf niets met fraude te maken wilden hebben, de onderzoekers cruciale hints hebben gestuurd, schrijft hij in zijn column.

Officieel stelde de FIA pas vrijdag overdag de teams op de hoogte van het onderzoek en het bericht. Maar officieus wisten sommige teambazen er al van in december. 'De FIA heeft er geen belang bij publiekelijk Ferrari te besmeuren.'

Bijvoorbeeld als zij weet dat zij haar claims niet voldoende kan bewijzen als het voor de rechter zou komen. 'Maar erger: omdat invloedrijke FIA-mensen niet wilden dat Ferrari schade zou oplopen. De timing is slecht met het nieuwe Concorde Agreement. Als Ferrari zou dreigen om op te stappen, zou dat een ramp zijn voor de koers en Liberty Media.'

Bewijst Mercedes de waarheid over Ferrari?

En dan zijn er nog de statements waarin Mercedes aangeeft dat ze denken dat Ferrari met minder vermogen rondreed in de afgelopen test. Binotto zei daarop dat ze niets verborgen: 'Dit is onze echte prestatie!'

'Is het bericht van Mercedes dan deel van een strategie om de aandacht te trekken voor het onderwerp? Als Ferrari het vermogen niet omhoog kan draaien in Melbourne, dan zou iedereen wakker worden en vermoeden dat het in 2019 ook niet helemaal koosjer was.'

Dit is niet het eind van een saga, maar het begin. Het is mogelijk dat men naar de rechter stapt vanwege deze koehandel, maar het gaat uiteindelijk om geld: minimaal twee miljoen euro per team, met een totaal van veertig miljoen. Wordt vervolgd. (Foto: Ferrari F1 Media)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws