FIA scherpt reglement aan rondom brandstofmetingen na Ferrari-fiasco Formule 1
Formule 1

FIA scherpt reglement aan rondom brandstofmetingen na Ferrari-fiasco

FIA scherpt reglement aan rondom brandstofmetingen na Ferrari-fiasco

De FIA heeft onder leiding van Jean Todt enkele reglementswijzigingen doorgevoerd voor in 2020. In een vierdelige sessie besloot het World Motor Sport Council om enkele cruciale aanpassingen te maken, om de sport aantrekkelijker te maken.

Allereerst wordt de 'oude' geblokte vlag weer ingevoerd. Nadat supermodel Winnie Harlow in Canada de race een ronde te vroeg eindigde door met de vlag te zwaaien, werd de methode in twijfel getrokken. Dit jaar werd de vlag ook getoond op de panelen naast het circuit, om zo verwarring te voorkomen.

Tijdens de Grand Prix van Japan 2019 ging het echter mis met de software, waardoor de race wederom één ronde te vroeg afgevlagd werd. Het WMSC heeft naar aanleiding van de gebeurtenis besloten om de geblokte vlag te herintroduceren volgens de officiële website van de FIA.

Maatregelen na overtreding Ferrari

Het overmatig vullen van de brandstoftank waar Ferrari zich aan waagde in Abu Dhabi, heeft ook gezorgd voor reglementswijzigingen. De regels rondom het 'afnemen van monsters en testen van de brandstof gedurende de evenementen en de toepassing van referentietests' moeten in het vervolg dit soort overtredingen voorkomen.

Blote wintertests F1 Barcelona

Tijdens de wintertests mogen de teams de auto's niet meer afschermen. Tot en met 2019 was dit nog toegestaan om zo de competitie zo min mogelijk informatie te verschaffen rondom de auto. De reden dat deze regel af is geschaft is omdat zo de testdagen aantrekkelijker worden voor de media en de fans.

Producenten vaste onderdelen 2021 bekend

In 2021 zal de sport werken met vaste onderdelen, waarvan een merendeel door een fabrikant geleverd moet worden. De FIA heeft BBS aangesteld als producent voor de velgen vanaf 2021. Daarnaast is Magnetti Marelli aangesteld om de brandstofpompen te ontwikkelen en Bosch zal de brandstofpompen en leidingen maken die onder hoge druk komen te staan in de motor. (Foto: Ferrari F1 Team)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws