117906_3c0d40813e4472e6663a345d3dc21f81 Formule 1
Formule 1

FIA zet software in om impact crashes te voorspellen

117906_3c0d40813e4472e6663a345d3dc21f81

De FIA, de overkoepelende organisatie van de Formule 1, heeft onthuld dat het sinds vorig jaar software gebruikt om de impact te voorspellen van crashes en zo de juiste bescherming (denk aan vangrails en bandenstapels) van de coureur kan bepalen. Dat maakt de FIA bekend in hun digitale magazine Auto. Het is het nieuwste onderdeel van de organisatie om de veiligheid van de sport te verbeteren.

Een week na de crash van Romain Grosjean tijdens de Grand Prix van Bahrein ontstond er commotie door de keuze van de FIA om een nieuwe vangrail te plaatsen naast bocht drie op het circuit van Bahrein. Dat is de plek op de baan waar het ongeluk plaatsvond. Bij de crash ging Grosjeans Haas door midden en brak er een grote brand uit terwijl de Fransman nog in de auto zat. Door de zwaarte van de crash begonnen mensen en verschillende experts zich af te vragen of een vangrail wel de juiste bescherming kan bieden bij een crash die van Grosjean.

Crash Grosjean woog mee bij keuze veiligheidsmaatregelen

Nu is de FIA naar buitengekomen met het nieuws dat onder andere de crash van Grosjean heeft bepaald wat voor veiligheidsmaatregelen er moeten worden getroffen tijdens een raceweekend. Volgens de software was een vangrail dus gewoon de juiste keuze voor het raceweekend daarop, maar ook tijdens de crash zelf. De software voorspelt crashes en de impact daarvan namelijk op twee manieren.

In de eerste instantie simuleert het crashes, wat betekent dat er een simulatie plaatsvindt van een mogelijke crash die zou kunnen plaatsvinden. Een voorbeeld hiervan is de crash van Charles Leclerc tijdens de Grand Prix van Italië. Hij crashte toen hard in de bandenstapel in de laatste bocht van het circuit. Die bandenstapel stond er door de software. Deze had nog voor dat weekend voorspeld dat een bandenstapel de meeste veiligheid zou bieden.

In de tweede instantie kijkt het naar oude crashes en bepaalt het aan de hand van de impact uit één van die crashes wat de juiste maatregel was of had moeten zijn. Op deze manier werd na de crash van Grosjean bepaald dat de vangrail de meeste veiligheid bood voor Grosjean. Ook de crash van Sophia Flörsch tijdens de Formule 3-race in Macau van 2018 is één van de crashes die op deze manier werd geanalyseerd.

'Met software kan het alleen maar veiliger worden'

De FIA zelf is erg blij met de software en zal hem in de toekomst nog vaker gebruiken. In het interview kunnen ze dan ook alleen maar trots zijn op wat de software kan: 'We hebben ons altijd ingezet om de veiligheid te verbeteren. De sport werd al steeds veiliger, maar met deze software zal het zelfs nog veiliger worden. We kunnen nu eindelijk bepalen wat de veiligste manieren zijn voor bescherming rondom de baan.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws