Geen akkoord over motorontwikkeling na 2021 ondanks belangrijke vergadering

Geen akkoord over motorontwikkeling na 2021 ondanks belangrijke vergadering

Afgelopen maandag was er een belangrijke vergadering met de Formule 1-teams, de FIA en de FOM. Een van de agendapunten was het mogelijk bevriezen van de motorreglementen na 2021, tot en met 2026. De teams bespraken dit omdat Red Bull dit als eis stelt om door te kunnen gaan als Formule 1-team. Echter blijkt er, vooralsnog, niets uit de vergadering te zijn gekomen.

Volgens het doorgaans goed ingevoerde The Race is er geen duidende beslissing genomen met betrekking tot de motorontwikkeling na het 2021-seizoen. Een tegenvaller voor Red Bull, die zo snel mogelijk duidelijkheid wil omtrent de toekomst van de V6-hybride motoren. Het bevriezen van de ontwikkeling van de krachtbron na 2021 zou zelfs zo belangrijk zijn voor de renstal van Max Verstappen, dat de eigenaar van Red Bull dreigde met een vertrek als men hier niet mee akkoord gaat.

Red Bulls wens met betrekking tot de motorontwikkeling heeft te maken met de exit van Honda na 2021. De Japanse motorleverancier van Red Bull Racing en AlphaTauri heeft besloten uit de Formule 1 te stoppen en dus moeten Helmut Marko en co. opzoek naar een nieuwe fabrikant. Echter zijn Mercedes, Renault en Ferrari geen opties en dus wil men de rechten van Honda overkopen, om de motor in haar eigen fabriek te produceren. Hiervoor stelt Red Bull wel de eis dat alle teams de motorontwikkeling na volgend jaar stilleggen, zodat Red Bull de ontwikkeling kan bijbenen. Er zal immers veel geïnvesteerd moeten worden in middelen en kennis, aangezien het team nooit eerder op eigen houtje verantwoordelijk was voor de motor.

Red Bull zal alle opties moeten herzien als teams niet overtuigd zijn

Nu het onduidelijk blijft wat er met de motoren zal gebeuren na 2021 blijft ook de toekomst van Red Bull onduidelijk. Het bestuur van het team zou voor het einde van het jaar de knoop door willen hakken en dus zullen de teams, de FOM en de FIA binnen twee maanden overtuigd moeten worden. Desalniettemin schrijft het bovenstaande medium dat Mercedes achter het team van Max Verstappen staat met betrekking tot het voorstel. Toto Wolff heeft daarnaast al openlijk aangegeven Red Bull te steunen in de vergadering. Ondanks dat er steun leek voor het team, is er dus geen beslissing genomen aan de vergadertafel.

Zolang er geen duidelijkheid is blijven alle opties open. Zal Red Bull echt haar eigen motor gaan produceren en ontwikkelen, of kiest men toch last-minute voor Renault of Ferrari? De voorkeur van het team is duidelijk, maar dan moet de rest van de sport daar unaniem mee akkoord gaan. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Onboard beelden van Ocon bij Rally in Monaco

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Saward: 'Ik zou absoluut verbaasd zijn als Mercedes voor Russell gaat'

Joe Saward verwacht dat Lewis Hamilton gewoon zal bijtekenen bij Mercedes voor aankomend seizoen. Waar alle Formule 1-teams i...

Update III | Verstappens team loopt schade op en ligt uit virtuele 24 Uur van Daytona

Max Verstappen komt zaterdag in actie op een virtueel circuit. De Nederlander neemt deel aan de 24 uur van Daytona. Daar wach...

Marko heeft 'inside information' over Ferrari: 'Motor is weer ijzersterk dit jaar'

Volgens Helmut Marko zal Ferrari in 2021 met een behoorlijk sterke motor aantreden in de Formule 1. De hoofdadviseur van Red...

‘Aston Martin kan zich opmaken voor podiumplekken met nieuwe Mercedes-upgrades’

Na een indrukwekkend seizoen in 2020 kan het omgedoopte Aston Martin indruk maken in 2021, zo denkt Mark Hughes. Met nieuwe u...

Nog veel onduidelijk over Brexit bij F1-teams

Per 1 januari werd het definitief: Groot-Brittannië vertrekt uit de Europese Unie en dat heeft mogelijk gevolgen voor Formule...

Anderson: 'Hamilton moet brede plaatje zien in contractonderhandelingen'

Volgens analist Gary Anderson lopen de contractonderhandelingen van Lewis Hamilton en Mercedes spaak op de duur van het contr...

Allison over 'graining' bij coureurs: 'Zelfs grote sterren als Hamilton hebben moeite'

James Allison, technisch directeur bij Mercedes, weet met welke bandenproblemen de rijders te maken hebben. Graining op de ba...

Formule 1-teams mogen 2021-auto's inzetten bij testdagen voor 18-inch band

In 2022 debuteren de nieuwe 18-inch Pirelli-banden en om deze te testen werden er 25 testdagen aan Pirelli beloofd door de FI...

Winters weekoverzicht | Geluiden uit F1-fabrieken, FOM praat met nieuw F1-team

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien...

Lees meer

Net binnen

Van der Garde staat achter keuze Marko: 'Vind het logisch dat Gasly daar blijft'

Giedo van der Garde kan zich vinden in de keuze van Helmut Marko en Red Bull Racing om geen promotie te geven aan Pierre Gasl...

Winters weekoverzicht | Geluiden uit F1-fabrieken, FOM praat met nieuw F1-team

In de winterweken kan het soms akelig stil zijn wat betreft het mondiale Formule 1-nieuws. Er wordt niet geracet en misschien...

Haas zet 2021 weg als leerjaar: 'We moeten twee stappen terugzetten'

Haas zal seizoen 2021 aftrappen met twee rookies, Mick Schumacher en Nikita Mazepin. De twee 'inwerken' in de koningsklasse d...

Binotto over eerste vrouwelijke Academy-coureur, de Nederlandse Maya Weug: 'Een sleutelmoment'

Het is de eerste keer in de geschiedenis van Ferrari dat er een vrouwelijke coureur wordt opgenomen in de Drivers Academy van...

Sainz over relatie met Leclerc: 'Je probeert niet eens iets te verbergen'

Carlos Sainz wil zo sportief en transparant mogelijk samenwerken met Charles Leclerc, zijn nieuwe teamgenoot bij Ferrari. De...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->