Geen akkoord over motorontwikkeling na 2021 ondanks belangrijke vergadering Formule 1
Formule 1

Geen akkoord over motorontwikkeling na 2021 ondanks belangrijke vergadering

Geen akkoord over motorontwikkeling na 2021 ondanks belangrijke vergadering

Afgelopen maandag was er een belangrijke vergadering met de Formule 1-teams, de FIA en de FOM. Een van de agendapunten was het mogelijk bevriezen van de motorreglementen na 2021, tot en met 2026. De teams bespraken dit omdat Red Bull dit als eis stelt om door te kunnen gaan als Formule 1-team. Echter blijkt er, vooralsnog, niets uit de vergadering te zijn gekomen.

Volgens het doorgaans goed ingevoerde The Race is er geen duidende beslissing genomen met betrekking tot de motorontwikkeling na het 2021-seizoen. Een tegenvaller voor Red Bull, die zo snel mogelijk duidelijkheid wil omtrent de toekomst van de V6-hybride motoren. Het bevriezen van de ontwikkeling van de krachtbron na 2021 zou zelfs zo belangrijk zijn voor de renstal van Max Verstappen, dat de eigenaar van Red Bull dreigde met een vertrek als men hier niet mee akkoord gaat.

Red Bulls wens met betrekking tot de motorontwikkeling heeft te maken met de exit van Honda na 2021. De Japanse motorleverancier van Red Bull Racing en AlphaTauri heeft besloten uit de Formule 1 te stoppen en dus moeten Helmut Marko en co. opzoek naar een nieuwe fabrikant. Echter zijn Mercedes, Renault en Ferrari geen opties en dus wil men de rechten van Honda overkopen, om de motor in haar eigen fabriek te produceren. Hiervoor stelt Red Bull wel de eis dat alle teams de motorontwikkeling na volgend jaar stilleggen, zodat Red Bull de ontwikkeling kan bijbenen. Er zal immers veel geïnvesteerd moeten worden in middelen en kennis, aangezien het team nooit eerder op eigen houtje verantwoordelijk was voor de motor.

Red Bull zal alle opties moeten herzien als teams niet overtuigd zijn

Nu het onduidelijk blijft wat er met de motoren zal gebeuren na 2021 blijft ook de toekomst van Red Bull onduidelijk. Het bestuur van het team zou voor het einde van het jaar de knoop door willen hakken en dus zullen de teams, de FOM en de FIA binnen twee maanden overtuigd moeten worden. Desalniettemin schrijft het bovenstaande medium dat Mercedes achter het team van Max Verstappen staat met betrekking tot het voorstel. Toto Wolff heeft daarnaast al openlijk aangegeven Red Bull te steunen in de vergadering. Ondanks dat er steun leek voor het team, is er dus geen beslissing genomen aan de vergadertafel.

Zolang er geen duidelijkheid is blijven alle opties open. Zal Red Bull echt haar eigen motor gaan produceren en ontwikkelen, of kiest men toch last-minute voor Renault of Ferrari? De voorkeur van het team is duidelijk, maar dan moet de rest van de sport daar unaniem mee akkoord gaan. (Foto: Red Bull Content Pool / Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws