Hamilton over strategische misser Mercedes: ‘Ze vertelden me dat ik buiten moest blijven’ Formule 1
Formule 1

Hamilton over strategische misser Mercedes: ‘Ze vertelden me dat ik buiten moest blijven’

Hamilton over strategische misser Mercedes: ‘Ze vertelden me dat ik buiten moest blijven’

Lewis Hamilton wilde voor de herstart van banden wisselen, maar werd door het team verteld om buiten te blijven tijdens de formatieronde. Dat vertelde hij in de persconferenties na de race. Teambaas Toto Wolff bevestigt dit, maar vertelt tegen Sky Sports dat hij achter zijn beslissing staat.

Hamilton vertelt na de race waarom hij buiten bleef, terwijl alle andere coureurs hun intermediates inwisselden voor droogwerbanden. ‘Alle coureurs begonnen de formatieronde op de intermediates. Ik gaf het team informatie gedurende de ronde. Het was droog in alle bochten, dus ik bleef ze vertellen: droog, droog, droog. Ze vertelden me dat ik op de baan moest blijven.’ Hamilton was de enige coureur die buiten bleef, en was daardoor de enige rijder die vanaf de grid (her)startte. Nadat hij één ronde had gereden, werd de Brit door Mercedes alsnog naar binnen gehaald, waardoor hij als laatste rijder terug de baan opkwam.

‘Ik begreep het niet helemaal’, vertelt Hamilton tegen de pers. ‘Het was zeker een fout van ons allemaal, maar we winnen en verliezen als team, en we dragen de last van onze fouten samen.’ De zevenvoudig wereldkampioen was verder tevreden over zijn race: ‘Het team heeft goed werk geleverd met de strategie en pitstops. Het was vol gas de hele race, en moeilijk met de bandentemperatuur, maar ik heb er desondanks van genoten.’

Wolff: 'absoluut de goede beslissing'

Toto Wolff staat achter de beslissing om zijn coureur buiten te laten op de intermediates. ‘Ik denk dat we absoluut de goede beslissing hebben gemaakt. Er is niemand in het team die het anders zou hebben gedaan.’ De Mercedes-teambaas legt zijn beslissing uit: ‘Als de voorste auto is het natuurlijk een moeilijke beslissing. Als je de enige bent die de pits in gaat, sta je ineens laatste. Bovendien is het lastig om uit je pitbox te komen, als iedereen achter je nog door naar hun eigen box rijdt.’ Mercedes bezet, als constructeurskampioen van 2020, de allereerste pitbox, waardoor ze al snel rekening met verkeer in de pitstraat hadden moeten houden.

‘Door de zonneschijn droogde de baan al binnen één ronde op. Dit soort dingen kunnen gebeuren, maar ik sta achter de beslissing om buiten te blijven’, vervolgt Wolff. ‘We hadden de gok kunnen nemen, en naar binnen kunnen gaan. Ook dat had slecht uit kunnen pakken. Ook dan hadden mensen gezegd dat we een fout hadden gemaakt, dus we hebben de goede beslissing gemaakt.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws