Lewis Hamilton zag zijn kansen in de kwalificatie al in rook opgaan toen hij niet de mediumbanden kreeg waarvan hij verwachtte dat ze zo goed waren. Uiteindelijk werd het een twaalfde plek voor de zevenvoudig wereldkampioen, die tijdens de race een stap vooruit wist te zetten naar P8. Eigenlijk had dit nog een negende plek moeten zijn, bleek uit een boordradiobericht.
Hamilton kijkt met gemengde gevoelens terug op de race. 'Ja, dit is zeker niet waar we willen zijn. Een teleurstellend resultaat aan het eind van de dag, maar ik ben wel vooruitgegaan', probeert hij ook de positieve kant te zien. 'Ik denk dat mijn tempo over het algemeen goed was, ik bedoel, ik ging er vol voor, ik was zeker veel beter, veel gelukkiger in de auto', aldus de Brit tegen onder andere F1Maximaal.nl.
DRS-trein en safetycars vormden plaaggeest
Het lukte de coureur niet Norris in te halen tijdens de eindfase. 'Het was vandaag moeilijk om de auto's voor me in te halen, ze waren erg snel. Het is duidelijk dat de kwalificatie erg belangrijk is en dat hebben we gemist', ziet hij dat Ferrari vooral daar tekortschoot. Hij noemt daarbij Williams als voorbeeld: Carlos Sainz kwalificeerde op P2 en werd uiteindelijk derde.
Toch ziet Hamilton ook veel dingen goed gaan en blijft hij optimistisch, iets wat eerder dit seizoen vaak anders was. 'Er zijn veel positieve punten die we hieruit kunnen halen en zeker dingen die we kunnen meenemen van het weekend, waar ik rekening mee zal proberen te houden', stelt de zevenvoudig wereldkampioen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De Brit geeft toe stiekem op een safetycar te hebben gehoopt in de eindfase van de race. 'Nou, ik ging voor de lange termijn in de hoop dat er een soort safetycar zou komen, maar er kwam niets', meldt de coureur enigszins teleurgesteld. 'Helaas is dat dit jaar vaak gebeurd, dat je gewoon geen incidenten hebt gezien', aldus de coureur die in Zandvoort zelf wel een incident had.
Hamilton kwam in de eindfase van de Grand Prix van Azerbeidzjan vast te zitten in een treintje. Liam Lawson reed voorop op P5, met binnen een seconde achter hem Yuki Tsunoda. Lando Norris reed daar minder dan een seconde achter en hetzelfde gold voor Hamilton op P8. 'Onze afstellingskeuze was niet geweldig en de uitvoering was dat ook niet, waardoor we in die positie terechtkwamen', zegt de Ferrari-coureur erover.
Hamilton dankbaar en schuldbewust
Charles Leclerc liet zijn teamgenoot in de eindfase passeren, maar Hamilton wist niet te profiteren. Hij diende de plek terug te geven voor de finish. 'Ik was duidelijk sneller, maar Charles was zo vriendelijk om me voorbij te laten', zegt Hamilton over zijn teamgenoot. 'Uiteindelijk kreeg ik het bericht erg laat en ik was helemaal gefocust op de auto voor me, ook al was er maar een kans van 0,001 procent om hem in te halen', aldus de Brit.
Er was dus geen sprake van kwade opzet. 'Ik had misschien nog steeds hoop. En eigenlijk heb ik op het rechte stuk gas teruggenomen en ook echt geremd, maar we misten het met ongeveer vier tienden', legt hij uit. 'Dat was gewoon een verkeerde inschatting van mijn kant. Mijn excuses aan Charles. Uiteindelijk ligt het gewoon aan mij. Hij maakt zich er niet echt druk om, maar het gaat om het principe', sluit Hamilton af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties