Het is zeker dat Max Verstappen met een gridstraf zal gaan starten in de Grand Prix van Monza. Red Bull Racing overwoog al om expres een gridstraf te pakken, omdat het toch al een 'kansloos' powercircuit is voor de Oostenrijkers. Nu de motor het begaf op Spa, is er nog meer reden om extra onderdelen te vervangen en kan de gridstraf nog weleens hoger gaan uitvallen. 'Ik begrijp zijn frustratie, maar het merendeel van de problemen hadden we niet zelf in de hand', wast Christian Horner tegen
Motorsport.com zijn handen in onschuld. 'Hij begint in Monza met gridstraffen, dat maakt het extra frustrerend. Onze motorpartner heeft excuses aangeboden. Renault realiseert zich goed dat de betrouwbaarheid niet op orde is.'
Volgens de teambaas komen de issue's puur door de krachtbron. 'Hij heeft gewoon ongelofelijk veel pech', gaat de Brit verder. 'De problemen hebben niets met de auto te maken, enkel met de motor. We weten niet wat er achter de schermen gebeurt. Renault heeft in alle jaren altijd hetzelfde materiaal geleverd aan beide rijders. Het is pure pech dat alle problemen aan zijn kant van de pitbox lijken plaats te vinden. Daniel heeft ook veel problemen gekend, maar dat gebeurde vooral op vrijdag en zaterdag', aldus Horner op de website.
Volgens de chef heeft Verstappen hier echt heel veel last van. 'Dit doet pijn bij Max. Dit is zijn thuisrace, hij had heel veel supporters, zat in een goede positie, en dan begeeft zijn motor het. Dat is erg frustrerend voor hem, maar ook voor degene die hem ondersteund', quote
ESPN hem. Het enige wat Red Bull nu bij de motorleverancier kan doen is druk op de ketel houden. 'Het is buiten onze macht. Het enige dat we kunnen doen is druk uitoefenen op de leverancier', besluit Horner. (foto: Red Bull Content Pool)