Horner geeft details vrij over pitstop-fout: 'Scheelde zes tienden van een seconde' Formule 1
Formule 1

Horner geeft details vrij over pitstop-fout: 'Scheelde zes tienden van een seconde'

Horner geeft details vrij over pitstop-fout: 'Scheelde zes tienden van een seconde'

De middenveldteams zijn de spreekwoordelijke lachende derde in de nasleep van de wijziging in de pitstop-reglementen. Uit veiligheidsoverwegingen besloot de FIA extra stappen te introduceren bij de pitstop, die Red Bull Racing en Mercedes in Monza indirect al een eindklassering gekost hebben. De pitstop-tijden liggen nu veel dichter bij elkaar, wegens een ingreep die letterlijk draait om enkele milliseconden.

Bij Auto, Motor und Sport is bij diverse teams gehengeld naar wat ze van de reglementswijzigingen vinden. In Italië kende Max Verstappen een bijzonder trage pitstop omdat een van de monteurs vergat een knopje in te drukken. Teambaas Christian Horner geeft een saillant detail vrij over wat er precies misgegaan is: 'De monteur heeft de knop zes tienden van een seconde te vroeg geactiveerd.' Het gaat dus echt over hele kleine verschillen.

Ook Lewis Hamilton stond langer in de pitstraat dan verwacht. Zijn Duitse team had hem in iets meer dan vier seconden weer met vier wielen op de grond staan. Bij Mercedes bleek de fout te draaien om nog veel minder tijd dan bij de Oostenrijkse concurrenten. 'Voor ons waren het milliseconden', meldde een Mercedes-ingenieur tegenover het Duitse medium.

McLaren en Aston Martin profiteren

Wegens de wijzigingen in de reglementen moeten de topteams hun pitstops dus significant vertragen, terwijl dat bij middenveldteams zoals McLaren en Aston Martin niet het geval is. Voorheen zaten zij immers zelden op pitstops van minder dan twee seconden. McLaren-teambaas Andreas Seidl is er blij mee: 'Dat brengt ons dichter bij de topteams wat pitstop-tijden betreft.'

Ook bij Aston Martin weten ze dat ze van geluk mogen spreken. Zo stelt operations manager Tom McCollough dat je met een nét iets snellere bandenwissel wellicht geen races wint, maar dat als een van de topteams een fout maakt, dat voor de middenveldteams wel een serieus voordeel kan bieden: 'Je wint niet met een stop van 1,8 seconden, maar je verliest wel als je bandenwissel 3,8 seconden duurt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws