Horner kijkt naar Mercedes: 'Dit geeft gewoon aan dat ze ons als bedreiging zien' Formule 1
Formule 1

Horner kijkt naar Mercedes: 'Dit geeft gewoon aan dat ze ons als bedreiging zien'

Horner kijkt naar Mercedes: 'Dit geeft gewoon aan dat ze ons als bedreiging zien'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner denkt dat Mercedes zijn team ziet als een bedreiging. Dat vertelt hij aan de Nederlandse tak van Motorsport.com, in een terugblik op de eerste seizoenshelft. Horner baseert zich daarbij op het lobbygedrag van zijn Duitse rivalen Mercedes. De Brit denkt dat Red Bull zijn succes te danken heeft aan een combinatie van factoren, waaronder het chassis, nieuwe aerodynamische regels, de prestaties van Honda en coureurs Max Verstappen en Sergio Perez.

Na meerdere seizoenen aan de zijlijn van de titelstrijd, is het team van Red Bull eindelijk een voorname kandidaat voor het wereldkampioenschap in de Formule 1. Het is de eerste keer in het hybride tijdperk dat de dominante positie van Mercedes serieus wordt uitgedaagd. Volgens Horner is dat laatste te merken aan het politieke gedrag van het dominante Duitse team.

Red Bull is onderwerp van talloze technische richtlijnen en andere spelletjes van de concurrentie. ‘Zij hebben daar ongelofelijk veel energie in gestoken, meer dan je denkt’, vertelt de Brit hierover. Hij denkt dat het vele lobbyen vooral veel zegt over de prestaties van zijn eigen team: ‘Het is een duidelijke strategie. Dit toont gewoon aan dat ze ons als bedreiging zien. En ik denk dat je iets goed doet als men met de vinger naar je gaat wijzen.’

'Honda bracht 2022-motor voor hun afscheidstournee'

Dat Red Bull dit seizoen om beide titels kan strijden, heeft voor een groot deel te maken met de snelheid van de RB16B. Volgens Horner was hierbij essentieel dat zijn team de ‘correlatieproblemen’ tussen windtunnel en realiteit te boven is gekomen. Ook zegt hij dat het team profiteerde van de regels van dit seizoen, waarbij het chassis nauwelijks veranderd mocht worden. Dit gaf continuïteit, waar het team volgens Horner van heeft geprofiteerd.

Voor 2021 werden de aero-regels rondom de vloer aangepast. Het lijkt erop dat teams met een lage rake, zoals Mercedes en Aston Martin, daar nadeel van hebben, terwijl teams met een hoge rake, zoals Red Bull, daar van hebben geprofiteerd. Dit was van tevoren echter niet vanzelfsprekend, want men wist niet wat voor effect de regelwijziging zou hebben. ‘We maakten ons eigenlijk zorgen dat de regels een grote invloed zouden hebben op de high rake wagens’, vertelt Horner. Dat het seizoen voor de ploeg uit Milton Keynes uiteindelijk goed verliep, kwam ook door Honda, die de motor voor 2022 een jaar naar voren haalden, voor de ‘afscheidstournee’ van de Japanse fabrikant.

'Chassis, motor en rijder met topprestaties'

Horner prijst ook de consistentie waarmee zijn team races kan winnen. Zeven ‘lange’ jaren heeft Red Bull een bijrol gespeeld in de titelstrijd, waarbij races vooral werden gewonnen door tactisch vernuft en goede omstandigheden. Nooit kon het team een heel seizoen aan elkaar knopen. Dat is nu anders: ‘We hebben een chassis dat extreem goed presteert, we hebben een motor die levert en we hebben een rijder die op de toppen van zijn kunnen presteert en ervaring heeft.’ Het team heeft de middelen om consistent vooraan te strijden.

Na de tegenslag in Groot-Brittanië en Hongarije, legt Horner de lat voor de tweede seizoenshelft nog hoger. Toch moet het team ook blijven doen wat het al doet. Horner denkt echter wel dat de druk zal toenemen: ‘Het is onvermijdelijk dat de inzet hoger wordt naarmate je het einde van het seizoen nadert. Je moet op dit moment de evenementen een voor een aftikken. Hoe dichter je bij het einde komt, hoe meer de druk toeneemt.’

Heb je tips of verbeteringen voor de site? Zet ze in het Forum

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws