Horner zag hoe Newey Aston Martin bijna failliet liet gaan: 'Maar het is een juweeltje van een auto' Formule 1
Formule 1

Horner zag hoe Newey Aston Martin bijna failliet liet gaan: 'Maar het is een juweeltje van een auto'

Horner zag hoe Newey Aston Martin bijna failliet liet gaan: 'Maar het is een juweeltje van een auto'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner is in een uitgebreid Financial Times-interview ingegaan op een aantal van de 'hobbyprojectjes' dat het door de jaren heen aan Adrian Newey heeft aangeboden om de 64-jarige Britse ontwerper los te laten gaan op auto's waarbij hij minder beperkt wordt dan bij het ontwerpen van een Formule 1-auto. Volgens Horner ging Aston Martin eerder al bijna ten onder aan het Valkyrie-project, maar toch heeft Red Bull Newey in de vorm van de RB17 een nieuw project gegeven.

Ten eerste kijkt Horner terug op het project dat Red Bull samen met Aston Martin aanging, in de tijd dat Aston Martin nog terug te vinden was op de achtervleugel van de Red Bulls. 'Het was een compleet andere ervaring, want bij een bedrijf dat net als Aston Martin zelf de onderdelen produceert voor andere fabrikanten kost eigenlijk alles geld. En wij hebben natuurlijk Adrian Newey, die vermoedelijk geen flauw idee heeft waar onze financiële afdeling überhaupt is!' zegt Horner met een lach.

De kosten van de Valkyrie liepen hoog op, bijna té hoog, herinnert Horner zich. Aston Martin bestaat in ieder geval nog, en is inmiddels natuurlijk zelf actief in de Formule 1, en met een tweede plek in het kampioenschap de eerste uitdager van Red Bull. 'Hij heeft een ongelofelijke, ongelofelijke, ongelofelijke auto gebouwd, die Aston Martin bijna failliet heeft laten gaan! Maar het is absoluut een juweeltje van een auto', is Horner van mening. 'In de Formule 1 hebben we natuurlijk een reglement, maar dat is niks vergeleken met alle regels en beperkingen als het op straatauto's aankomt, dus we hebben ontzettend veel opgestoken van deze uitdaging.' Het was een interessante uitdaging en een waar onze Advanced Technology-kant van het bedrijf veel van heeft geleerd, en ik denk dat het ons goed zal uitkomen in de toekomst.'

RB17 moet kunnen wedijveren met Formule 1-auto's

Na de Aston Martin Valkyrie is Red Bull alweer bezig met het volgende project. Omdat de Formule 1-teams de auto's tussen 2020 en 2021 nauwelijks mochten aanpassen, kreeg de 2021-versie bij Red Bull Racing RB16B als naam. De 2022-auto was vervolgens de RB18, waardoor de RB17 nog vrij is gebleven, en Red Bull speelt hierop in door deze naam te geven aan het volgende project. Volgens Horner moet de RB17 de ultieme raceauto worden, die de downforcelevels van de Formule 1-bolides moet overstijgen. 'Na alle lessen met de Valkyrie en de beperkingen die we daarmee hadden, kregen we het gevoel dat we unfinished business hadden', legt Horner uit waarom ze nu bouwen aan een auto die niet hoeft te voldoen aan het eisenpakket om op de openbare wegen te worden toegestaan.'

Topontwerper Newey kan dus nagenoeg zonder beperkingen losgaan op de RB17, vertelt Horner: 'Dus we hebben de RB17 aangekondigd, waarbij we eigenlijk Adrian (Newey, red.) compleet zijn gang laten gaan, en we laten hem de ultieme circuitauto bouwen met met dusdanig veel neerwaartse druk dat het de verhouding van het vermogen tot het gewicht van onze Formule 1-auto verslaat. De bedoeling is dat we vijftig van deze circuitauto's gaan bouwen, waarbij we al het Formule 1-DNA dat Adrian in zijn carrière is tegengekomen combineren om de ultieme rijervaring te bieden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws