Hughes kritisch over rijgedrag Verstappen: 'Dat duwt hen op gevaarlijk terrein' Formule 1
Formule 1

Hughes kritisch over rijgedrag Verstappen: 'Dat duwt hen op gevaarlijk terrein'

Hughes kritisch over rijgedrag Verstappen: 'Dat duwt hen op gevaarlijk terrein'

Mark Hughes is aardig kritisch naar de rijstijl van Max Verstappen, die de gerenommeerd Formule 1-journalist samenvat als 'toegeven of crashen', iets wat nogal lastig ligt bij Mercedes-coureur Lewis Hamilton. De titelrivalen geven namelijk niet zo snel meer toe aan elkaar, wat resulteerde in crashes op Silverstone en in Italië.

Op het circuit van Monza was het wederom raak tussen Verstappen en Hamilton, de twee crashten in de eerste chicane en vielen beide uit de race. 'Het is een zeer rauwe, intense concurrentie', oordeelt Hughes bij The Race. 'En Verstappens ondubbelzinnige benadering in close combat - misschien het beste samengevat als 'toegeven of crashen' - duwt hen in combinatie met Hamiltons weigering om toe te geven op gevaarlijk terrein.'

Volgens de F1-prominent zijn de reglementen onvoldoende dekkend om in deze situaties een oplossing te vinden die sportief en passend is. Dit heeft alles te maken met de snelle technische vooruitgangen in de Formule 1, zo beredeneert Hughes. 'Sinds de remzones van F1-bolides decennia geleden erg kort werden, is de scheiding tussen legitieme uitdaging en 'toegeven of crashen' flinterdun geworden.'

Acties van Verstappen en Hamilton niet illegaal

Hoewel de aanpak van Verstappen en Hamilton als omstreden kan worden beschreven volgens Hughes, is het in feite niet illegaal wat ze op het circuit doen. 'Als er contact is, dan gaat het naar de stewards en wordt er net zoals op Silverstone en in Monza een straf uitgedeeld, maar als de actie succesvol is omdat de ander toegeeft, dan is het een goede actie.'

'Hamilton zit met zijn rijgedrag op de streep, terwijl Verstappen er overheen gaat', oordeelt Hughes. 'Verstappen claimt eenvoudig zijn plek, waarbij hij optimaal profiteert van het feit dat er geen specifieke regel is die zegt dat je de beslissing (om toe te geven, red.) niet aan de andere coureur mag overlaten. Het is dus aan de andere coureur - Hamilton meestal - om te beslissen of ze hem gaan ontwijken of niet. Meestal doen ze dat, maar niet altijd.'

Tijdens de Grand Prix van Italië werd Verstappen ook door de stewards van de FIA aangewezen als de schuldige coureur in het incident met Hamilton. Na afloop van de race kreeg de Nederlander een gridstraf van drie plaatsen opgelegd voor het volgende Grand Prix-weekend in Rusland. Verstappen zal dus in het beste geval vanaf P4 starten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws