Op het circuit van Monza zagen we iets dat we nog niet veel hebben gezien dit jaar, iemand die sneller is dan McLaren. Net als op Imola was Max Verstappen in staat om weg te rijden bij de McLaren, en ook George Russell was in Canada niet bij te houden voor het Britse team. Op Monza was het ook nog eens de grootste winstmarge van het jaar, bijna twintig seconden.
In een zeer dominant seizoen voor het team van McLaren, hebben ze geen geluk gevonden in Italië. Van de negen races op het Europese continent, wisten ze er maar twee niet te winnen. Tot tweemaal toe reed Max Verstappen de coureurs van McLaren op geruime achterstand. Op het circuit van Monza werden Lando Norris en Oscar Piastri gedeclasseerd door de Nederlander.
Red Bull doet wat anders
Na een droogte van acht races mocht Verstappen eindelijk weer eens uit de grootste fles drinken op het podium. Nadat hij op Zandvoort al een reeks van vier podium-loze races beëindigde was het nu weer raak voor de Nederlander. Dat was niet dankzij een perfect rondje in de kwalificatie of het profiteren van twee vechtende McLarens maar op pure snelheid.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Waar het team van Red Bull Racing in 2024 nog moest improviseren met de achtervleugel bij aankomst in Noord-Italië, had het team dit jaar al het een en ander voorbereid in de fabriek in Milton Keynes zag ook Mark Hughes van The Race. ‘De RB21 is goedaardiger dan haar voorganger, maar Red Bull is ook al bezig geweest met een speciale Monza-vleugel voordat het seizoen van start ging.’
‘Voor de kwalificatie wisselde het team naar iets meer voorvleugel. Dat zorgde uiteindelijk voor de magie, meer dan Red Bull zich had kunnen voorstellen. Met meer voorvleugel kon Verstappen de auto heel goed laten reageren in de langzame bochten,’ vervolgt Hughes. Die kleine aanpassing, en de hogere topsnelheid van de Red Bull, zorgde er uiteindelijk voor dat de Nederlander pole position kon pakken met een klein verschil ten opzichte van Lando Norris.
Bandenvoordeel helpt McLaren niet
Het is niet voor het eerst dit seizoen dat de McLaren in de kwalificatie wordt verslagen, maar normaal gesproken is het team op zondag bijna onverslaanbaar. Doordat de MCL39 beter met de banden kan omgaan, heeft het team altijd een voordeel ten opzichte van haar concurrenten. En ondanks het feit dat de McLarens het langste door konden rijden van alle topteams, was dat dit weekend minder relevant door de afstellingstruc van Verstappen.
In de eerste stint was het verschil tussen de Red Bull, met veel grip aan de voorkant, en de McLaren, veel grip aan de achterkant, duidelijk te zien. ‘Norris had last van graining en kon daardoor niet volle bak, waar Verstappen dat niet had en elke ronde een paar tienden wegreed. Toen Verstappen na 30 rondes blaren op zijn banden begon te krijgen, en daarmee tijd begon te verliezen, maakte het niet meer uit. Hij had een voorsprong van zes seconden en Norris was dus geen gevaar meer,’ legt Hughes uit.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties