McLaren presenteert het wisselen van posities tussen Lando Norris en Oscar Piastri aan de buitenwereld als een eerlijke beslissing. Daar valt iets voor te zeggen, aangezien Norris de hele race sneller was dan Piastri. Een Duits medium durft deze beslissing echter toch ter discussie te stellen. Het enige wat daarvoor hoefde te worden gedaan, was wijzen op de reactie van Max Verstappen.
In de analyse van Auto, Motor und Sport na de Grand Prix van Italië wordt meteen duidelijk welk onderwerp centraal stond. 'Het was bij uitstek het onderwerp van gesprek na de race. McLaren hanteerde opnieuw de zogenaamde papajaregels. Spelregels die zijn opgesteld voor beide coureurs in de omgang met elkaar. Deze regels werden ingeroepen toen Oscar Piastri in ronde 48 werd gevraagd om de tweede plaats terug te geven aan Lando Norris. Aan de basis lag het feit dat McLaren de pitstop van Norris verprutste, omdat iets linksvoor niet werkte zoals gepland. De bandenwissel duurde 4,9 seconden.'
Kwaliteit pitstops verschilt
Dat had vanzelfsprekend gevolgen: Piastri kwam vóór Norris de baan weer op. 'Daarmee was de voorsprong van Norris op zijn teamgenoot, die eerder 3,7 seconden bedroeg, verdwenen. Hij viel twee seconden terug achter Piastri, die al een ronde eerder was gestopt.' Door het late moment waarop beide pitstops werden uitgevoerd, riep McLaren veel commotie over zich af, vooral omdat de kwaliteit van de pitstops zo sterk verschilde. Die van Piastri was uitstekend, die van Norris bijzonder slecht.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'In ronde 49 liet de Australiër de nummer twee van het WK, die zowel in de kwalificatie als in de race sneller was, voorbijgaan. Op de radio liet hij blijken niet enthousiast te zijn over het verzoek van het team.' Piastri merkte op dat binnen het team iedereen het erover eens was dat een langzame pitstop bij het racen hoort. Achteraf beoordeelden zowel Norris als Piastri het wisselen van positie als een eerlijke beslissing. In het artikel van Auto, Motor und Sport wordt via een van de tussentitels echter de vraag gesteld of deze beslissing daadwerkelijk eerlijk was. Aangezien Piastri zelf aangaf dat een trage pitstop onderdeel van het racen is, ligt het minder voor de hand dat hij zijn positie moest teruggeven dan ze zeggen. Na de wissel was de race uiteraard nog niet afgelopen. 'Daarna had Piastri theoretisch het recht om Norris aan te vallen, maar daar kwam niets van terecht.' Op de persconferentie na afloop zei Piastri dat zijn boordradio voor zich sprak, en verder wilde hij er weinig woorden aan vuilmaken.
McLaren vooral met Leclerc bezig
Teambaas Andrea Stella verklaarde dat de timing van de pitstops was ingegeven door de wens om met beide auto's vóór Ferrari-coureur Charles Leclerc te blijven. 'Wat echter niet logisch was, want Leclerc lag 29 seconden achter Piastri.' Aangezien een snelle pitstop, inclusief het uitrijden van de pitstraat, in totaal ongeveer 23 à 24 seconden kost, was er nog ruim voldoende marge. Vermoedelijk bedoelde Stella dat ook Piastri een slechte pitstop had kunnen treffen, en dat McLaren hem daar niet voor zou willen straffen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Hoe McLaren het ook verklaart, de indruk blijft bestaan dat het een merkwaardige beslissing was. Een deel van de titel van de analyse was veelzeggend: 'Verstappen lacht McLaren uit.' Dat verwijst uiteraard naar de boordradio van Verstappen, toen hij hoorde dat Norris en Piastri van positie waren gewisseld. 'Alleen maar omdat Norris een slechte pitstop had? Haha!' Dat was zijn spontane reactie. Tijdens de persconferentie na afloop had Verstappen weinig behoefte om nog meer olie op het vuur te gooien. Hij stelde nuchter dat het niet zijn probleem was. Of deze beslissing bij McLaren tot spanningen zal leiden, moet de toekomst uitwijzen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties