Hughes: 'Red Bull heeft mogelijk een groot nadeel op het rechte stuk' Formule 1
Formule 1

Hughes: 'Red Bull heeft mogelijk een groot nadeel op het rechte stuk'

Hughes: 'Red Bull heeft mogelijk een groot nadeel op het rechte stuk'

Volgens analist Mark Hughes zou Red Bull Racing dit weekend nog eens stevig in de problemen kunnen komen. Hughes denkt dat de downforce-afstellingen ook dit weekend weer een grote rol zullen gaan spelen, juist omdat Mercedes én Red Bull allebei uitgaan van een andere aanpak. Mercedes hoopt op een droge zondag, terwijl Red Bull meer op een natte zondag hoopt.

In zijn artikel voor The Race vertelt Hughes dat de downforce-afstelling hem het meest intrigeert. 'In Spa is het altijd moeilijk om de juiste vleugelafstelling te bepalen. Dat wordt echter nog moeilijker wanneer je rekening moet gaan houden met regen op zondag. Vanzelfsprekend is meer downforce altijd beter in de regen', legt Hughes uit.

Hughes ziet echter dat de keuze niet heel zwart-wit is, zoals je zou verwachten wanneer er duidelijk regen voorspeld is. Ook Mercedes-coureur Lewis Hamilton gelooft dat het geen simpele keuze is. 'We hebben tijdens de vrije trainingen twee verschillende benaderingen uitgeprobeerd (een met meer downforce, een met minder red.), maar de een deed weinig onder voor de ander', legt Hamilton uit.

Downforce essentieel in Spa

Het gaat volgens de coureur om geven en nemen. Wanneer je meer downforce op je bolide afstelt, kan het zijn dat je op het rechte stuk veel snelheid moet inleveren. Het principe geldt ook andersom, te weinig downforce maakt je traag in de bochten. 'We zullen daarom heel voorzichtig moeten zijn met de keuzes die we maken, maar het is niet de eerste keer dat we hier over moeten nadenken', vertelt de zevenvoudig wereldkampioen.

Volgens Hughes is de afstelling met meer downforce in principe sneller, maar minder handig om mee te racen. Het zorgt daarnaast ook voor meer fluctuaties in de bandentemperatuur, iets dat op het circuit van Spa Francorchamps ook niet altijd wenselijk is. Daarnaast zal een belangrijk patroon dit seizoen bepalen wat Red Bull en Mercedes doen qua afstelling.

'Red Bull verliest minder rondetijd'

'Red Bull verliest doorgaans minder rondetijd ten opzichte van Mercedes, wanneer het Duitse team met minder downforce rijdt. Mercedes wint echter wel flink in de rechte lijn', legt Hughes uit. Maar wat de keuzes dan zijn? Volgens de analist kiest Mercedes duidelijk voor minder downforce, terwijl Red Bull voor meer downforce gaat.

'Het is daarmee duidelijk dat Mercedes hoopt op een race die meer in droog weer verreden zal worden, terwijl Red Bull juist weer hoopt op meer regen. Red Bull gaat gewoon uit van zijn efficiëntie, met meer downforce hoopt het team meer flexibel te zijn in het gehele weekend', sluit Hughes af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws