Hughes: 'Snelheidsvoordeel Mercedes kwam vooral door problemen bij Red Bull' Formule 1
Formule 1

Hughes: 'Snelheidsvoordeel Mercedes kwam vooral door problemen bij Red Bull'

Hughes: 'Snelheidsvoordeel Mercedes kwam vooral door problemen bij Red Bull'

Dankzij een dominante overwinning verkleinde Lewis Hamilton zijn achterstand op Max Verstappen tot acht punten met nog twee races te gaan. Mercedes was het gehele raceweekend de bovenliggende partij, vooral ook dankzij problemen bij Red Bull. Het team van Verstappen kampte met problemen aan de achtervleugel en een matige afstelling, maar wist de schade te beperken, zo zag ook journalist Mark Hughes.

'Dankzij een uitstekende race wist Hamilton wederom te winnen. Het was duidelijk dat Mercedes de betere auto had dit weekend, vooral ook omdat Red Bull met een aantal problemen kampte', zo opent Hughes zijn analyse voor The Race. 'Allereerst reageerde de Red Bull niet goed op de baanontwikkeling tijdens de kwalificatie. De nadruk kwam te liggen op de voorkant van de auto, maar dat ligt de RB16B niet goed.'

Daarnaast waren de problemen met de achtervleugel, die zich ook voordeden in de VS en Mexico, nog steeds niet opgelost. 'Vanaf de kwalificatie moesten Verstappen en zijn teamgenoot omschakelen naar een andere achtervleugel met meer downforce.' Deze vleugel werd gebruikt in Mexico en Monaco, maar had produceerde eigenlijk te veel downforce voor het Qatarese circuit. 'Dankzij de problemen met de klapperende achtervleugel hadden ze echter geen keuze. De smallere, beter bij dit circuit passende achtervleugel bleef breken.'

'Hamilton had zelfs zonder zijn extra paardenkrachten een voordeel'

In Brazilië was het Hamilton die een gridstraf kreeg, al was het om een nieuwe ICE te installeren. Met deze nieuwe verbrandingsmotor won de Brit enkele paardenkrachten en liet daarmee de concurrentie achter zich. In Qatar installeerde Mercedes echter weer de vierde power unit, dus niet de motor van Brazilië. 'Zelfs zonder de versere motor, die Hamilton kreeg in Brazilië, had hij een significant snelheidsvoordeel. Dit kwam vooral omdat er bij Red Bull dus enkele problemen waren.'

Voor Hamilton was de race een kwestie van controleren. 'Verstappen reed al snel op de tweede plaats. De achterstand van vier seconden op Hamilton zorgde er echter voor dat het niet meer spannend werd.' Laatstgenoemde kon het gat ten opzichte van Verstappen controleren, zonder daarbij hard te moeten pushen. 'Dit was in ieder geval op de mediumband zo. Op de harde band leek het verschil kleiner. Omdat de Nederlander nog de snelste ronde wist te pakken, verloor hij maar zes punten. Gezien de omstandigheden, is dat en prima resultaat voor Verstappen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws