Hughes wijst Mercedes aan als beste ontwikkelaar in 2022: 'Met weinig updates veel resultaat' Formule 1
Formule 1

Hughes wijst Mercedes aan als beste ontwikkelaar in 2022: 'Met weinig updates veel resultaat'

Hughes wijst Mercedes aan als beste ontwikkelaar in 2022: 'Met weinig updates veel resultaat'

Aan het begin van het 2022-seizoen stond Mercedes er uitermate slecht voor. Met gemiddeld een halve minuut achterstand op de koplopers bij het passeren van de finishlijn, was de situatie allesbehalve als gewenst. Het porpoisingeffect speelde de Duitsers parten, maar gedurende het seizoen boekte het team enorme progressie, met een 1-2 in Brazilië als kroon op het werk.

'Mercedes is dit seizoen absoluut het team geweest met de meeste verbetering. Natuurlijk zijn ze een topteam en was de seizoenstart erg slecht, waardoor het wel te verwachten viel dat ze veel progressie zouden boeken. Desondanks hebben ze iets unieks gepresteerd door nog te winnen in Brazilië na een tegenvallend seizoen', aldus techniekspecialist Mark Hughes op de officiële website der Formule 1.

Niet door een eindeloze serie aan updates, maar door erg specifieke en grote verbeteringen vocht Mercedes zich terug. 'Ze hebben zich gefocust op het begrip van de auto voor ze echt grote updates brachten. De problemen waren diepgeworteld, dus was een goede analyse noodzakelijk om ze op te lossen.' Sommige problemen waren daarbij niet oplosbaar. 'Het concept heeft enkele zwakke punten, waaronder de grote blootstelling van de vloer en de beperkte afstellingsmogelijkheden van de achtervering, maar door het stabiliseren van de auto konden ze vooruitgang boeken.'

'Het ene probleem leidde tot het andere'

Veel teams hadden problemen met het porpoisingeffect, maar Mercedes had het er misschien nog wel het zwaarst mee. 'Door het porpoising moesten ze de rijhoogte verhogen, maar daar was de auto niet op gebouwd. Het ene probleem leidde tot het andere en zo kwamen ze niet van het stuitereffect af.' Door updates aan de vloer werd het probleem deels opgelost, maar genereerde de vloer ook minder downforce. 'Hierdoor moest Mercedes weer met grotere vleugels rijden dan Red Bull, waardoor ze meer luchtweerstand hadden.'

Uiteindelijk werden de problemen grotendeels getemd door een nieuwe voorvleugel en nieuwe vloer. Op gladde circuits kwam Mercedes goed voor de dag met de hoge mate van downforce. De rechte stukken bleven een zwaktepunt, maar de prestaties verbeterden drastisch. 'In Austin was Mercedes voor het eerst echt gevaarlijk voor de topteams. Op de circuits die daarna kwamen, kwam de W13 erg goed tot zijn recht en zo werd het seizoen nog enigszins positief afgesloten.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws