Voor Nico Hülkenberg begint over anderhalve maand een nieuw, spannend avontuur. De Duitser heeft het Formule 1-team van Haas immers na twee seizoenen verruild voor een stoeltje bij Kick Sauber, dat in 2026 verdergaat onder de naam Audi. In de persoon van Gabriel Bortoleto krijgt de ervaren coureur uit Emmerich ook een rookie als teamgenoot. Is de jonge Braziliaan echter ook de juiste keuze voor Sauber? Hülkenberg geeft antwoord.
Het Formule 1-seizoen van 2025 kent weliswaar niet tot nauwelijks wijzigingen in het technische reglement, maar op de rijdersmarkt is er daarentegen juist bijzonder veel gebeurd. Slechts twee van de tien teams staan op 16 maart in Australië met hetzelfde rijderspaar als een jaar geleden aan de start van de openingsrace. Bij McLaren heeft men voor het nieuwe seizoen vastgehouden aan Lando Norris en Oscar Piastri, terwijl Aston Martin-eigenaar Lawrence Stroll nog altijd het volste vertrouwen heeft in de 43-jarige Fernando Alonso en in zijn zoon Lance Stroll.
Bij acht teams is er dus één en ander veranderd. Bij Kick Sauber, dat in 2024 roemloos als tiende en laatste eindigde in het constructeurskampioenschap, besloot men, net als bij Haas overigens, voor een volledig nieuwe line-up te gaan. Hülkenberg werd door het team aangetrokken en de Duitser wordt mede door zijn ervaring als een belangrijke schakel in het Audi-project gezien. In 2025 krijgt de 37-jarige coureur uit Emmerich een debutant als teamgenoot. Bortoleto krijgt als Formule 2-kampioen namelijk de kans om zich te bewijzen bij de Zwitserse renstal.
Bortoleto juiste keuze?
In 2024 hebben we met onder meer Oliver Bearman en Franco Colapinto kunnen zien dat jonge talenten zich prima staande kunnen houden tussen de gevestigde namen. Maar toch zal iedere debutant zich moeten bewijzen, want niet iedereen maakt het in de koningsklasse van de autosport. Kijk bijvoorbeeld maar naar Logan Sargeant, die na de Dutch Grand Prix de laan uit werd gestuurd bij Williams.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Bij Sauber koos men dus voor Bortoleto, een jonge coureur zonder F1-ervaring. Een juiste keuze? 'Dat zal alleen de tijd ons kunnen leren', zegt Hülkenberg in een exclusief interview met Auto, Motor, und Sport. 'Maar als je naar zijn cv kijkt, dan spreekt dat in zijn voordeel. Hij heeft als rookie de Formule 3 en Formule 2 gewonnen', stelt de Duitser dat dit een bijzondere prestatie is. 'Hij weet waar het gaspedaal zit en lijkt een snelle leerling te zijn. Net als veel anderen begint hij volgend jaar als rookie en heeft hij veel om naar uit te kijken. Ik kijk ernaar uit om met hem samen te werken en zal hem steunen waar ik kan, want ik wil dat we als team zo snel en zo goed mogelijk groeien', aldus Hülkenberg, die zijn rol in het Audi-project als iets unieks beschouwt.
Als een soort teamcaptain moet Hülkenberg Audi immers als nieuwe fabrikant de F1 in leiden. 'Bij Renault was het anders', wijst de Duitser op een eerder moment in zijn carrière, waar hij ook als een soort leider van een nieuw project naar een team werd gehaald. 'Zij (Renault, red.) waren al eerder actief geweest (in de F1). Het is een beetje vergelijkbaar, maar toch ook weer niet. Audi is duidelijk een groter merk, een grote naam. Het Formule 1-podium is tegenwoordig veel groter dan toen. Ik kijk uit naar de uitdaging en ben benieuwd wat de tijd zal brengen. We krijgen veel versterking, er komen veel getalenteerde mensen bij het team', heeft Hülkenberg veel vertrouwen in de toekomst van het nieuwe Audi-team.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties