Wanneer krijgt Leclerc een gridstraf voor zijn crash tijdens Q3 Monaco? Formule 1
Formule 1

Wanneer krijgt Leclerc een gridstraf voor zijn crash tijdens Q3 Monaco?

Wanneer krijgt Leclerc een gridstraf voor zijn crash tijdens Q3 Monaco?

In de slotfase van de kwalificatie voorafgaand aan de Grand Prix van Monaco crashte 'virtuele' polesitter Charles Leclerc. Een flinke bak aan schade was het gevolg, waardoor het nog maar de vraag is of hij de race ook daadwerkelijk vanaf pole mag beginnen. F1Maximaal dook in de FIA-reglementen om te kijken of de coureur van Ferrari een gridstraf kan krijgen.

Feitelijk mag je volgens de parc fermé-regels, bepaald door de FIA, niets meer aan de afstelling van een bolide veranderen als deze auto de pitstraat verlaten heeft gedurende de kwalificatie. Dit lijkt er in eerste instantie op dat Leclerc een gridstraf gaat krijgen, gezien hij ongetwijfeld het een en ander moet aanpassen aan zijn bolide. Toch zijn er uitzonderingen, waardoor de Monegask misschien alsnog wegkomt zonder straf.

De monteurs mogen namelijk onder verschillende omstandigheden sleutelen aan een aantal onderdelen terwijl de bolide in parc fermé staat. Er mag gesleuteld worden zonder de afstelling aan te passen (denk aan oliepeil, brandstofniveau en schoonmaakwerk, red.), maar in principe mag er geen onderdeel worden vervangen of aangepast. Een Formule 1-team mag echter onderdelen vervangen 'bij oprechte schade door een crash', aldus de FIA-sportreglementen, artikel 44.2, lid u.

Wat mag een coureur vervangen na een crash?

Dat mag van alles zijn, zolang er maar niks verandert aan de afstelling van de auto. Banden, ophanging en vleugels mogen dus volgens de reglementen vervangen worden ondanks de parc fermé-regels. Wel wordt alles op de voet gevolgd door een technisch afgevaardigde van de FIA zodat er niks vervangen wordt wat niet hoeft, en alle nieuwe onderdelen precies zo afgesteld zijn als het kapotte onderdeel.

Waarom maakt Leclerc zich zorgen om de versnellingsbak?

Bij het vervangen van bijvoorbeeld de versnellingsbak, krachtbron of compleet chassis is de FIA strenger. Een versnellingsbak mag gedurende het weekend zonder straffen vervangen worden, maar in parc fermé mag dit niet. Leclerc zei volgens Autosport dat hij zich zorgen maakt om de staat van dit onderdeel door de harde impact en de manier waarop hij in de muur crashte.

Alsnog betekent dit niet dat de Monegask vanuit de pitstraat moet starten in zijn thuisrace. Een vervanging van de versnellingsbak in deze situatie geeft hem een gridstraf van vijf plaatsen, waardoor hij zal moeten starten vanaf P6 en Max Verstappen P1 overneemt. Ook hier zal het sleutelwerk in de gaten worden gehouden door het veiligheidsorgaan van de F1.

Dit artikel gaat door onder beelden van Leclerc zijn crash. Onder de beelden wordt uitgelegd wat de kans is voor een straf.

Wanneer moet Leclerc achteraan of vanuit de pitlaan starten?

Het kan ook mogelijk zijn dat er meer schade is. Stel het chassis van Leclerc is kapot, dan moet de gehele auto uit elkaar worden gehaald, waardoor de bolide uit parc fermé moet worden gehaald. Als dit gebeurt, móét een coureur vanuit de pitlaan starten.

Wat is de kans dat een gridstraf volgt?

Dit ligt bijna volledig aan de staat van de versnellingsbak, waar Ferrari zich uitgesproken zorgen om maakt. Pole lijkt er nog in te zitten en een start vanaf de zesde positie is ook mogelijk mocht dit onderdeel kapot zijn, maar een start van achteraan het veld of vanuit de pitlaan is niet aan de orde, tenzij de schade véél erger is dan in eerste instantie lijkt. Ferrari lijkt zich hier echter geen zorgen voor te maken.

Het is ook nog mogelijk dat Leclerc door een nieuwe afstelling van de suspensie een gridstraf krijgt. In het geval dat de coureur een compleet nieuwe suspensie krijgt is er nog geen straf aan de orde, maar mocht de afstelling door het vervangen anders uitvallen, moet Leclerc alsnog vanuit de pitlaan starten. Dit heeft echter niet te maken met het vervangen van een onderdeel, al kan deze actie in theorie gevolgen hebben voor de afstelling.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws