Knoors verwacht dat Verstappen moet zweten: 'Het zal zwaarder voor hem worden dan vorig jaar' Formule 1
Formule 1

Knoors verwacht dat Verstappen moet zweten: 'Het zal zwaarder voor hem worden dan vorig jaar'

Knoors verwacht dat Verstappen moet zweten: 'Het zal zwaarder voor hem worden dan vorig jaar'

Ernest Knoors vond de Grand Prix van Australië een teleurstelling voor Max Verstappen, maar tegelijkertijd ziet hij ook wat er met het kampioenschap gebeurt als de leider in het WK uitvalt. Knoors bewondert echter de consistentie en betrouwbaarheid van Red Bull, al twijfelt hij net als Sergio Pérez of Verstappen de race wel had kunnen winnen als hij geen probleem had.

Verstappens race in Melbourne eindigde na een handjevol rondes al vanwege een probleem met de remklauw rechtsachter. De Nederlander zag na drie rondes rook aan de achterkant van de auto en het duurde niet lang voordat de rem in vuur en vlam stond. Carlos Sainz kon hem in de tweede ronde al inhalen omdat de RB20 uitbrak, waardoor hij aan de leiding lag. De Spanjaard behield de leiding tot de finishvlag. 'Je bent gewend aan die dominantie van Max en Red Bull, vooral aan die betrouwbaarheid, en dan zie je ineens een Red Bull uitvallen binnen twee of drie rondes van een race', begint Knoors in gesprek met de Nederlandse tak van Motorsport.com.

'Dat is een verrassing, en het is teleurstellend voor Max, maar aan de andere kant interessant om te zien voor de sport wat er gebeurt', vervolgt de analist. Doordat Verstappen geen punten pakte, en Leclerc tweede werd, staat hij opeens nog maar vier punten onder de Nederlander in het klassement. 'Over het algemeen worden mechanische problemen met deze auto's, omdat ze zo ontwikkeld zijn, zelden gezien bij Red Bull. Maar het kan gebeuren. Het is een mechanische sport', benadrukt Knoors, die herhaalt wat Verstappen zelf ook zei na zijn uitvalbeurt. Knoors verwacht in ieder geval niet dat het een structureel probleem is, en dat het gedoe met de remmen gewoon opgelost is in Japan.

Tekst gaat verder onder de foto.

verstappen max rb20 gpaustralie redbullracing
Nul punten en een kapotte rem voor Verstappen in Australië. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

'Ergens in die keten ging er iets mis. Maar dat laat ook zien hoe goed hij is. Max was bezig met een tweede reeks van tien zeges op een rij, en ik geloof dat hij zelfs negentien van de afgelopen twintig races heeft gewonnen', vervolgt Knoors. 'Dat is geweldig, maar je ziet ook direct wat er gebeurt als er dingen fout gaan. Een kleinigheidje, dus een technisch probleem, kan direct heel wat in de war schoppen', aldus de analist. 'Het zit heel dicht bij elkaar, maar het is nog vroeg in het seizoen. Het laat wel zien dat Ferrari en Red Bull aan elkaar gewaagd zijn. Het laat ook zien dat de puntentelling drastisch kan veranderen als je een keer uitvalt.'

Knoors had graag een gevecht tussen Sainz en Verstappen gezien

Na afloop van de race verkondigde Pérez dat het naar zijn idee ook met Verstappen in de race tot het einde niet mogelijk was om de Grand Prix te winnen. Ferrari kon Red Bull tijdens de andere sessies van het weekend al uitdagen. 'Ik denk dat het waar is wat hij zegt dat Ferrari veel dichterbij was in deze race', zegt Knoors. 'Ook vanwege het soort circuit, hoe je je banden managet. Het was een beetje net als Las Vegas vorig jaar, waar je je banden meer op temperatuur hebt dan je ze aan het koelen bent', legt de analist uit. 'En Ferrari was daar sterk. Dus ik denk dat er een heel mooie strijd had kunnen zijn tussen Sainz en Verstappen, en die had ik wel graag willen zien. Ik denk dat Max wel de overhand had gehad, maar dat hebben we niet kunnen zien.'

Sommigen gaven aan dat Pérez dat zei omdat hij zelf niet veel van de race kon maken. De Mexicaan startte op P6 na een gridstraf en kon er niet meer van maken dan P5. 'Ik denk niet dat dit een circuit is dat Sergio goed ligt', zegt Knoors. 'Dat zagen we vorig jaar ook al, toen raakte hij van de baan in de kwalificatie. Als je hier in verkeer terechtkomt is het sowieso moeilijk. Je moet harder werken om de banden in het juiste venster te krijgen. Alles bij elkaar was het gewoon geen goed weekend voor Sergio. Het gaat niet om het circuit, maar voor mij en voor Red Bull was zijn prestatie niet goed genoeg.' Pérez begon het jaar nog sterk met twee tweede plekken in Bahrein en Jeddah. De P5 in Australië was niet helemaal wat hij voor ogen had.

Tekst gaat verder onder de foto.

carlos sainz leclerc podium australie ferrari
Sainz regeerde vanaf de tweede ronde tot het einde en Pérez kon hem vanuit het middenveld niets maken. (Foto: Ferrari F1 Media)

'Hij gaat het zwaarder krijgen dan vorig seizoen'

De aankomende race in Japan is nog maar de vierde race van de kalender, maar na twee zeges aan het begin van het jaar willen sommigen Verstappen de grootste bokaal al geven. Naar het idee van Knoors is dat nog net iets te voorbarig. 'Je kan je geen grote misstappen veroorloven', gaat de analist verder. 'Dat gaat dan meer om het constructeurskampioenschap dan het rijderskampioenschap, want dat hebben rijders zelf in de hand', zegt Knoors. 'Ik verwacht dat Max daarin de overhand gaat hebben, ook vanwege de ontwikkelingssnelheid die Red Bull altijd brengt, en die erg hoog is. Ik zie het voordeel bij Max, maar ik denk dat hij het zwaarder gaat krijgen dan in het vorige seizoen. Ik denk dat zeker dat Red Bull en Ferrari gewaagder aan elkaar gaan zijn.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws