Kravitz over Hamilton: 'Geklaag beïnvloedt team op een negatieve manier' Formule 1
Formule 1

Kravitz over Hamilton: 'Geklaag beïnvloedt team op een negatieve manier'

Kravitz over Hamilton: 'Geklaag beïnvloedt team op een negatieve manier'

Ted Kravitz was bij Sky Sports na de Grand Prix van Miami kritisch op Lewis Hamilton. Volgens de Sky-analist beïnvloedt Hamilton met zijn houding over de boordradio de beslissingen van zijn team op een negatieve manier.

Na de safetycar in de Grand Prix van Miami vroeg Kravitz zich af: 'Is er een verandering opgetreden in de manier waarop Hamilton de pitstop-strategie bepaalt, zoals we hem dat vorig jaar zagen doen? Heeft hij gedacht: '`Weet je wat, ik heb geleerd van vorig jaar. Ik laat het aan James Vowells en de strategen over om verder te gaan. Jij doet de strategie en ik doe het rijden', zegt Kravitz in zijn Notebook.

Hamilton bepaalt vaak de strategie

In de loop der jaren heeft Lewis inderdaad een paar strategische calls vanuit de auto gemaakt, tegen het team in, die geniaal bleken. In Monaco 2016 eiste Hamilton slicks en niet de voorgestelde intermediates en bespaarde daarmee een pitstop die de meeste andere coureurs gedwongen waren wel te nemen.

In 2019 in Silverstone besloot Hamilton het verzoek van zijn team om twee stops te maken, te weigeren, en streefde hij naar een enkele pitstop tegen zijn teamgenoot en naaste rivaal Valttreri Bottas. Helaas werd de safetycar ingezet en we zullen nooit weten wat de uitkomst van die beslissing was. Vaak zien we Hamilton dus in conclaaf met zijn team over de strategie maar dit was in Miami niet het geval.

Verandering in houding van Hamilton

'We zullen zien of dat een mentaliteitsverandering is, nu Mercedes niet meer vecht voor overwinningen en hij het gewoon aan het team wil overlaten', zegt Kravitz. Tijdens de race in Miami had het Mercedes team een snelle beslissing nodig. Zoals Christian Horner onthulde, was Max Verstappen de ingang van de pitstraat al gepasseerd toen de safetycar werd ingezet, maar Ferrari en Mercedes hadden genoeg tijd om te pitten voor nieuwe banden.

Toch koos Hamilton er in tegenstelling tot het verleden voor om de strategie dit keer geheel aan zijn team te laten. Volgens de analist zorgt het voor een lastige situatie bij het Duitse team omdat ze het niet eerder gewend waren van hun stercoureur. Niet alleen het dwarsbomen van strategische calls is een pijnpunt voor Mercedes maar ook het geklaag van de Brit over de boordradio. Dit kan het team namelijk het verkeerde beeld geven over de situatie in de auto.

Verstappen klaagt veel minder

Analist Gary Anderson zei tegen The Race: 'Verstappen klaagt veel minder over dingen dan Hamilton en dat kan er allemaal mee te maken hebben. Want als je klaagt tegen je team, wordt je team gedwongen om in een andere richting te denken dan wat ze zelf zouden doen. Zo proberen ze te voldoen aan de vereiste strategie en ook de coureur tevreden te stellen en soms gaan die twee niet samen', aldus Anderson.

Als Hamilton nu de beslissingen over de pitstops onvoorwaardelijk teruggeeft aan de teamstrategen, dan zal hij daar waarschijnlijk voordeel uit halen. Het team zal dan afstappen van het huidige gebrek aan samenhangende besluitvorming, waardoor Vowells en de strategen hun werk kunnen doen en de beslissingen met vertrouwen kunnen nemen.

Deze mentaliteitsverandering zou Hamilton wel eens kunnen helpen om het tij te doen keren en hem in staat stellen om op zijn minst de concurrentie aan te gaan met zijn nieuwe teamgenoot. Hierbij moet de Brit dan ook letten op zijn geklaag over de boordradio want ook dat is alom aanwezig en beïnvloedt het team op een negatieve manier.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws