Longrun analyse | 'Mercedes vernietigt Red Bull op racepace' Formule 1
Formule 1

Longrun analyse | 'Mercedes vernietigt Red Bull op racepace'

Longrun analyse | 'Mercedes vernietigt Red Bull op racepace'

In Saoedi-Arabië lijkt Red Bull Racing voor een loodzware klus te staan. Gedurende de eerste twee vrije trainingen heeft de Oostenrijkse renstal, evenals Mercedes, uitgetest hoe het met de wedstrijdsnelheid zit op de diverse bandensets. Auto, Motor und Sport zette deze resultaten op een rijtje, analyseerde ze en kwam tot de volgende conclusie: 'Mercedes vernietigt Red Bull op racepace.'

Het is een onheilspellend bericht vanaf het Jeddah Street Circuit. In de vrije trainingen was het verschil tussen Max Verstappen en titelconcurrent Lewis Hamilton steeds minder dan twee tienden, maar dit is de pace puur over één ronde. Daarin liggen de renstallen min of meer op dezelfde hoogte, met een sterke eerste sector voor Red Bull, een sterke tweede sector voor Mercedes en een derde sector waarin de teams gelijk aan elkaar zijn.

Verstappen kende geen gelukkige middag en had eigenlijk continu te maken met verkeer. Soms kwam hij verkeer tegen in zijn opwarmronde, soms gedurende zijn snelle ronde. Hij klaagde in de middagsessie, die representatief is voor de omstandigheden op het circuit tijdens de race, over dat hij zijn banden niet op temperatuur wist te krijgen. Dat is dus een punt waar Red Bull zich op de vrijdagavond nog over heeft moeten buigen.

Ook Mercedes heeft moeite met het rubber

Verstappen was niet de enige die de banden maar moeilijk op temperatuur kon krijgen. Andrew Shovlin, chief trackside engineer bij Mercedes, licht toe: 'We moeten zien te vinden wat werkt en wat niet. Op de zachte band hebben we nog problemen over één ronde. Wel hebben we al wat ideeën over hoe we die problemen weg kunnen werken. We gaan er in de simulator naar kijken.' Dat is inmiddels dus al gebeurd.

'Het lijkt voor ons alsof Red Bull voornamelijk achter de snelste ronde aan zit', vervolgt Shovlin bij het Duitse medium. 'Voor ons gaat het er meer om dat we de laatste twee races winnen.' Dit maakt de Brit op uit het feit dat Red Bull op vrijdag vooral voor snelle ronden ging, gevolgd door afkoelronden. De informatie omtrent de longruns in Jeddah is dan ook zeer beperkt. Alleen op de mediumbanden kan er een vergelijking worden gemaakt en deze vergelijking is in het nadeel van Red Bull.

Bottas domineert op de zachte band

CoureurGemiddelde rondetijdStint (ronden)
Valtteri Bottas1:34.5585
Carlos Sainz1:34.9755
Fernando Alonso1:35.1578

Op de zachte band is het Valtteri Bottas die de snelste gemiddelde rondetijd klokt. Hij zit met een vierendertig-half zo'n halve seconde voor de gemiddelde rondetijd van de Ferrari van Carlos Sainz. Geen bijzonder sterke prestatie dus, maar dat deert Mercedes vast niet. De kans dat de zachte band gedurende de race gebruikt gaat worden is immers niet heel groot. Wellicht dat een late safety car nog een kleine mogelijkheid biedt, maar over het algemeen blijven de rood omrande Pirelli's in de bandenwarmers.

Hamilton zet Verstappen en Pérez op een volle seconde

CoureurGemiddelde rondetijdStint (ronden)
Lewis Hamilton1:33.9937
Charles Leclerc1:34.5745
Esteban Ocon1:34.7346
Sergio Pérez1:34.9675
Max Verstappen1:35.0684

Hamilton was op de vrijdag heer en meester op de mediumband. De zevenvoudig wereldkampioen klokt met zijn gemiddelde rondetijd van onder de minuut en vierendertig seconden met afstand de snelste gemiddelde tijd, en zet daarmee Verstappen en Sergio Pérez op een volle seconde. De eerstvolgende coureur die dichtbij komt, is Charles Leclerc, die voordat hij zijn Ferrari in de muur plantte dus wel nog een verdienstelijke longrun neer wist te zetten.

Hier is echter niet alles mee gezegd. Het gat van Hamilton naar de Red Bulls is groot, maar we weten dat Verstappen veel last heeft gehad van verkeer gedurende zijn stints. Over het algemeen zou de pace van de RB16B op het middelharde rubber hoger moeten liggen dan die van Ferrari en de Nederlander doet het eigenlijk steevast beter dan zijn teamgenoot. Het blijft voor hem op de zondag dus niet bij een gemiddelde vijfendertiger, al lijkt het er momenteel wel op dat hij aan de gemiddelde snelheid van titelconcurrent Hamilton niet zal kunnen tippen.

Beperkte longruns op harde band

CoureurGemiddelde rondetijdStint (ronden)
George Russell1:34.8748
Pierre Gasly1:35.1225
Antonio Giovinazzi1:35.2666

Van de longruns op de harde band is er maar een zeer beperkte hoeveelheid informatie beschikbaar. Voor de vorm hebben we er hierboven drie gegeven, bij AMuS zijn het er in de realiteit vier. Mick Schumacher zal tijdens de race vermoedelijk geen rol van betekenis spelen dus zijn tijd voegt niet heel veel toe aan de analyse. Deze drie heren zouden allen voor punten kunnen vechten, maar het interessante deel zit hem vooral in het feit dat de harde band net zo snel, en in sommige gevallen sneller, is dan de zachte band.

Dit houdt in dat de bandendelta tussen zacht, medium en hard vermoedelijk laag ligt. Met andere woorden: als een team voor een stint op de harde band gaat, leveren ze op rondetijd relatief weinig tijd in. Dat betekent dat het dus alleen nog maar waarschijnlijker wordt dat de zachte band echt puur in Q1 en Q3 van de kwalificatie gebruikt gaat worden, terwijl het niet ondenkbaar is dat sommige rijders tijdens Q2 van de kwalificatie zelfs een poging wagen op het harde rubber, en niet alleen op de doorgaans geprefereerde mediumcompound.

Wedden dat Verstappen de GP van Saoedi-Arabie wint? Ontvang 3,25 keer je inzet en een welkomstbonus bij Bet365.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws