Helmut Marko heeft opnieuw zijn teleurstelling uitgesproken in de straf die Max Verstappen ontving tijdens het Grand Prix-weekend in Singapore. De adviseur van Red Bull Racing geeft aan dat er met twee maten gemeten wordt en dat de huidige strenge regels het plezier van de coureurs zomaar weg kan nemen. Dat kan tot een vervroegd vertrek van Verstappen leiden.
Er staan nog zes cruciale races op het programma voor Verstappen en Sergio Pérez. De coureurs van Red Bull zijn momenteel niet opgewassen tegen de snelheid van de McLaren-rijders, maar daar moet tijdens het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten verandering in komen. Red Bull brengt een update naar het Circuit of the Americas om ervoor te zorgen dat de Oostenrijkse renstal een eindsprint kan doen en Verstappen zo zijn vierde wereldtitel kan winnen.
Zodoende hoopt Red Bull ook weer een rol te spelen in het constructeurskampioenschap. 'Zodra Max weer races begint te winnen, doet Sergio het meestal ook beter, en dan ziet de hele situatie er heel anders uit', schrijft Marko in zijn column voor Speedweek. 'Maar om dat te bereiken, hebben we een breder werkvenster voor de auto nodig. In het huidige nauwe werkvenster opereert de auto niet goed. Bovendien hebben we meer snelheid nodig. Dat zijn twee factoren, en ik vertrouw erop dat onze technici dat zullen bereiken.'
Marko boos op de FIA
Tijdens de Grand Prix van Singapore moest Verstappen het afleggen tegen Lando Norris, die uiteindelijk ruim twintig seconden voorsprong de race wist te winnen. Voor Verstappen leek het racen echter een randzaak te zijn in Singapore, aangezien hij zelf een strijd voerde met de FIA. 'De FIA ging de mist in met de straf voor Max, die donderdag tijdens de persconferentie een krachtterm gebruikte die zo vaak wordt gehoord in de racewereld dat het praktisch deel uitmaakt van het dagelijks taalgebruik. Bovendien gebruikte hij het woord om een object, namelijk een auto, te beschrijven, en niet een persoon.'
'Ik denk dat er met twee maten wordt gemeten als je kijkt naar wat Günther Steiner bijvoorbeeld deed, zonder enige gevolgen. Het hele gedoe is duidelijk overdreven en belachelijk', vervolgt Marko. De Oostenrijker kon wel genieten van het protest van Verstappen. De coureur besloot tijdens de persconferenties na de kwalificatie en de race zijn antwoorden zo kort mogelijk te houden. Hij maakte wel duidelijk dat de schuld niet lag bij de aanwezige pers.
Marko vreest vervroegd vertrek Verstappen
Het is nog de vraag in welke taakstraf Verstappen zal krijgen. Na zijn fysieke aanvaring met Esteban Ocon na de Grand Prix van Brazilië in 2018 moest de coureur meelopen bij de Formule E. Lewis Hamilton heeft aangegeven dat hij hoopt dat Verstappen de taakstraf niet uitvoert, maar het is nog maar de vraag of de Nederlander er makkelijk onderuit kan komen. Verstappen wil in ieder geval niet nog meer gedoe met de FIA, aangezien de Red Bull-rijder opnieuw dreigde met een vervroegd vertrek uit de sport.
Marko hoopt natuurlijk dat het niet zover hoeft te komen. 'Als team kunnen we er niet veel aan doen, we kunnen alleen hopen dat de sportautoriteiten naar hun gezonde verstand gaan luisteren. Je kunt het plezier van het werk van de coureurs niet wegnemen door te veel regels op te leggen. Max heeft het besef nodig dat de sport die hij beoefent ook met plezier gedaan kan worden. Zelf ben ik ook fan van het oude Engelse gezegde let them race', aldus Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties