Red Bull Racing kwam in het afgelopen anderhalf jaar in een steeds dieper dal terecht. Een dramatisch verlopen weekend in Hongarije zorgde voor een nieuw dieptepunt, maar sindsdien heeft Red Bull de weg naar boven weer ingeslagen. De ommekeer is zo extreem dat Helmut Marko opeens weer naar de situatie in beide kampioenschappen kijkt.
Verstappen pakte dit weekend pas zijn eerste poleposition in Bakoe. Op een circuit waar hij het naar eigen zeggen altijd lastig heeft gehad domineerde hij nu op zaterdag en zondag. Met een Grand Slam liet hij merken dat hij zich dit weekend geweldig voelde op het stratencircuit in Azerbeidzjan. Dankzij de acht punten van Yuki Tsunoda had Red Bull haar sterkste weekend sinds de Grand Prix van China in 2024.
Vlaggenvrees
Marko verscheen dan ook met een lach van oor tot oor voor de camera van de Duitse tak van Sky Sports. 'Het hele team heeft het uitmuntend gedaan', zo is de Oostenrijker ook tevreden over Tsunoda. Hij richt zich vervolgens weer op de race van Tsunoda. 'Dit was meer een schaakspel dan een race. Het ging de hele tijd erom wanneer we een pitstop zouden maken, en wie waar op de baan reed. Dat rekenden we de hele tijd door.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De schrik zat er na de zes rode vlaggen in de kwalificatie goed in. 'De bandenkeuze was volgens mij ook doorslaggevend, aangezien we op de harde banden aan de race begonnen. Dat stelde ons in staat om het tempo beter te bepalen en de race onder controle te houden. We moesten ervoor zorgen dat we de posities vasthielden en dat er niks verkeerd ging, want het was soms nog wel glad en lastig', verklaart Marko.
Verstappen koos voor de harde banden, zodat hij altijd kon reageren op de achtervolgende coureurs. Door zijn pitstop als laatste te maken, nam hij niet het risico dat hij na een pitstop dankzij een Safety Car of rode vlag kon terugvallen in de pikorde. George Russell had een soortgelijk plan, en daardoor stopten de snelste twee coureurs in Bakoe pas na zo'n veertig ronden. 'Max reed heel gecontroleerd, en hij deed eigenlijk precies wat we van hem vroegen. Hij heeft de race perfect uitgevoerd.'
Kansen in beide kampioenschappen
De zon schijnt opeens weer bij Red Bull, na enkele goede resultaten sinds de zomerstop. 'Als we naar het constructeurskampioenschap kijken, dan lijkt zelfs de tweede plek weer binnen handbereik', merkt de teamadviseur op. Red Bull pakte dit weekend 27 punten meer dan Ferrari en staat nog maar veertien punten achter de Italiaanse renstal. Mercedes schoof op naar P2, maar heeft ook nog maar achttien punten voorsprong op Red Bull.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Zusterteam Racing Bulls deed het ook uitstekend. Marko zag alle Red Bull-coureurs in de punten eindigen. Liam Lawson greep tien cruciale punten, terwijl Isack Hadjar één punt pakte. Dankzij die elf punten sprong Racing Bulls over Aston Martin heen in het kampioenschap. Racing Bulls heeft nu opeens een voorsprong van tien punten in het gevecht voor de zesde plek.
In het coureurskampioenschap gloort er opeens ook weer enige hoop. Verstappen hield de deur voor een vijfde wereldtitel na de race nog enigszins op een kier. Marko stelt zich voorzichtig op. 'Als we in Singapore weer winnen, dan ga ik er eens over nadenken', zegt hij over de ultieme test. In theorie is Singapore het slechtst denkbare circuit voor Red Bull: je hebt veel downforce nodig, er zijn veel hobbels, en de temperaturen liggen hoog.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties