Mercedes voelt serieuze gevolgen van de 2020-titel in de windtunnel

Mercedes voelt serieuze gevolgen van de 2020-titel in de windtunnel

Mercedes' technisch directeur, James Allison, geeft toe dat ze de gevolgen van de reglementswijzigingen voor 2021 voelen. Naar eindklassering mogen de teams deze winterstop aanzienlijk minder tijd doorbrengen in de windtunnel en zit er een restrictie op de toegestane hoeveelheid dat de teams met CFD-modellen mogen werken. Zo handicapt de wereldtitel van 2020 de renstal uit Brackley dus voor komend seizoen.

'We werken nu al jaren met beperkte middelen als het gaat over het gebruik van de windtunnel en CFD (Computational Fluid Dynamics, red.)', zo steekt de Mercedes-topman van wal. 'Maar in het verleden lag de limiet voor alle teams op dezelfde hoogte. Voor het 2021-seizoen zijn die reglementen gewijzigd, waardoor we nu een hoeveelheid tijd toegewezen krijgen die beperkt wordt door de successen van vorig jaar.'

Dat Mercedes dit jaar relatief het minste gebruik mag maken van deze hulpmiddelen, voelen ze wel, geeft Allison toe: 'Natuurlijk is het mooi dat we vorig jaar zo hoog geëindigd zijn, maar daar betalen we in 2021 en daarna de prijs voor. We kunnen namelijk minder gebruik maken van deze fundamentele middelen.' Ter vergelijking, Mercedes mag ongeveer twintig procent minder tijd doorbrengen in de windtunnel dan de nummer tien van 2020, Williams.

Wegens het nieuwe systeem gaat Mercedes er relatief aan Red Bull Racing ook licht op achteruit. De Oostenrijkers krijgen in totaal 2,5 procent meer testtijd toegewezen dan hun Duitse rivalen. Of het voldoende is om op het circuit een aanzienlijk verschil te maken, moet nog blijken, maar door de reglementswijziging wordt de wereldkampioen elk jaar dat ze een titel bij weten te schrijven steeds een beetje benadeeld.

Hoe lost Mercedes het op?

De vraag is natuurlijk hoe Mercedes van plan is dit probleem op te lossen. Allison denkt dat het vooral een kwestie wordt van efficiënt te werk gaan: 'De uitdaging is gebleken om ons aan te passen aan de geringe tijd die we nu kunnen besteden in de windtunnel. Hoe halen we daar het meeste uit? Daar hebben we geprobeerd onze aanpak op aan te passen.'

Allison over de 2021-reglementen



Plaats reactie

666

0 reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Haas deelt 'achter de schermen' van seatfit Schumacher

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Ondertussen in de F1 | James Bond wenst Aston Martin succes

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Wolff: 'Verstappen kan in de voetsporen treden van Hamilton'

Mercedes-teambaas Toto Wolff vreest voor een opmars van Red Bull Racing dit jaar. Dit laat hij weten in een interview met Sky...

Foto's: dit is de spiksplinternieuwe Aston Martin AMR21

Aston Martin heeft inmiddels haar bolide onthuld. De Britse renstal, die voortgevloeid is uit Racing Point, is voor een donke...

F1 Techniek | Verborgen vloer-details te zien op nieuwe Mercedes W12

In 'F1 techniek' houdt F1Maximaal je continu op de hoogte van alle technische snufjes die Formule 1-teams toevoegen aan hun b...

F1 in het kort | Ocon na eerste kilometers: 'Lach op mijn gezicht'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

'Renault gooit motorconcept drastisch om en kruipt naar Mercedes'

Renault overweegt haar motorconcept voor 2022 om te gooien. De Franse fabrikant wil meer richting het concept dat Mercedes aa...

Perez: 'In mijn contract staat niets anders dan wat Horner benoemd heeft'

Sergio Perez is diep onder de indruk van zijn nieuwe Formule 1-team. De Mexicaan kwam afgelopen winter over van Racing Point...

Exclusief: Günther Steiner, de goudeerlijke leider van Haas

Sinds het eerste seizoen van de Netflix-serie Drive To Survive online verscheen, is Haas-teambaas Günther Steiner een veelbes...

Het 2021 van McLaren | 'De wissel naar Mercedes-motoren komt niet zonder risico's'

McLaren heeft sinds 2019 de weg omhoog ingezet in de Formule 1. De illustere Britse renstal wist eind 2020 als derde te eindi...

Lees meer

Net binnen

Verstappen crasht uit simrace en kan comeback niet omtoveren tot overwinning

Max Verstappens comeback in de virtuele VCO ProSIM-series heeft hij niet kunnen bekronen met een overwinning. Aan de eerste w...

Foto's: Haas onthult kleurstelling voor 2021-seizoen met nieuwe hoofdsponsor

Het Haas Formule 1-team heeft vanochtend de kleurstelling van de nieuwe VF-21 onthuld. Vooralsnog is het de 2020-auto die te...

Ondertussen in de F1 | Haas deelt 'achter de schermen' van seatfit Schumacher

Tussen al het belangrijke nieuws kun tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt je...

Aston Martin AMR21 geanalyseerd: 'Geen auto die zoveel verschilt met haar voorganger'

Gisteren, op 3 maart, presenteerde Aston Martin de AMR21, haar eerste Formule 1-auto in eenenzestig jaar tijd. Wat heeft het...

Vettel heeft de Mercedes-motor al onder de loep genomen

Sebastian Vettel zal aankomend seizoen voor het eerst met een Mercedes-motor achterin racen. De viervoudig wereldkampioen kij...

Lees meer
Volg live de GP van Bahrein
-->