Lando Norris voelt zich goed na de eerste racedag in Monaco. Het straatcircuit wordt gezien als een van de moeilijkste banen van de huidige kalender, maar de jonge Brit zit lekker in zijn vel, denkt hij zelf. Ook laat hij weten hoe zijn contractbesprekingen met Zak Brown gegaan zijn. Tenslotte geeft hij aan dat hij zijn oude teamgenoot Carlos Sainz een berichtje gestuurd heeft voorafgaand aan het weekend, hij acht de kans aanwezig dat de Spanjaard zijn eerste Ferrari-overwinning gaat pakken in Monaco.
'Het was lastig, Monaco is geen makkelijk circuit om onder de knie te krijgen. Ik voelde mij echter wel comfortabel in de auto', stelt Norris wanneer hem bij Sky Sports F1 gevraagd wordt om te reageren op de eerste twee vrije trainingen in het vorstendom. 'Het is een vreemd circuit, lastig om hier zelfvertrouwen te kweken. Gelukkig voelde ik mij vanaf ronde één goed, onder meer bij het aanremmen. Ik heb dan ook goede hoop voor rest van het weekend.'
'Racen hier is heel anders dan racen op de rest van de circuits', is de McLaren-coureur van mening. Deels heeft dit te maken met het feit dat er overal langs het asfalt barrières staan, maar ook het hobbelige asfalt en de schuin lopende bochten maken het een taaie baan. 'Daardoor moet je juiste compromissen sluiten, maar dat doen we nu al aardig. Er valt echter altijd wat te verbeteren', benadrukt Norris, die eenmaal zevende werd en eenmaal zesde.
Norris bespreekt McLaren-contract met Brown
Eerder kwam al naar buiten dat Norris een meerjarig contract gekregen heeft van zijn huidige Britse renstal als beloning voor de grote groei die hij meemaakt in de Formule 1. Hij licht toe hoe hij de contractonderhandelingen met Amerikaanse CEO Brown ervaren heeft: 'Die contractbesprekingen begonnen een tijdje geleden. Eerst had ik een dinertje met Zak. Het voelde best vreemd want ik heb nog nooit in deze positie gestaan.'
'Ik was wel een beetje nerveus om om die gesprekken te vragen, maar het was achteraf allemaal goed. Mooi om dit uit de weg geruimd te hebben. Het waren mijn eerste echte onderhandelingen, ik ben blij dat er nu wat op papier staat', zo blikt Norris terug op de onderhandelingen met Brown. Hij is tevreden met de deal die hij gekregen heeft van de renstal uit Woking en de reactie van Brown doet geloven dat deze tevredenheid wederzijds is.
Waarom Norris voor McLaren koos
In 2022 en 2023 komt Norris dus sowieso uit voor het team waar hij momenteel ook voor rijdt, en dat stemt hem tevreden: 'Ik ben blij met waar ik sta, met de mensen met wie ik samenwerk en het momentum wat er heerst binnen het team. Ik ben blij met wat McLaren doet en wat het plan voor de toekomst is, onder meer met de windtunnel.' McLaren is bezig met de constructie van een state of the art windtunnel, welke het concurrentievermogen van het team een flinke boost zou moeten geven.
Norris is blij dat zijn team met een lange termijnvisie opereert: 'Wij kijken namelijk ook naar 2022 en de nieuwe reglementen. De positie waar we ons momenteel in bevinden, trekken we graag door. Het gaat erom dat ik mij comfortabel voel binnen het team, zo simpel is het.' Heldere argumenten van de tweevoudig podiumrijder over waarom hij graag bij zijn huidige werkgever actief blijft. Gedurende de komende twee jaar doet hij dit naast Daniel Ricciardo die tot en met 2023 vastligt.
Vorm Ferrari verrast Norris niet
Norris zag tijdens de tweede vrije training zijn voormalige teamgenoot, Sainz, de snelste tijd klokken. 'Na Spanje verwachtte ik dat wel', zegt Norris als Simon Lazenby en Paul di Resta hem aan de tand voelen over de goede vorm waarin Ferrari lijkt te verkeren in Monaco. 'In de laatste chicane in Barcelona waren ze al snel', beargumenteert Norris, die daaruit opgemaakt heeft dat Ferrari mee kan doen voor de overwinning aankomend weekend.
'Ik heb Carlos dan ook een appje gestuurd voor het weekend, ik denk dat hij een goede kans heeft om te winnen. Het is totaal niet verrassend en op sommige circuits zullen ze erbij zitten', meldt hij overtuigd. 'Dat is niet ideaal voor ons, maar we doen ons best', concludeert hij. Het klinkt alsof hij niet het idee heeft dat McLaren directe concurrent Ferrari uit kan dagen, maar er is nog een derde vrije training waarin de teams aan de bolides kunnen sleutelen.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties