lando-norris-mclaren-italië-monza-128 Formule 1
Formule 1

Norris blijft Leclerc nipt voor in laatste oefensessie, Verstappen op P4

lando-norris-mclaren-italië-monza-128

Lando Norris heeft ook de derde vrije training als snelste afgesloten. De McLaren-coureur was met een tijd van 1:19,331 een fractie sneller dan Charles Leclerc. De Monegask leek in de slotminuut de toptijd van Norris nog te kunnen verbeteren, maar de Ferrari-man kwam uiteindelijk 21 duizendsten tekort. Max Verstappen zat er met de vierde plaats prima bij. De Red Bull Racing-coureur bleef binnen twee tienden van de tijd van Norris.

Zoals wel vaker op de zaterdag maakten veel coureurs in de eerste minuten van de derde en laatste oefensessie nog weinig aanstalten om hun bolides het circuit op te sturen. Enkel de coureurs van Sauber, Aston Martin en Isack Hadjar reden even de baan op, maar één voor één zochten zij na één ronde alweer hun teams op. Verstappen stond, net als Norris, nog rustig te praten met zijn engineer.

Na ruim vijf minuten in de sessie liet eindelijk de eerste coureur van één van de topteams zich zien op het snelle circuit van Monza. Yuki Tsunoda begon, net als Pierre Gasly, die eerder op de dag een nieuw Alpine-contract tekende, aan een run op de hardste Pirelli-band en de Japanner bracht dan ook als één van de eersten een tijd op de klokken. Zijn 1:21,876 was echter wel twee seconden langzamer dan de snelste tijd van Norris op de vrijdag.

Verschillende strategieën bij Red Bull

Onder luid gejuich van de vele Italiaanse fans begonnen ook Ferrari-coureurs Lewis Hamilton en Charles Leclerc na tien minuten aan hun eerste run van de dag. Op de mediumband ging de zevenvoudig wereldkampioen echter meteen in de fout bij het aanremmen van de eerste chicane. De Brit kon niet anders dan de bocht afsnijden. Hamilton was echter niet de enige coureur met problemen in de eerste bocht. Ook Gasly en de McLaren-mannen en vele anderen hadden moeite om de eerste bocht te halen.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Ondertussen was Tsunoda bezig aan een prima run op de harde band. In iedere poging haalde de Japanner een aantal tienden van zijn eigen tijd af. Zijn 1:20,4 was een tijd waar Piastri op dezelfde compound niet aankwam, maar Verstappen wist wel ruim vier tienden onder de toptijd van zijn Red Bull-teamgenoot te duiken. De Nederlander had echter wel een setje van het zachtste Pirelli-rubber onder zijn RB21 zitten. Leclerc en Hamilton, beiden actief op de mediumband, duwden Tsunoda niet veel later terug naar P4, maar het tempo van Tsunoda was in deze fase van de sessie bemoedigend te noemen.

Verstappen sneller dan toptijd Norris in VT2

In zijn tweede snelle ronde haalt Verstappen nog maar eens drie tienden van zijn eigen toptijd af. Met een tijd van 1:19,688 was de Red Bull-coureur na ruim 25 minuten al bijna twee tienden rapper dan Norris op de vrijdagmiddag. De Limburger vergrootte daarmee zijn voorsprong op Leclerc, die bijna vier tienden moest toegeven. De Monegask, die in de Parabolica nog een momentje kende, reed zijn snelste tijd echter wel op de mediumband.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Na een rustige ronde wilde Verstappen nog maar eens aanzetten voor een snelle ronde, maar richting de eerste bocht treft de viervoudig wereldkampioen Haas-coureur Esteban Ocon op zijn pad. Verstappen deed een poging op zijn Franse tegenstander uit te remmen, maar daarbij schoot de Nederlander iets te ver door, waardoor Ocon hem weer kon passeren. Verstappen was duidelijk niet gediend van het gedrag van de Haas-coureur. 'Hij is echt een lul', klonk het over de boordradio.

Russell komt flink tekort, Williams verrast opnieuw

Met nog twintig minuten op de klok had Verstappen echter nog wel altijd de snelste tijd in handen. Russell had zich alleen nog niet laten zien, maar zijn poging op de band met de rode wangen was behoorlijk tegenvallend. De Mercedes-kopman moest maar liefst een halve tel toegeven op de tijd, die zijn Nederlandse rivaal op hetzelfde rubber reed. De Brit was ook ruim twee tienden langzamer dan Williams-coureur Alex Albon, die de sterke lijn van vrijdag door wist te trekken.

Ondertussen verremde Hadjar zich in bocht vier. De coureur van Racing Bulls, die vorig weekend nog zijn eerste F1-podium wist te pakken op het circuit van Zandvoort, schoot rechtdoor, maar keerde niet op de juiste manier terug op het circuit. De Franse Algerijn volgde de verplichte route niet en de wedstrijdleiding meldde meteen dat het incident na de sessie zal worden bekeken.

McLaren stelt orde op zaken

In het laatste kwartier was het zoals gebruikelijk tijd voor de kwalificatieruns en waar de McLaren-mannen zich op de hardere bandencompounds nauwelijks van voren lieten zien, daar stelden Norris en Piastri op de rode band orde op zaken. Met een tijd van 1:19,331 haalde de pechvogel van Zandvoort maar liefst 3,5 tienden af van de tijd van Verstappen. Piastri is weliswaar ruim twee tienden langzamer dan zijn teamgenoot, maar hij was wel sneller dan Verstappen, die op een gebruikte zachte band aan de kwalificatieruns begon.

Verstappen wisselde die oude set echter al vlot in voor een verse set zachte banden en dat leverde de viervoudig wereldkampioen meteen de tweede plek op. Op 0,182 seconden was het verschil met Norris niet bijzonder groot. Norris probeerde de achterstand van Verstappen weer te vergroten, maar de volgende snelle ronde van de Brit leverde hem geen tijdsverbetering op. Dat lukte Piastri kort daarna wel en de WK-leider duwde Verstappen weer een plekje naar achteren.

De Ferrari-mannen hadden zich op dat moment echter nog niet laten zien op de zachte band, maar met nog iets meer dan vijf minuten op de klok achtte de Italiaanse renstal de tijd rijp voor een performancerun. Leclerc opende met een prima eerste sector, maar in de tweede Lesmo verloor de winnaar van de vorige editie in Monza bijna de controle over zijn SF-25. Ondanks het foutje zette hij zijn Ferrari nog wel op de achtste plek, wat al snel P9 werd omdat Hamilton een fractie sneller was. Het laatste woord was echter aan Leclerc, maar ondanks een paarse eerste sector, strandde de Monegask op 21 duizendsten van de tijd van Norris. Gabriel Bortoleto zorgde voor een grote verrassing door in zijn Sauber in de top vijf te eindigen.

Uitslag derde vrije training Grand Prix van Italië 2025

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws