Onder de loep | Is driemaal scheepsrecht voor Verstappen op Mercedes-circuit? Formule 1
Formule 1

Onder de loep | Is driemaal scheepsrecht voor Verstappen op Mercedes-circuit?

Onder de loep | Is driemaal scheepsrecht voor Verstappen op Mercedes-circuit?

Nadat Red Bull Racing afgelopen weekend in de eigen achtertuin Max Verstappen weer de volle buit zag pakken, reist het Formule 1-circus alweer af naar Silverstone. In Onder de loep belicht F1Maximaal de vijf belangrijkste verhaallijnen richting het Grand Prix-weekend.

1. Helpt Verstappen Red Bull aan een evenaring van het McLaren-record?

Verstappen won afgelopen seizoen de laatste Grand Prix van het seizoen in Abu Dhabi, en in 2023 werden alle negen zondagsraces door het Oostenrijkse team gewonnen. Dat betekent dat Red Bull inmiddels een winstreeks van tien Grands Prix heeft. Daarmee komt Red Bull er nog eentje tekort om het record van McLaren uit 1988 te evenaren. Het Britse team won destijds de eerste elf races van het seizoen. Aangezien één van de overwinningen van Red Bull uit 2022 komt, moet Verstappen nog even blijven domineren om ook dat record aan te scherpen.

Red Bull kan haar winstreeks natuurlijk ook in stand houden met een overwinning van Sergio Pérez, maar de Mexicaan wist de afgelopen vier weekenden niet meer als best of the rest achter zijn teamgenoot te eindigen, dus mocht Verstappen onverhoopt problemen tegenkomen, zoals de Nederlander hier vorig jaar overkwam, dan is het geen zekerheid dat Pérez de grootste bokaal na de race mag ophalen. Vorig jaar greep Pérez ook naast de zege nadat Verstappen schade opliep, met dank aan een mislukt AlphaTauri-duel. Verstappen arriveerde afgelopen jaar al in Engeland met de slechte herinnering uit 2021, en zal nu, na twee behoorlijk ongelukkige races in 2021 en 2022, hopen op een beter weekend.

2. Houden de nieuwe Pirelli-banden het?

In het verleden is het regelmatig verkeerd gegaan met het Pirelli-rubber op het veeleisende Britse circuit. In 2013 waren er verschillende coureurs met klapbanden op de rechte stukken, en ook in 2020 ging het niet goed. Destijds liep Lewis Hamilton een lekke band op in de slotronde, waarna hij met een gelukje alsnog de zege pakte: Verstappen lag tweede, maar had net een ronde eerder een pitstop gemaakt om zo het punt voor de snelste ronde te pakken. Afgelopen weekend ging de late pitstop dus goed, maar in 2020 kostte die stop Verstappen dus zes punten. Een week later pakte de Nederlander overigens alsnog zijn eerste en vooralsnog enige Grand Prix-zege op het circuit van Silverstone.

Dit weekend probeert Pirelli een herhaling van de problemen te voorkomen. De Italiaanse bandenfabrikant introduceert dit weekend een nieuwe specificatie van de droogweerbanden, omdat de huidige auto's sneller zijn dan Pirelli had verwacht en de druk op de banden dus hoger is dan verwacht. Het valt voor Red Bull te hopen dat de nieuwe banden geen gevolgen hebben voor de pikorde van de teams, maar de nieuwe banden zijn in de Spaanse vrije trainingen al door de teams uitgeprobeerd, dus het is geen volledige sprong in het diepe.

3. Wie wordt best of the rest, of misschien wel meer dan dat?

Achter Red Bull wisselen Ferrari, Mercedes en Aston Martin elkaar af in het gevecht als best of the rest. In Oostenrijk was het Ferrari dat veruit de meeste punten scoorde van de achtervolgende teams, maar het Italiaanse team had het in Barcelona nog lastig, en vreest voor een herhaling in Engeland. De lange, snelle bochten liggen Ferrari nog niet erg goed, en daarnaast is het team vaak zwakker als er hardere bandentypes gebruikt worden. Dat is in Silverstone het geval: in Monaco, Canada en Oostenrijk werden de C3, C4, en C5 gebruikt, maar in Groot-Brittannië moeten de teams net als in Spanje met de C1, C2, en C3 aan de slag gaan.

Tekst loopt verder onder de foto.

Onder de loep | Is driemaal scheepsrecht voor Verstappen op Mercedes-circuit?
In Barcelona was Mercedes behoorlijk competitief, en het team hoopt de goede vorm in Silverstone te hervinden.

Een team dat juist uitblinkt onder deze omstandigheden is Mercedes. Mercedes heeft het juist lastig met de langzamere bochten, en dan vooral de tractie uit die bochten. Hoewel er enkele langzame bochten in de eerste sector zijn, worden sectoren twee en drie als bepalend gezien in Silverstone. Mercedes neemt daarnaast een nieuwe upgrade mee, en Toto Wolff gaf enkele weken geleden nog aan als zijn team ergens kan winnen, het wel in Silverstone is. George Russell en Lewis Hamilton zullen als thuiscoureurs uitermate gemotiveerd zijn, en Hamilton won al acht keer op zijn thuiscircuit. Red Bull zal dit weekend dus vooral naar de 38-jarige Brit moeten kijken.

4. Neemt McLaren de goede vorm mee uit Oostenrijk?

Ook Lando Norris en het team van McLaren rijden dit weekend een thuisrace. Norris zal met goede zin naar zijn thuisland afreizen, nadat hij afgelopen zondag als vijfde over de streep kwam, en hij in de avond ook nog een plekje cadeau kreeg van oud-teamgenoot Carlos Sainz. Norris presteert altijd goed op de Red Bull Ring, maar hij had in Oostenrijk de nodige nieuwe onderdelen op zijn MCL60, dus het wordt interessant om te zien of het circuit-afhankelijk was, of dat het Britse team daadwerkelijk een grote stap heeft weten te zetten.

Dit weekend volgen er nog meer nieuwe onderdelen bij McLaren, en ook teamgenoot Oscar Piastri heeft dit weekend de upgrades tot zijn beschikking. Het circuit in Engeland is heel anders dan in Oostenrijk, dus het zal een goede test voor het team vormen. Mocht McLaren opnieuw sterk presteren, dan is het mogelijk dat Alpine achterom moet gaan kijken. Alpine probeerde het gat te dichten naar Mercedes, Aston Martin, en Ferrari, maar daar kwam in Oostenrijk weinig van terecht.

5. Wat kan Nyck de Vries doen?

Volgens de geruchten begint de tijd flink te dringen voor de Nederlander. Helmut Marko en Christian Horner geloven niet meer in De Vries, en met name Liam Lawson en Daniel Ricciardo zitten hun kans af te wachten. Dat bezorgt de Nederlander een lastige situatie: aan de ene kant kan hij zich eigenlijk geen fouten of crashes meer veroorloven, maar aan de andere kant moet hij wel risico nemen om piekmomenten te kunnen pakken, en die piekmomenten zijn wel nodig om Marko nog op andere gedachten te kunnen brengen.

De Vries wordt hierbij ook niet geholpen door het belabberde presteren van zijn team. De Nederlander werd in Oostenrijk uiteindelijk als zeventiende geklasseerd, terwijl teamgenoot Yuki Tsunoda negentiende en laatste eindigde. Voor de coureur uit Sneek is het dus erg lastig om in positieve zin op te vallen, als de auto ook vrij belabberd is.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws