Ontwerper van verbouwd Zandvoort: ‘Dit kan alleen in Nederland’ Formule 1
Formule 1

Ontwerper van verbouwd Zandvoort: ‘Dit kan alleen in Nederland’

Ontwerper van verbouwd Zandvoort: ‘Dit kan alleen in Nederland’

Circuitontwerper Jarno Zaffelli, het brein achter de verbouwingen van circuit Zandvoort, verwacht dat de baan spektakel op zal leveren. Hij is positief verrast over het werk dat er is verzet, en denkt dat dit alleen in Nederland mogelijk was geweest. Hij is vooral trots op de nieuwe Hugenholtzbocht. Het idee om daar banking aan te leggen, kwam van de Italiaanse Zaffelli.

Zaffelli is tegen De Telegraaf lovend over het werk wat de Nederlandse organisatie heeft verzet om het circuit klaar te maken voor de Formule 1. ‘De paddock, de gebouwen, de tribunes. Het is echt ongelooflijk.’ Vooral het werk aan de baan zelf imponeert: ‘Dit soort bochten, dat kan alleen in Nederland. Want om dit te verzinnen én te bewerkstelligen, moet je ondernemersgeest hebben. En dat hebben jullie.’

‘Dit soort bochten’ verwijst natuurlijk naar de veelbesproken bochten met banking: de Hugenholtzbocht in sector 1 en de Arie Luyendijkbocht aan het einde. De Luyendijkbocht was een idee van projectmanager Niek Oude Luttikhuis. Omdat een snelle kombocht als deze praktisch als recht stuk functioneert, kan het korte rechte stuk op Zandvoort zo effectief verlengd worden. Dit maakt inhalen makkelijker. Het was vervolgens Zaffelli die op het idee kwam om banking in een tweede bocht toe te passen. Dit werd de Hugenholtzbocht: de scherpe, ronde linkerbocht die bij wijze van spreken bijna ín het pitgebouw zit.

43 verschillende lijnen

De banking in deze bocht is anders dan in de Arie Luyendijk, wat hem een totaal ander karakter geeft. Zaffelli verwacht dat coureurs in deze bocht met elkaar zelfs kunnen vechten. ‘Ik heb al met iemand van de Formule 1-organisatie, Craig Wilson, om 1 pond gewed dat we wel degelijk inhaalacties gaan zien in bocht 3.’ Dat inhaalacties mogelijk moeten zijn, komt wellicht door het grote aantal verschillende lijnen dat in de nieuwe Hugenholtz mogelijk is. ‘Tom Coronel zei dat dit de enige bocht is met 43 verschillende lijnen om te rijden.’

Naast de twee aangepaste bochten, verheugt Zaffelli zich op het gedeelte na de Hugenholtzbocht. Het zijn een aantal snelle, krappe knikken met veel hoogteverschil, die uitmonden in het snelle en spectaculaire Scheivlak. ‘Ik hoop dat het ook voor de coureurs eng wordt. Maar het zijn absolute professionals, dus dat zal moeilijk worden.’ De Italiaan looft Zandvoort om zijn unieke karakter: ‘Ik ben blij als de coureurs herkennen dat dit circuit anders is dan anders. Dit is geen knip- en plakbaan. Jullie Nederlanders verdienen Formule 1, op een geweldig circuit.’

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws