Max Verstappen heeft in 2025 niet het seizoen waarop hij had gehoopt. Af en toe kan hij prachtige dingen laten zien op het circuit, maar in het algemeen is de Red Bull Racing-bolide dit jaar niet goed genoeg. De Nederlander won tot dusver twee races dit jaar, maar de geruchten over zijn toekomst blijven rondgaan. Hij maakte in Hongarije bekend dat hij in 2026 voor Red Bull rijdt, maar Riccardo Patrese denkt dat de viervoudig wereldkampioen al naar 2027 aan het kijken is.
Verstappen is intussen al tien jaar actief voor de Oostenrijkse renstal, en dat deed hij tot dusver met grote successen. Hij won namelijk al vier wereldtitels met het team. Zijn eerste behaalde hij in 2021, en daarvoor moest hij een flink gevecht aangaan met Lewis Hamilton. 2022 en 2023 waren een stuk dominanter, maar ook in 2024 moest hij flink aan de bak om aan het langste eind te trekken. McLaren kwam gedurende vorig seizoen namelijk steeds verder naar voren. Die trend is flink doorgezet in 2025, want het team van Lando Norris en Oscar Piastri is momenteel uiterst dominant.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull is momenteel niet goed genoeg om Verstappen mee te laten doen om de wereldtitel. Dat is het enige waar het voor de Nederlander om gaat in de Formule 1, dus vandaar dat er flink wat geruchten waren over zijn toekomst bij het team. Toch maakte hij in Hongarije bekend dat hij gaat blijven, maar Patrese denkt vooral dat de Limburger de kat uit de boom aan het kijken is. De voormalig Formule 1-coureur denkt dat Verstappen volgend seizoen afwacht, en dan zomaar een stap kan maken. 'Ja, Verstappen denkt zo. Volgend jaar weet je nog niet wie het voordeel van de nieuwe krachtbron zal hebben. Het is beter voor hem om af te wachten wat de beste optie is voor 2027', zo stelt hij tegenover RacingTipster.
Patrese vertelt dat er één team is waar Verstappen goed bij past, en dat heeft te maken met meerdere factoren. 'Mercedes heeft waarschijnlijk een zeer goede krachtbron en hij heeft altijd een zeer goede band gehad met Toto Wolff, bijvoorbeeld omdat hij op zijn boot heeft gezeten!', zo verklaart de voormalig coureur van Williams. Ook denkt hij dat er een groot voordeel is voor Verstappen: elk team in de koningsklasse wil hem in de auto hebben. 'Elk team zou Max willen hebben, omdat hij op dit moment de coureur is die het verschil kan maken. Hij is een van die coureurs die zelfs met een auto die niet de beste is, en Red Bull is dit jaar niet de beste auto, races kan winnen en het verschil kan maken', aldus de Italiaan.
Een reünie bij Aston Martin voor Verstappen en Newey?
Een team waaraan de Nederlander ook veel gelinkt wordt, is het team van Aston Martin. Adrian Newey is daar sinds dit jaar werkzaam, en samen met de topontwerper behaalde Verstappen in het verleden grote successen. Momenteel rijden Lance Stroll en Fernando Alonso voor het team, maar Patrese denkt dat het met dat rijdersduo onmogelijk is om titels te winnen. 'Alonso is goed, maar hij heeft zijn leeftijd. Maar ik vind dat hij er erg goed uitziet. Als hij de juiste motivatie heeft omdat hij een winnende auto heeft, kan hij meedoen om de prijzen. Stroll, ik weet het niet', vertelt hij twijfelend. 'Soms had hij veelbelovende resultaten, maar niets bijzonders. Maar hij is de zoon van de eigenaar van het team. Laten we zeggen dat ze volgend jaar blijven en dan zullen we zien hoe goed ze zijn. En dan kunnen ze zien hoe goed de coureurs zijn', aldus Patrese.
Newey zei zelf dat 2026 te vroeg gaat zijn voor Aston Martin om te winnen, maar het jaar erop kan het zomaar eens anders uitzien. 'En als er een kans is dat ze in 2027 kunnen winnen, moeten ze misschien op zoek gaan naar minstens één vervanger met een coureur van het allerhoogste niveau', zo concludeert Patrese. Wat Verstappen in de toekomst gaat doen is voor nu nog even afwachten, maar het lijkt er in ieder geval op dat de Nederlander opties genoeg heeft voor 2027.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties