In Japan wist Max Verstappen te verrassen met een poleposition en een overwinning, maar een week later ging in Bahrein haast alles fout. Red Bull Racing herstelde zich in Saoedi-Arabië, maar was in Miami weer terug bij af. Teambaas Christian Horner legt uit waarom het vormpeil van het team zo varieert, en welke problemen Verstappen ervaarde in de Grand Prix van Miami.
Verstappen greep op zaterdag nog de poleposition voor de Grand Prix, maar die bleek een dag later niet veel waard te zijn. Verstappen eindigde 57 ronden later op veertig seconden achterstand als vierde, waarbij hij op de McLarens na wel de snelste coureur was in de race, samen met George Russell. Horner legde na afloop van de race aan de internationale media uit waar de Limburger het lastig mee had. 'We hadden wat problemen met de remmen, waar Max niet blij mee was. Ik denk dat dit heeft bijgedragen aan de achterstand.'
Terugkerend probleem
Bij de start van de race behield Verstappen de leiding nog, maar de Nederlander kreeg al snel bezoek van eerst Oscar Piastri en later Lando Norris. Verstappen liet over de boordradio al weten dat hij totaal geen grip voelde, en dat zijn remmen ook niet goed werkten. 'De coureurs hebben het erover dat ze geen gevoel met de remmen hebben, zodra alles begint te oververhitten', deelt Horner, die het dan over de banden én de remmen heeft.
In Bahrein klaagde Verstappen ook al het hele weekend over problemen met de remmen. Red Bull probeerde het probleem het hele weekend op te lossen, en verving zelfs na de kwalificatie nog verschillende onderdelen van de remmen, maar slaagde er niet in om het euvel te verhelpen. In het warme Miami keerden de symptomen dus terug. 'We hebben dus meer dan genoeg om na deze race te analyseren', beseft de Red Bull-teambaas. 'Ik denk dat McLaren simpelweg beter werk levert in het onder controle houden van de temperaturen, met name op dit type circuit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Pure snelheid is goed
De McLarens volgden Verstappen rondenlang in vuile lucht. Normaal gesproken zou dit tot oververhitting bij de McLarens moeten leiden, maar het was juist Verstappen die de temperaturen van zijn Pirelli-rubber niet onder controle kon houden. Qua pure snelheid presteert Red Bull, net als Mercedes, niet zo slecht, want in de kwalificaties trokken beide teams in Miami aan het langste eind. In de race draait het echter niet meer om het piekniveau van de auto, en dan komt McLaren bovendrijven.
'Het varieert nogal van circuit tot circuit', beseft Horner. 'In de vorige race hadden we nog de snelheid om de McLarens te verslaan. In deze race werd hun voordeel erg duidelijk. Zij slaagden erin om in een temperatuurvenster te blijven waarbij ze heel effectief te werk kunnen gaan. Als je naar hun snelheid kijkt, voelt het wel aan alsof we heel veel tijd moeten vinden, maar we hebben gezien hoe snel de situatie van circuit tot circuit kan veranderen. We weten op welke gebieden we moeten verbeteren, en dat is nog steeds hetzelfde als voor Miami', zo benadrukt hij dat er geen reden is om opeens alarm te slaan.
Horner beseft dat McLaren op meerdere gebieden het verschil maakt, en er niet één magische oplossing is. 'Ik denk niet dat er een eureka-moment is, maar we bevinden ons op een fijne lijn. Als je naar Jeddah kijkt, was onze race pace en bandendegradatie beter of minimaal op hetzelfde niveau als McLaren, maar waarschijnlijk zelfs marginaal beter.' Verstappen verloor die race uiteindelijk door de tijdstraf na het incident bij de start.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Trucje van McLaren
'Twee weken later hebben ze echt geen totaal andere auto meegenomen', zo geeft Horner aan dat Red Bull op een ander circuit wel aan McLaren gewaagd was. 'Het is dus eerder afhankelijk van het circuit dat onze problemen hier zo blootgelegd werden. De remproblemen die we hadden hebben onze achterstand groter gemaakt, omdat alles daardoor te warm werd.' Horner maakt daarmee duidelijk dat de temperatuur van de banden en de remmen bij Red Bull hand in hand gaan. Volgens journalist Michael Schmidt ligt het geheim van McLaren er juist in dat het Britse team de temperaturen van beide onderdelen los van elkaar weet te controleren. McLaren weet de remmen dus warm te houden, maar het Pirelli-rubber koel te houden.
Hopen op koud weer in Europa
De Formule 1 reist nu naar Europa af, waar de temperaturen nu nog lager liggen dan in Miami of Bahrein. In Imola wordt tijdens het raceweekend momenteel een temperatuur van 22 tot 23 graden verwacht. Hoewel Red Bull haar problemen zal moeten oplossen, kunnen deze temperaturen het tekort van Red Bull verhullen. 'We gaan weer naar Europa, waar we andere typen circuits zien, met andere configuraties.'
Horner maakt er echter geen geheim van dat McLaren het te kloppen team blijft. 'McLaren heeft de te kloppen auto op het moment. Dat is heel duidelijk. Het zal in de komende races lastig worden om hen te verslaan.' Horner vestigde eerder zijn hoop op de Grand Prix van Spanje, die als laatste race in een triple header met Imola en Monaco georganiseerd wordt. In dat weekend pakt de FIA de flexibele vleugels aan. Als Red Bull daarna de strijd met McLaren nog niet kan aangaan, nadert het moment waarop het team de aandacht naar 2026 zal moeten verschuiven.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties