Miami bood niet één, maar twee spectaculaire races. McLaren sloeg twee dubbelslagen, terwijl Max Verstappen achteropraakte in de titelstrijd. De wereldkampioen was desondanks nadrukkelijk bij de actie betrokken. F1Maximaal.nl blikt in de nabeschouwing met hoofdredacteur Mark Hanselman terug op de actie in de Verenigde Staten.
- Eerst even over de sprintrace: had de actie van Piastri bestraft moeten worden?
'Volgens de regels niet. De Australiër had volgens de richtlijnen het recht op de bocht verdiend, en tegenwoordig betekent dit dat je je tegenstander geen millimeter asfalt meer hoeft te gunnen. Of het leuk is, is echter een andere vraag. Kimi Antonelli kwam zelf ook tot die conclusie, en kondigde al aan dat hij zijn rijstijl ook gaat veranderen. Je kunt het de coureurs niet kwalijk nemen, want zij proberen hun kansen binnen het reglement te maximaliseren.'
'Het maakt het racen echter niet leuker. In 2015 en 2016 haalde Verstappen regelmatig buitenom in en zag je vaak prachtige inhaalacties. Dat zie je steeds minder. Indirect hebben de coureurs daar wel aan bijgedragen. Verstappen heeft de limieten van het reglement regelmatig verkend in de afgelopen jaren. Daar maakten collega's zich boos over, maar bij de aanpassing van de richtlijnen hebben de coureurs aan de buitenkant nóg minder rechten gekregen. Gezien de klachten over de acties van Verstappen is dat onbegrijpelijk.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Wat wel grappig is, is dat er niet gesproken wordt over een nieuwe regelwijziging, nu Piastri dit herhaaldelijk doet. Bij Verstappen was het in 2024 na elke actie raak. Wel wordt het kaf van het koren gescheiden door deze vreemde regel. De toppers, zoals Verstappen, Piastri, en Antonelli, passen zich snel aan. Mindere coureurs zijn langzamer van begrip. Een schoolvoorbeeld daarvan is Liam Lawson, die in de sprintrace een terechte straf kreeg. Gevoelsmatig verdiende hij ruimte naast Fernando Alonso, maar gevoelsmatig telt niet. De onlogische regels bepalen, en volgens die regels verdiende Lawson geen plek op de baan en is hij dus de schuldige.'
Lees ook
Schumacher denkt dat Verstappen er niet alleen voorstaat: 'Hamilton heeft hem ook genegeerd'
- Wat ging er dan mis bij de pitstop van Verstappen?
'Dat was ronduit slecht, en voor Verstappen is het alweer de zoveelste mislukte pitstop. Het ging zelfs niet bijna goed. Ik kan me alleen maar voorstellen dat de man met de knop om Verstappen weg te sturen niet doorhad dat de auto in de pitstraat een Mercedes was. Red Bull Racing moet daar namelijk anders bij handelen dan bij andere teams, omdat Mercedes de buurman is. Dat betekent dat Kimi Antonelli geen tachtig kilometer per uur kan blijven rijden, maar juist moet afremmen, zeker met een deels natte pitstraat. Als dit bijvoorbeeld een Haas was geweest, was het mogelijk wel goed gegaan.'
'Het is volkomen logisch dat Red Bull hier zwaar voor bestraft werd. Als Verstappen én Antonelli niet zo goed gereageerd hadden, was er een serieuze kans geweest dat Antonelli zijn monteurs vol geraakt had. Ik vind dat ook dat Red Bull veel te licht bestraft is. De tijdstraf voor Verstappen is vereist als sportief gevolg, en die viel zwaar uit vanwege de finish achter de Safety Car, maar Red Bull moet in zo'n geval ook beboet worden. Coureurs krijgen voor het minste of geringste zware boetes, maar hier was een boete van 25.000 of 50.000 euro voor Red Bull juist op zijn plaats geweest.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De Formule 1 doet er ook goed aan om dit incident niet snel te vergeten. Voor de sprintrace werd namelijk duidelijk dat de Formule 1 de veiligheid op het spel wil zetten voor het spektakel, door de snelheidslimiet in de pitstraat op bepaalde circuits te verhogen, om zo voor meer pitstops te zorgen. Het is schandalig dat dit zelfs maar overwogen wordt, want dit incident laat zien dat deze snelheidslimieten een reden hebben. Er is een reden waarom circuits als Monaco, Zandvoort, en Singapore nu een lagere limiet hebben dan andere circuits. Als ze dolgraag meer pitstops willen zien, laat de banden dan hetzelfde en verplicht gewoon twee pitstops. Dan ga je meteen tegen dat coureurs meer hun banden moeten managen dan dat ze kunnen racen.'
Lees ook
Verstappen denkt dat er meer aan de hand is bij McLaren en Mercedes: 'Dit is wel heel veel'
- Wat is je oordeel over het experiment van Pirelli?
'Pirelli heeft samen met Stefano Domenicali de spanning in het 2025-kampioenschap verder om zeep geholpen. Ze grijpen nu allerlei kunstmatige ingrepen aan om maar koste wat kost een tweestopper voor elkaar te boksen, met zachtere banden dan gepland in Miami en Monaco. Iedereen kon vooraf bedenken dat dit competitievervalsing is, en dat dit McLaren enorm in de kaart zou spelen. De voorsprong van 37 seconden op George Russell zegt dan ook genoeg.'
'De coureurs maakten alsnog geen twee pitstops, dus Pirelli heeft er verder niks mee bereikt, behalve dat de coureurs nog meer op de bandentemperatuur gaan letten. Voor de sport is het niet goed dat coureurs alleen nog maar met management van de bandentemperatuur bezig zijn. Zoals gezegd kan Pirelli het veel makkelijker oplossen door coureurs tot twee pitstops te verplichten. Dan krijg je ook meer strategische mogelijkheden en kunnen de coureurs veel meer pushen. Daarmee krijg je ook de spanning terug die Pirelli met dit experiment uit de Formule 1 heeft gehaald.'
'Het blijft een wonder - als lezer, maar ook voor Red Bull - hoe McLaren er als enige in slaagt om de bandentemperatuur altijd laag te houden. Red Bull zoekt wanhopig naar antwoorden, maar lijkt ook na het onderzoek met warmtecamera's niet veel opgeschoten te zijn. De andere negen teams zijn aan elkaar gewaagd qua bandenmanagement, maar de McLaren-coureurs kunnen rondenlang vlak achter Verstappen rijden zonder enig probleem.'
Lees ook
Pirelli gaat per direct ingrijpen, McLaren profiteert ten koste van Red Bull en Verstappen
Brown 'woest' na warmtecamera-onderzoek Red Bull, 'bewijs van Horner bij Netflix zorgde voor escalatie'
- Wat vond je van de verdediging van Verstappen tegen de McLarens?
'Fenomenaal. Soms gaat Verstappen iets over het randje, maar daar was hier absoluut geen sprake van. Dit was een defensieve masterclass, net als in Austin tegen Norris. Hierdoor zie je ook meteen dat de McLaren-coureurs helemaal niet zo aan elkaar gewaagd zijn. Qua snelheid wel, maar qua racevaardigheden totaal niet. Verstappen en Oscar Piastri zijn een beetje als self-learning AI en grijpen elke ervaring aan om zichzelf te verbeteren.'
'Norris blijft keer op keer hetzelfde doen, en lijkt dan ook nog verrast dat het weinig oplevert. Het is logisch dat Norris bij de start probeerde terug te kruisen, maar hij had geen enkele kans om de wereldkampioen in bocht 2 buitenom in te halen. Hij gooit een cruciale overwinning weg door naast de baan terecht te komen en dus achter Piastri. Het scheelde helemaal niks, of hij had ook nog een prachtig resultaat voor Williams om zeep geholpen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het gevecht tussen Verstappen en Piastri was geweldig. Piastri komt qua snelheid niet in de buurt van Verstappen, maar racet wel ontzettend slim. Hij bestudeert Verstappen al jaren, en bewijst wat Verstappen al vaak heeft gezegd: talent alleen is niet genoeg en successen komen niet aanwaaien. Daar moet je keihard voor werken, en dat zie je bij de racevaardigheden van Piastri terug. Daarbij helpt het enorm dat hij het hoofd koel weet te houden in de auto. Hij bleef rustig, bleef Verstappen naar de binnenkant dwingen, totdat Verstappen zó laat moest remmen dat hij terug kon kruisen. Toen sloeg hij ook meteen terug.'
- Wat vind je van de middelvinger van Norris?
'Op zich moeten we niet al te moeilijk doen om een middelvingertje, maar het is wel veelzeggend. Norris houdt het hoofd in tegenstelling tot Verstappen niet koel in de auto. Hij kan wel boos worden op de Nederlander, maar Verstappen heeft helemaal niks gedaan wat zelfs maar controversieel was. Waar Piastri er alles aan deed om Verstappen binnendoor in te halen, probeerde Norris het keer op keer buitenom.'
'Dat is grappig, aangezien Norris samen met George Russell een van de coureurs was die vorig jaar zo graag een wijziging in de richtlijnen voor de coureurs wilde zien, waardoor de man aan de buitenkant eigenlijk alleen een garantie heeft om van de baan gereden te worden. Het lijkt er haast op dat Norris de regels nooit eens goed bestudeerd heeft. Voordat Norris zijn middelvinger opstak, deed Verstappen niks verkeerd. Sterker nog, bij dat moment in de eerste bocht gaf Verstappen zijn rivaal meer ruimte dan nodig was. Hij liet Norris op de baan blijven, waar hij dat niet hoefde te doen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Na de race haalt Norris dan ook nog verbaal uit. Verstappen rijdt niet slim, aldus de coureur die al een jaar keer op keer te kijk wordt gezet door diezelfde Verstappen, en die vier ronden vastzat achter een coureur die op dat moment twee seconden per ronde liet liggen. Jolyon Palmer is vaker kritisch op Verstappen, maar zelfs de Brit was lyrisch over de Dutch Minister of Defence. Dat geeft wel genoeg aan over de uitspraken van Norris.'
'Waar Piastri meer en meer de stijl van Verstappen adopteert door op te letten en te leren, blijft Norris steeds hetzelfde doen. Hij piept en klaagt, maar leert niks bij. Verstappen concludeerde uiteindelijk ook dat hij te veel tijd verloor in het gevecht met Norris, en verdedigde dus niet meer richting bocht 11. Norris kon zelfs dat cadeautje niet uitpakken en werd blijkbaar zo nerveus van Verstappen dat hij zich alsnog verremde en van de baan schoot.'
'Het is dan niet gek dat Verstappen meldt dat Norris de plek terug moet geven, zodat de Brit het een ronde later nog eens kon doen. De middelvinger vind ik verder niet zo'n ramp, maar het is natuurlijk wel een gebrek aan respect en vooral een teken dat de frustratie de overhand nam. Nu wordt er weinig over gezegd, maar als Verstappen dit had gedaan, had de paddock waarschijnlijk op zijn kop gestaan.'
Lees ook
Windsor heeft geen woorden meer: 'Ik vind het steeds moeilijker om Verstappens ronden te beoordelen'
Windsor helpt Norris uit de droom na getover van Verstappen: 'Dat is gewoon de waarheid'
- Hoe beoordeel je de teamorders bij Ferrari?
'Dit was duidelijk een zwaktebod van Ferrari. We hebben dit in het verleden al vaker gezien. In dit soort situaties overlegt Ferrari te lang. Als je Lewis Hamilton voor Charles Leclerc wil laten rijden, moet je dat meteen doen, en niet na drie ronden pas. Niet iedereen beschikt over de bandenmagie van McLaren. De coureurs kun je hierin weinig kwalijk nemen, want zij vechten gewoon voor hun eigen kansen.'
'Wat Hamilton wel kwalijk genomen mag worden is dat hij verbaal behoorlijk uithaalde naar Ferrari. Dat siert hem niet, zeker niet in een seizoen waarin hij nog niet veel goede dingen heeft laten zien. Iets meer bescheidenheid zou hem sieren. Dat neemt niet weg dat Frédéric Vasseur beter had moeten optreden. Het probleem bij Ferrari is dat ze niet vooruit lijken te denken. Als Hamilton naar de mediumbanden wisselt, kun je deze situatie zien aankomen.'
'In dat geval is het slim om te bedenken: wat doen we als Lewis binnen DRS-afstand van Charles komt? Ferrari lijkt dat niet te doen, en opeens te beseffen: Oh, onze coureurs zijn achter elkaar aan te rijden. Moeten we hier iets mee doen? Het is wat onderbelicht gebleven, maar elke keer als Hamilton en Leclerc bij elkaar rijden, levert dit gedoe op. In Australië raakten ze elkaar, en in China ook, en ook nu was er weer gedoe. Dat is het risico als je twee coureurs inhuurt die geen tweede viool willen zijn. Dan moet je ook duidelijk optreden, en dat gebeurt nu niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Beter gaat het bij Ferrari ook niet worden. Misschien komt het team in de komende raceweekenden weer beter voor de dag, maar waar Mercedes en Red Bull nog enige hoop kunnen houden op de coureurstitel tot na de regelwijziging in Spanje, is daar bij Ferrari geen sprake van. Het Italiaanse team zal zo snel mogelijk moeten beseffen dat de focus volledig richting 2026 moet. Dat wordt Ferrari in Italië alleen niet in dank afgenomen, en Vasseur zal de druk in dat geval voelen stijgen.'
'Ferrari heeft onder het budgetplafond gewoon een groot nadeel dat het team in Italië gevestigd is. De andere teams zitten, op wat hekkensluiters na, allemaal in Engeland, en kunnen zo makkelijker personeel aantrekken. Ferrari kan dat niet, en moet vooral shoppen bij Sauber, Haas, en Racing Bulls. Daar komt nog bovenop dat de keuze voor Lewis Hamilton een pure marketingactie was, die sportief gezien nog niet goed oppakt. Gezien de leeftijd van de 40-jarige Brit is de kans ook klein dat het nog veel beter zal worden.'
- Had Russell bestraft moeten worden?
'Carlos Sainz en Pierre Gasly sowieso wel. Als er met een gele vlag gezwaaid wordt, en je vertraagt niet, moet dat gevolgen hebben. De FIA deelt voor de meest knullige vergrijpen straffen en boetes uit, maar incidenten die met veiligheid te maken hebben worden regelmatig door de vingers gezien. In een miljardensport als de Formule 1 is het sowieso onbegrijpelijk dat een belangrijk veiligheidssysteem niet werkt, nu de coureurs geen meldingen voor gele vlaggen kregen op hun stuurtje.'
'De gele vlag is naast de baan echter duidelijk te zien, en de Formule 1 schept een heel gevaarlijk precedent door Sainz en Gasly niet te bestraffen. Teams gaan in de toekomst teruggrijpen naar deze race om soortgelijke straffen te vermijden. Het protest van Red Bull tegen George Russell was ook volledig terecht, want de Brit rijdt volle bak door bij de gele vlaggen.'
'Volgens Gianpiero Lambiase hield Russell zijn gaspedaal minimaal voor negentig procent ingedrukt. Verstappen hield wél in en verloor zo een halve seconde tussen bochten 16 en 17. Als de coureurs - en nota bene de GPDA-voorzitter - onvoldoende vertragen voor gele vlaggen, moet daartegen opgetreden worden. De wedstrijdleiding kan bijvoorbeeld aangeven dat coureurs minimaal een seconde moeten prijsgeven. Coureurs kunnen dit via hun deltatijd eenvoudig zien op hun stuurtje.'
Lees ook
Verstappen denkt dat er meer aan de hand is bij McLaren en Mercedes: 'Dit is wel heel veel'
- Wat vind je van het verwachte afscheid van Doohan?
'Het lijkt er sterk op dat de coureurs in Imola niet meer in een Australische sandwich zullen rijden met Piastri vooraan en Doohan in de achterhoede. Ik vind het zuur voor Doohan dat vanaf het begin van het seizoen al duidelijk was dat hij nauwelijks een kans zou krijgen, maar samen met Liam Lawson en Lance Stroll behoort hij voor mij wel tot de zwakste coureurs op de grid. Ik vind het dan ook goed dat Franco Colapinto nog een kans krijgt.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Doohan heeft wel zeven weekenden de kans gekregen om zich te bewijzen. Dat is veel meer dan een collega als Felipe Drugovich, die nooit aan de start verschenen is. De fout van Doohan in Japan was ook haast onvergeeflijk. Als je daar in je eerste ronde met DRS open de eerste bocht instuurt, kun je niet erg logisch nadenken, en het is verder ook gewoon een gebrek aan voorbereiding. Het is jammer voor Doohan, maar de sport gaat hem vermoedelijk niet missen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties