Formule 1-journalist Matt Majendie volgt Red Bull Racing van zeer dichtbij dit jaar. De Brit mag meekijken bij veel takken binnen de Oostenrijkse renstal. In de zomerstop praat hij bij met sportief directeur Stephen Knowles, een van de mensen die de taken van Jonathan Wheatley over heeft genomen. Knowles vertelt wat er gebeurde met de handdoek in Max Verstappens cockpit.
Majendie maakt de podcastserie The Inside Track, waarmee hij de luisteraar een 'kijkje' in de keuken bij Red Bull biedt. Voorafgaand aan de zomerstop deelde Majendie een uitgebreid interview met Laurent Mekies en vertelde hij in Monaco over zijn ervaring met Verstappen, met wie hij een rondje over de baan mocht rijden. Tijdens de sessies kan Majendie iedereen op de pitmuur horen en de communicatie onderling kan hij nauw volgen. Ditmaal spreekt hij sportief directeur Knowles.
Hij heeft al uitgelegd dat er verschillende vaardigheden nodig zijn om 'de man van de regels' te zijn. Hij noemt onder andere diplomatieke vaardigheden. 'Ik denk dat het belangrijk is om de situatie in te kunnen schatten', vervolgt Knowles over zijn functie. Vaak stap je zo'n gesprek (met de stewards, red.) in als de coureurs net uit de auto komen, dus de adrenaline zit er nog in en de emoties lopen hoog op', legt Knowles uit. Het is belangrijk om daar goed mee om te gaan zodat het gesprek rustig verloopt.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dan moet je, denk ik, je communicatiestijl en hoe je je punten naar voren brengt een beetje aanpassen', vertelt hij. Om een voorbeeld te geven van een compleet tegenovergestelde situatie, noemt hij het incident met de handdoek die Verstappen in Hongarije opeens in zijn cockpit had. 'Aan de andere kant van het spectrum hadden we towel-gate', lacht Knowles. 'Max had een handdoek in zijn auto en iedereen moest al lachen voordat we de kamer überhaupt binnenkwamen.'
Unieke situatie
Tijdens de sessies in Hongarije voelde Verstappen opeens dat hij nog een handdoek in zijn cockpit had. Hij gooide de handdoek snel naar buiten om er geen last van te hebben. Knowles kon het zich niet herinneren of dat ooit al eens voor was gekomen. 'Ik heb wanhopig in onze archieven gezocht naar iets soortgelijks, maar nee, geen succes!' vervolgt hij lachend. Verstappen en het team kregen er uiteindelijk een waarschuwing voor. Knowles vond dat oké.
'Ja, ik denk dat het prima was. Als je erover nadenkt: we kregen alleen een waarschuwing', zegt hij. 'Dat is een vorm van straf. Er zaten geen echte consequenties aan, maar als je kijkt naar wat de sport en de stewards met zulke straffen willen bereiken, is dat in de eerste plaats om te voorkomen dat er in de toekomst dingen gebeuren die niet mogen', weet Knowles. 'Het kan potentieel gevaarlijk zijn om een auto de garage uit te sturen die losse onderdelen in de cockpit heeft.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verantwoordelijkheid van de teams
Onlangs kwam Lando Norris ook na een rondje op de baan terug de pitstraat in, de monteurs hadden twee zaklampen laten liggen in de cockpit. Dat was mogelijk gevaarlijker dan een handdoek. 'Het is misschien wat vergezocht om te zeggen dat een handdoek naar beneden had kunnen glijden, bij de pedalen terecht zou kunnen komen en die had kunnen blokkeren of zoiets', zegt Knowles. 'In het uiterste geval had het wel gevaarlijk kunnen zijn', weet hij. Hij vond het daarom prima dat de stewards een waarschuwing gaven.
'Ik denk dat dat redelijk was, zodat iedereen eraan wordt herinnerd dat je daar voorzichtig mee moet zijn', knikt hij. Verstappen legde uit dat hij de handdoek op de veiligste manier mogelijk uit de auto gooide, om te voorkomen dat de handdoek bij de pedalen zou komen. Hij vond het zelf niet echt noemenswaardig. 'De teams hebben immers de verantwoordelijkheid ervoor te zorgen dat de cockpits vrij zijn van losse spullen wanneer de auto de garage uitgaat', glimlacht Knowles.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties