Max Verstappen verbaasde zich voorafgaand aan de zomerstop over een aantal karakteristieken van de dominante McLaren-bolide. Het is inmiddels bekend dat de auto zeer sterk is op de banden, zelfs als het regent. Daarnaast viel Verstappen nog iets op, en hij denkt dat ieder team nu zijn best doet om dat na te streven. McLaren-teambaas Andrea Stella reageert op die uitspraken en geeft hem gelijk.
'Ik vind hun prestaties in de middensnelle bochten ongelooflijk in vergelijking met alle anderen op de grid', zei Verstappen in Hongarije over de MCL39. 'De rotatie van de vooras, zonder de achterkant te verliezen, is erg indrukwekkend om te zien', legde hij uit. Eerder dit jaar dachten sommigen in de paddock nog dat McLaren niet helemaal volgens de technische regels handelde met hun banden- en remsysteem, maar die claims werden snel van tafel geveegd.
Lees ook
Verstappen hoopt dat Red Bull afkijkt: 'In vergelijking met anderen is McLaren daar ongelooflijk'
Volgens Verstappen blijven die karakteristieken van de McLaren indrukwekkend. Stella geeft toe dat hij die beweringen niet tegen kan spreken. 'We hebben daar een eenvoudig antwoord voor, want dat kun je gewoon zien in de GPS-data', zegt de McLaren-teambaas. 'Als je de snelheden vergelijkt met die van de andere teams, laten de gegevens zien dat McLaren de hoogste bochtsnelheid kan genereren in de middensnelle bochten. Dus ik denk dat Max' beoordeling correct is.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Dat wil volgens de Italiaan niet zeggen dat de bolide geen zwakke punten heeft. 'We hebben nog steeds gebieden waaraan we moeten werken', wijst Stella aan. 'Als je kijkt naar een heel snelle bocht zoals Copse of Pouhon, dan zijn wij niet de snelste auto. Evenzo zijn we waarschijnlijk in hele langzame bochten ook niet de snelste.' Door de rotatie en tractie van de assen is McLaren wel veel sterker in dat soort bochten dan de Red Bull, die vooral snel is in de lange, vloeiende bochten.
Meenemen naar 2026
Stella geeft toe dat er op dit moment meer circuits zijn met middensnelle bochten, waardoor McLaren zeker een voordeel heeft. 'Juist in dat gebied is onze auto, volgens de data, de beste', knikt de teambaas. McLaren hoopt die sterke punten ook over te kunnen brengen op de auto van volgend jaar, die ingrijpend zal veranderen met de nieuwe technische regels. Op aerodynamisch gebied verandert er ook veel, waar McLaren op dit moment erg sterk is. De auto van 2026 zal echter minder downforce hebben.
'Ik denk dat er een paar zaken zijn die overeind blijven, onafhankelijk van de technische reglementen, en ik hoop dat ons dat in een goede positie zal brengen', vervolgt Stella in gesprek met Motorsport.com. 'Een daarvan zijn de technische fundamenten: het nastreven van aerodynamische efficiëntie, interactie met de banden, en efficiënte koeling', somt hij op. 'Dat is universeel.' Stella maakt daarbij onderscheid tussen kennis die puur met het huidige reglement te maken heeft en de processen die het team in staat stellen snel progressie te boeken.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Deel van de kennis is overdraagbaar
Onder de huidige reglementen heeft McLaren duidelijk de sleutel tot succes gevonden. Er is goede hoop dat het helpt in de strijd volgend jaar. 'Een deel van de kennis is overdraagbaar en een deel moet je opnieuw uitvinden', zegt Stella. 'We weten nu hoe we aerodynamische efficiëntie kunnen nastreven met deze generatie auto's, maar dat is het resultaat van veel factoren, iteraties, een opeenstapeling van kennis. Een deel daarvan is relevant voor deze vloer, maar die van volgend jaar is compleet anders.'
De vloer zal vlakker worden en het ground effect wordt daarmee drastisch verminderd. 'Sommige aspecten van de methodologie, van hoe je kennis genereert, zijn volgens mij wel overdraagbaar', oppert Stella. 'Dus de fundamentele redenen waarom we nu in een sterke positie staan: een groot deel daarvan is overdraagbaar, al gaat er ook iets verloren. Dat zal een speelveld creëren waarop mogelijk een nivellering plaatsvindt tussen alle teams, ongeacht hun positie in 2025.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties