De poleposition van Lando Norris in Oostenrijk werd niet alleen bepaald door zijn vorm of gevoel in de auto. Volgens McLaren-teambaas Andrea Stella is de basis gelegd door een combinatie van precisie-upgrades en het constante doorontwikkelen van het sterke MCL39-pakket. ‘Deze pole is het resultaat van vele kleine dingen die samen zijn gekomen’, benadrukte hij in gesprek met onder andere F1Maximaal.nl.
Stella was zichtbaar tevreden na afloop van de kwalificatie, waarin Norris met een ijzersterke ronde zijn derde pole van het seizoen pakte. Dat was volgens de Italiaan geen toeval. ‘Het was erg geruststellend en bemoedigend om te zien dat Lando zo’n sterke ronde wist te rijden en dat beide McLarens het hele weekend competitief waren in bijna elke sessie.’ Stella wees op meerdere factoren die volgens hem samenkomen in de prestaties van het team, waaronder de eigenschappen van het Red Bull Ring-circuit. ‘We zagen in de GPS-overlays dat onze auto in bepaalde bochten aanzienlijk meer snelheid kon meenemen,’ vertelde Stella. ‘Dat komt doordat onze auto op precies die punten geoptimaliseerd is vanuit ontwikkelingsperspectief.’
Maar het belangrijkste punt wilde hij extra benadrukken. ‘We hebben hier een eerste deel van een upgradepakket geïntroduceerd’, legde Stella uit. ‘Dit was niet makkelijk. Het is lastig om iets te verbeteren dat al behoorlijk competitief is. Maar ik wil echt de aerodynamische afdeling prijzen.‘Ze hebben aanpassingen doorgevoerd die effectief blijken en de prestaties van de auto verhogen.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Mechanische aanpassingen: ‘Geen grip erbij, wél meer gevoel voor de coureur’
Naast het aerodynamische pakket, waarin aanpassingen aan onder andere de voorvleugel, remmen en voorwielophanging zijn gedaan, werden er ook mechanische updates doorgevoerd. Stella gaf aan dat die niet per se de grip verhogen, maar wel bijdragen aan de beleving van de coureurs. ‘Het gaat hier om verbeteringen aan het gevoel dat de coureur heeft via het stuur, met name het gevoel met de voorbanden is verbeterd’, aldus Stella. ‘Deze updates zijn beschikbaar voor beide coureurs, maar vallen vooral onder de categorie setupopties, wat betekent dat de coureur zelf kan kiezen of hij ze gebruikt. Norris zette ze voor het eerst in tijdens de GP van Canada en gebruikte ze ook weer in Oostenrijk.’
Daarnaast gaf hij toe dat er ook aan het chassis is gewerkt om de algehele aero-efficiëntie te verbeteren: meer downforce voor een vergelijkbare hoeveelheid luchtweerstand. ‘Het resultaat: gewoon meer grip. Dat helpt niet alleen Lando, maar het hele team’, aldus de Italiaan.
Mentaal ijzersterk: ‘Lando blijft zich ontwikkelen, net als echte kampioenen’
Andrea Stella was niet alleen complimenteus over de upgrades, maar ook over zijn coureur. ‘Lando is erg veerkrachtig. Als hij een tegenslag kent, komt hij daarna vaak nóg sterker terug. Zijn pole in Monaco, zijn snelheid in Canada, daar raakte hij de muur anders stond hij ook daar op pole en nu hier in Oostenrijk; het laat zien hoe constant zijn tempo is geweest.’
Volgens de McLaren-teambaas is dat geen toeval, maar het gevolg van hard werk. ‘Hij is op professioneel én persoonlijk vlak voortdurend in ontwikkeling. En dat geldt ook voor Oscar. Als je ziet waar hij twaalf maanden geleden stond, en hoe constant hij nu presteert, dan mogen we trots zijn op beide coureurs.’
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Ferrari komt dichterbij
Dat de strijd op zaterdag hevig was, merkte Stella ook aan de concurrentie. ‘Ferrari zat er tot de laatste run in Q3 heel dichtbij. Ze hebben een compleet nieuwe vloer meegenomen naar deze race, waardoor hun prestaties duidelijk zijn verbeterd.'
Toch relativeerde Stella de kwalificatieresultaten en keek vooral vooruit naar de race. ‘Snelheid op zaterdag is belangrijk, maar we weten dat Ferrari vooral sterk is op zondag,’ zei hij. ‘Zeker in races waarin bandenmanagement en strategie een grote rol spelen. Ze zouden zelfs een éénstopstrategie kunnen proberen. We weten nog niet wat de beste aanpak wordt, dus morgen zal het echt duidelijk worden.’ Daarnaast waarschuwde hij om ook Red Bull niet te onderschatten. ‘Mercedes lijkt hier misschien wat verder weg, maar dat moeten we afwachten.’
Alex Dunne imponeerde op vrijdag
Ten slotte prees Stella het jonge talent Alex Dunne, die tijdens de eerste vrije training op vrijdag indruk maakte. ‘Alex was zeer precies in het testwerk dat hij moest doen. Hij bleef rustig en luisterde goed naar opdrachten van het team. Alles verliep vlekkeloos,’ zei de Italiaan trots. ‘Toen we hem daarna de kans gaven om snelheid te tonen, was hij indrukwekkend snel.‘Hij wist zijn rondetijden steeds te verbeteren, vooral omdat hij goed luisterde naar de aanwijzingen van zijn engineers.'
Stella benadrukte bovendien het belang van het McLaren-juniorprogramma: ‘Alex heeft veel geleerd in ons ontwikkelingsprogramma. 'Zo heeft hij ervaring opgedaan met tests in een oudere versie van de McLaren en met intensief werk in de simulator. Daardoor was hij vanaf het begin meteen snel.’
Met een snelle auto, een scherp upgradepakket en een herboren Lando Norris lijkt McLaren klaar voor de strijd op zondag. ‘Maar dit was pas kwalificatie,’ besloot Stella. ‘We gaan zien of we het in de race kunnen verzilveren.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties