Szafnauer: 'Kritiek op low rake terecht door verschil tussen Mercedes en Red Bull' Formule 1
Formule 1

Szafnauer: 'Kritiek op low rake terecht door verschil tussen Mercedes en Red Bull'

Szafnauer: 'Kritiek op low rake terecht door verschil tussen Mercedes en Red Bull'

Aston Martin heeft in 2020 eerlijkere reglementen voorgesteld voor het 2021-seizoen, maar dat voorstel werd afgewezen. Dat vertelt teambaas Otmar Szafnauer in gesprek met RaceFans. Het Britse team heeft zich al vaker uitgelaten over de huidige technische reglementen door te zeggen dat ze harder zijn geraakt dan anderen. De reglementen die er nu zijn, waren er dan ook niet gekomen als het aan Szafnauer lag. Zo ziet hij ook dat het verschil tussen Mercedes en Red Bull Racing er drastisch door is verminderd.

Dit jaar werden er nieuwe technische reglementen ingevoerd. Deze waren bedoeld om de auto's iets trager te maken zodat ze beter om konden gaan met de slijtage van de Pirelli-banden. Daarvoor moest er van de vloer een stuk afgesneden worden, wat zou resulteren in een verlies van tien procent aan downforce. Het raakt teams als Aston Martin harder, gezien zij gebruik maken van het low rake-concept.

Daardoor staat de vloer van de auto lager vergeleken met die van teams als Red Bull en AlphaTauri, die meer downforce kunnen genereren door het hoger staan van de vloer. Szafnauer vindt dan ook dat de huidige regels niet eerlijk zijn en stelde vorig jaar voor om minder wijzigingen door te voeren dan wat er nu allemaal is gedaan. Teams hebben namelijk de brake ducts, diffuser en dus ook de vloer moeten aanpassen.

Szafnauer wilde eerlijkere reglementen

Aston Martin stelde daarentegen iets compleets anders voor. Zo wilde Szafnauer graag zien dat de huidige wijzigingen niet werden gemaakt, maar dat juist alleen de achtervleugel zou worden verkleind. 'Wij wilden eerlijkere reglementen creëren door voor te stellen om de achtervleugel te verkleinen en de andere wijzigingen te laten schieten. Daar werd uiteindelijk niet voor gekozen.'

Szafnauer heeft zich al vaker kritisch uitgelaten over de huidige reglementen en verdedigt ook vaak Mercedes. Het verschil tussen het Duitse team en Red Bull zou volgens hem flink verkleind zijn door de veranderingen van dit jaar: 'Neem bijvoorbeeld Portugal. Lewis Hamilton eindigde vorig jaar nog dertig seconden voor Max Verstappen. Dit jaar zou dat zonder de pitstops vier seconden zijn. Daardoor is de kritiek op de wijzigingen terecht.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws