Update | Chef Pirelli verwerpt beschuldigingen Szafnauer over reglementen Formule 1
Formule 1

Update | Chef Pirelli verwerpt beschuldigingen Szafnauer over reglementen

Update | Chef Pirelli verwerpt beschuldigingen Szafnauer over reglementen

Christian Horner is duidelijk verbaasd na uitspraken van Aston Martin-teambaas Otmar Szafnauer over de reglementen van 2021. Laatstgenoemde teambaas is absoluut geen fan van de nieuwe reglementen en wil zelfs dat de FIA de veranderingen aan de vloer terugdraait. Red Bull Racing-teambaas Horner begrijpt het niet.

Aston Martin is duidelijk niet blij met de nieuwe regels. Szafnauer stapte naar de FIA voor veranderingen aan de reglementen, gezien het voormalige Racing Point flinke nadelen ondervindt aan de veranderingen. Het team kent een slechte seizoensstart met slechts één WK-punt. Horner haalt uit naar de uitspraken van zijn concurrent: 'Ik was een beetje verrast toen ik het hoorde', verklaart hij aan Autosport.

Horner haalt uit met tegenargumenten

Door de regelveranderingen hebben bolides met een zogeheten hoge rake-afstelling (de hellingsgraad van de wagen, red.) een voordeel gekregen ten opzichte van wagens met een lagere afstelling. Szafnauer vindt dit oneerlijk, maar Horner is het hier duidelijk niet mee eens. 'Mercedes won de eerste race terwijl ook zij een lage rake-afstelling hebben', geeft de teambaas van Max Verstappen en Sergio Perez als tegenargument.

Daarnaast is ook de bandendegradatie tussen verschillende afstellingen hetzelfde, weet de Red Bull-teambaas. 'Maar zelfs als we dat allemaal negeren is er gewoon een routineproces voor nieuwe reglementen die worden geïntroduceerd', vervolgt Horner. 'De nieuwe reglementen zijn unaniem toegestemd door de Formule 1-commissie.'

Horner weet ook dat het beklag van Szafnauer weinig zin heeft. 'Het is een beetje naïef dit, denken dat er ineens regels gaan veranderen na het zien van één race en een afgesloten routineproces omtrent regelwijzigingen in de sport. Ik begrijp het nog steeds niet.'

Poll

Zijn de reglementswijzigingen ten gunste van de Formule 1?

Update 15:20u (20/04) | Chef Pirelli verwerpt beschuldigingen Szafnauer over reglementen

Pirelli-chef Mario Isola heeft de beschuldigingen van Otmar Szafnauer over de 2021-reglementen tegengesproken. Szafnauer was naar de FIA gestapt omdat in zijn optiek de veranderingen aan de vloer voor dit seizoen erop gericht waren om Mercedes minder sterk te maken. Aangezien Aston Martin een soortgelijk concept als Mercedes hanteert voor zijn auto, zou het evenveel benadeeld zijn. Volgens Isola is hier geen sprake van.

De aanpassingen aan de vloer die dit jaar zijn doorgevoerd, waren bedoeld om de downforce te verminderen en daarmee de druk op de Pirelli-banden omlaag te halen. Er zou in eerste instantie voor het nieuwe seizoen een betere band worden ontwikkeld, maar door de coronapandemie kwam de ontwikkeling ervan stil te liggen. Uiteindelijk bleek de bandenfabrikant toch in staat te zijn geweest om een sterkere band te ontwerpen. Volgens Szafnauer zouden daardoor de veranderingen aan de vloer overbodig zijn geweest. De FIA koos ervoor om de reglementen te behouden zoals die waren.

'Ik kan begrijpen dat niet iedereen blij wordt van de veranderingen', legt Isola uit aan motorsport.com. 'Maar niemand verwachtte een pandemie en dat daardoor de hele wereld zou worden stilgelegd. We moesten thuisblijven en konden niets doen. Het was onmogelijk om te garanderen dat we op tijd de nieuwe band klaar zouden hebben. Uiteindelijk hebben we in zeer beperkte tijd toch de band kunnen ontwikkelen en de FIA heeft tegelijkertijd gewerkt aan de 2021-reglementen om downforce te verminderen. Die veranderingen hebben op alle auto's invloed gehad en dat is ook meer dan logisch. Niemand hoeft gestraft te worden.'

Plan van Szafnauer is onrealistisch

Eén van de plannen waarmee Szafnauer afgelopen weekend naar de FIA stapte, was een aerodynamische compensatie voor de teams die het hardst getroffen waren door de 2021-reglementen. Isola denkt niet dat het een realistisch plan is. 'Als we bedenken dat het plan was om de downforce met tien procent te verminderen en ze tegen de eerste race al vijf tot zes procent hebben teruggewonnen, is het duidelijk dat ze aan het eind van het jaar meer downforce zullen hebben dan vorig jaar.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws